Afwerking tafelblad

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Afwerking tafelblad

Bericht door Falcon »

8-) Gegroet allen,

Zojuist de laatste hand gelegd aan het bouwsel waarop ik mijn baan wil gaan leggen ( 180 x 80 cm) Nu even een vraag : is het raadzaam om een soort laag over de tafel aan te brengen ( foam o.i.d.) . Ik hoor verschillende meningen. De ene zegt : doen, scheelt geluid en heeft bewerkingsmogelijkheden ( bv. het "graven" van slootjes, greppels) de ander zegt : onzin, geldverspilling..... Wat is wijsheid? In mijn geval maakt geluid niets uit. Ik ben niet gezegend met buren.... ;) Ik hoor graag jullie (deskundige) mening...
Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Afwerking tafelblad

Bericht door Bjor »

Rob,

Tja, als het geluid je niets uitmaakt, kun je de rails natuurlijk gewoon op het hout bevestigen, maar als de baan klaar is en het je toch gaat irriteren, kun je het niet eenvoudig alsnog aanbrengen. Zo'n multiplex bak is best een aardige klankkast.
Maar dat wil niet zeggen dat je per se op de gehele tafel een schuimlaag moet aanbrengen. Velen leggen hun rails op strookjes kurk, schuim railbedding of iets anders. Als je de rails vastspijkert of met verdunde houtlijm bevestigt, doet dat het dempende effect van een onderlaag vrijwel geheel teniet, dus als je een onderlaag gebruikt, kun je de rails het best met boekbinderslijm vastlijmen. Die lost op in water en blijft wat flexibel, zodat er geen harde laag ontstaat.

Wijsheid wil ik het niet noemen. Wel ervaring ;-)

Succes en vooral: veel plezier gewenst.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Afwerking tafelblad

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hoe dik is het bovenblad en van welk materiaal? Klankkasten dempen is namelijk veel van proberen en kan door het proberen duur uitpakken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Re: Afwerking tafelblad

Bericht door Falcon »

Zaunkönigs Bahn schreef: 25 jun 2021 17:29 Hoe dik is het bovenblad en van welk materiaal? Klankkasten dempen is namelijk veel van proberen en kan door het proberen duur uitpakken.
Het spul is gemaakt van 12 mm multiplex.



Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Re: Afwerking tafelblad

Bericht door Falcon »

Bjor schreef: 25 jun 2021 16:47 Rob,

Tja, als het geluid je niets uitmaakt, kun je de rails natuurlijk gewoon op het hout bevestigen, maar als de baan klaar is en het je toch gaat irriteren, kun je het niet eenvoudig alsnog aanbrengen. Zo'n multiplex bak is best een aardige klankkast.
Maar dat wil niet zeggen dat je per se op de gehele tafel een schuimlaag moet aanbrengen. Velen leggen hun rails op strookjes kurk, schuim railbedding of iets anders. Als je de rails vastspijkert of met verdunde houtlijm bevestigt, doet dat het dempende effect van een onderlaag vrijwel geheel teniet, dus als je een onderlaag gebruikt, kun je de rails het best met boekbinderslijm vastlijmen. Die lost op in water en blijft wat flexibel, zodat er geen harde laag ontstaat.

Wijsheid wil ik het niet noemen. Wel ervaring ;-)

Succes en vooral: veel plezier gewenst.

Ben
Hoi Ben,
Dank voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. de "klankkast", en is het misschien beter om een - gedeeltelijke - laag aan te brengen. Welk soort materiaal is daar het beste geschikt voor? En aan welke dikte moet ik dan denken?.



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Afwerking tafelblad

Bericht door EdwinB »

Ik heb Eva foam 4mm gebruikt op mijn totale baan. Het is stevig doch zacht en goed bewerkbaar. Ik wilde niet alles onder de rails snijden.
De rails zit vast met boekbinderslijm, het is nog even afwachten hoe dit blijft zitten als ik ga ballasten. Ik merk een heel klein beetje geluidsisolatie. maar ik heb geleerd om te investeren in stille motoren want ik heb wat 20 jaar oude herrie bakken waarbij het niet uitmaakt hoeveel isolatie je er onder gooit....:P
Hier een foto van de grijze Eva foam:


Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Afwerking tafelblad

Bericht door Bjor »

Hoi Rob,
Ik gebruik 3mm dikke ondervloerplaten van de Gamma, in combinatie met boekbinderslijm. Hier een vroeg plaatje van mijn baan:
Afbeelding

Alternatieven zijn hier uitgebreid beschreven:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... r-de-rails

Mvg
Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie