Aansluiting draaischijf.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Aansluiting draaischijf.

Bericht door Falcon »

Gegroet medespoorders,
Onlangs begonnen met het n-spoor; de tafel is gereed (180x80 op wieltjes) en een "mislukt project" aangeschaft (analoog): een vracht rails, wissels, locs, wagons, trafo et.etc. alsmede een draaischijf. Het hele spul is nogal ernstig mishandeld: een boel beschadigd en ontzettend vies......het meeste is te herstellen en moet worden schoongemaakt. Met name de draaischijf is ook ten prooi gevallen aan zinloos geweld: een aantal aansluitpunten zijn afgebroken en de bedrading is veranderd in een pan spaghetti. Ik heb het idee dat er een olifant aan het "sporen"is geslagen..... :lol: :lol: Nieuwe aansluitpunten voor de rails zijn inmiddels besteld, maar de bedrading is een vraagteken. Ik heb op het internet een handleiding gevonden maar die geeft een vreemde pagina-indeling. Normaal is dat 1, 2, 3 en 4, maar niet hier 1, 2, 2, 4. Zoek het maar uit.... Vandaar mijn vraag: wat is de juiste manier van aansluiten? Inmiddels heb ik uitgevonden dat de zwarte en witte draad aan de wisselstroom gekoppeld moeten worden, en ook dat het motortje werkt. Hopelijk zijn de plaatjes duidelijk genoeg. Ik hoor het graag _o_
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Aansluiting draaischijf.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik denk dat het een Fleischmann schijf is, daarvan zijn twee versies op de markt gebracht. Dus het kan zijn dat het plaatje niet deugd. Gezien de tekst vermoed ik dat dit een ouder model H0 schijf is, echter de aansturing gaat met dezelfde middelen, dus ik verwacht dat deze bedrading ook op gaat voor de N schijf.
Afbeelding

In de loop der jaren heeft Fleischmann meerdere keren de kleuren van de draden aangepast, dus je komt van alles tegen, er zit echter wel een patroon in. Als je het echt zeker wilt weten kun je het altijd nog nameten met een Ohm meter. Daarvoor moet je de brug uitnemen en per sleepring nameten waarmee verbonden. Ik heb geen Fleischmann draaibrug, anders had ik dat allang gedaan, gewoon stom dat Fleischmann dat niet zelf even aangeeft wat waarmee is verbonden.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Aansluiting draaischijf.

Bericht door Zolderspoor »

Waarde collega,

Met alle respect jegens Zaunkönigs Bahn is de feitelijke aansluiting van de Fleischmann draaischijf een fluitje van een cent.
Je gelijkstroom modelspoor-trafo heeft 2 x 2 aansluitingen. Bij het ene paar staat een locomotiefje afgebeeld, dat is de gelijkstroom spanning waarmee je de locs kunt rijden. Hierop wordt aangesloten de beide gele draden en deze lopen linea recta naar de schijf.
Op de trafo met het wissel-symbooltje heb je een 16V wisselstroomuitgang. Die twee, een zwarte en een witte, gaan naar de bediening van de schijfschakelaar. Daarin zit een stukje elektronica om te bepalen of je de schijf linksom- of rechtsom wilt draaien. Dit heeft Fleischmann allemaal al voor je uitgevogeld, in principe is het plug and play. De uitgangen van de schijfschakelaar waren, zeker voor de oudere types, grijs, geel en rood. Maar na jouw aanpassing zie ik daarvoor rood, geel en blauw. Dat wordt dus een beetje puzzelen.

Als je de “brug” wilt openen dan kan dit door met een fijn schroevendraaiertje onder de roosters, even proberen welke kant, het rooster op te lichten. Als je daarna de tegenover elkaar liggende afdekplaten van de schijf licht, is in principe de brug , na het loswrikken van het borgringetje – let op dat springt zo weg- er uit te tillen. Voor oliën van het motortje is het lichten van het rooster voldoende.

En mocht je in de verleiding komen om het binnenste van de brug te openen: NIET doen, ’t Is een crime om alles weer te monteren.

Succes gewenst,
Rob


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Aansluiting draaischijf.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Normaal gesproken heb je gelijk Rob, maar ik lees in het bericht dat de bedrading niet aanwezig is of los ligt van de sleepringen. En bovenstaande afbeelding is de enigste afbeelding die ik heb kunnen vinden waar je kunt zien wat welke sleepring doet. Voor het aansluiten zelf als de bedrading in orde is heb ik genoeg documentatie en deze is ook te downloaden bij Fleischmann zelf.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Re: Aansluiting draaischijf.

Bericht door Falcon »

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga er mee aan de slag; volgens mij gaat het nu wel lukken.



Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Re: Aansluiting draaischijf.

Bericht door Falcon »

Dank voor de adviezen _o_ : Ik heb de bos spaghetti kunnen ontwarren. Hij draait als een tierelier! :Thumb


Plaats reactie