Welke locomotief..

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Welke locomotief..

Bericht door Frank_N »

Weet iemand welke locomotief voor de DB "Hechtwagen" hoort te staan :?:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke locomotief..

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Alles wat in tijdperk II snel en personen treinen reed en aan het einde van hun leven zakken dat soort rijtuigen af naar steeds regionalere diensten. Even uit m'n hoofd schat ik dat die dingen tot in de jaren 70 zijn ingezet. En uiteraard kan je ze mengen met alles wat 4 assen heeft en in de zelfde soort treinen werd ingezet.

Ps; het is bijna nooit zo dat 1 type rijtuigen alleen maar met zichzelf en/of 1 type loc werd ingezet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welke locomotief..

Bericht door Frank_N »

Dank je wel Michiel. Volgens een boel informatie zijn het echter ep III rijtuigen, om de verwarring nog groter te maken..
Je zou er dan van een BR038 (P8) tot een V200 voor kunnen zetten, zelfs een V100......


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke locomotief..

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Frank, als die van jou in de uitvoering tijdperk 3 zijn kan je er alle kanten mee uit. Zeker door de gevolgen van de 2e wereld oorlog was er een in de eerste 10 jaar een chaotisch park aan rijtuigen en kan je veel oudere type rijtuigen door elkaar mengen. Treinen bestaande uit 1 rijtuig familie waren toen heel zeldzaam en kwamen pas weer meer voor toen er grotere aantallen nieuwe of omgebouwde rijtuigen in dienst kwamen. Jou rijtuigen zaten toen nog in de D trein dienst en en evt. eilzüge. Vanaf halverwege jaren 50 kwamen eerst de midden instaprijtuigen die voor eilzüge gedacht waren maar al snel in D ook in D treinen terecht kwamen tot de eerste D treinrijtuigen rond 1959/1960 op de baan kwamen en tot in de jaren 70 zijn door gebouwd. Zo'n zelfde levensloop ontwikkeling zie je ook bij silberlinge, die zou je dus ook met de hecht rijtuigen gemengt kunnen inzetten.

Wat locs betreft kan je eigenlijk alle wat zwaardere stoomlocs gebruiken en verder alle vooroorlogse Elocs, de eerste eenheids Elocs, diesel V80, V100, V200. Eind tijdperk 3 kwamen de eerste V160ers ook indienst en gingen de hecht rijtuigen meer naar regionale diensten.

Ik heb nog geen wikipedia ofzo over de hecht rijtuigen opgezocht en groot de aantallen daarvan na de oorlog nog waren weet ik niet precies maar er staat me iets van bij dat dat geen heel grote aantallen waren en dat er vrij veel richting het oosten verdwenen/achtergebleven zijn.

Hoeveel van die rijtuigen heb je?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welke locomotief..

Bericht door Frank_N »

neudalhausenstadbahn schreef: 03 jul 2021 14:10 1> Wat locs betreft kan je eigenlijk alle wat zwaardere stoomlocs gebruiken en verder alle vooroorlogse Elocs, de eerste eenheids Elocs, diesel V80, V100, V200. Eind tijdperk 3 kwamen de eerste V160ers ook indienst en gingen de hecht rijtuigen meer naar regionale diensten.

2> ..... er staat me iets van bij dat dat geen heel grote aantallen waren ........

3> ....Hoeveel van die rijtuigen heb je?
Groetjes Michiel
> Dus een van de eerste dieselhydraulische lok's (V140) zou ook kunnen?

> Hoeveel het er waren weet ik niet, ik heb de serie nog niet zolang geleden ontdekt. https://de.wikipedia.org/wiki/Hechtwagen

> 6 stuks, slaapwagen, post, bagage, 1e klas, 1+2 klas, 2e klas. De slaapwagen (DSG Mitropa??) is rood, de andere groen.
Dat lijkt me een complete set te zijn, restauratie ontbreekt maar die lijkt er in real life ook geen geweest te zijn.

Als ik het allemaal kan geloven, zou er dus een willekeurige restauratie uit een andere set tussen passen?

Edit/ Minitrix 18402 zou best wel eens kunnen, lijkt me.
En we hebben beeld: https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... n-wr4um-64


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke locomotief..

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben sinds mijn vorige post boeken en internet door gaan spitten. In 1953 waren er bij de DB totaal 137 Hecht rijtuigen verdeeld over familie met vele types. Ik kwam op mijn pc een foto tegen van een groene hecht waarschijnlijk 2e klas in 1967 in een Holland-Scandinavië Express waar ook NS plan D's en Wagons Lits rijtuigen er in.

Op bundesbahnzeit.de vond ik nog meer foto's wat wel opvalt is dat je nergens meer dan 1 hecht in een trein tegen komt.
Zie hier foto 3, hier foto 39, hier foto's 31, 32 en 33, hier foto 29( en 31) en hier foto 23.

Zoals je zegt de slaaprijtuigen waren waarschijnlijk rood en de rest groen. Een V140 zou ik niet doen dat zijn alleen prototypes geweest zover ik weet en ik denk dat de hierboven gelinkte foto's veel mooiere dingen bieden. Restauratie rijtuigen zaten in niet zo heel veel treinen en daar was ook een gebrek aan in de jaren 50, 60 en 70. Voor oorlogse restauratie rijtuigen zijn nog langer als voor oorlogse zitrijtuigen in hoog waardige treinen in gezet.

Als je wil weten wat de andere type of soorten rijtuigen op de foto's kan ik je daar grotendeels wel bij helpen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welke locomotief..

Bericht door Frank_N »

Een voor de meest voorhanden liggende lokomotieven blijkt dus (zoals ik aanvankelijk dacht) is dus de BR038, en dan met kuiptender.
https://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_8
Daarmee is mijn vraag dus beantwoord.

Dit filmpje geeft een goede indruk weer:
https://www.youtube.com/watch?v=CG3GrppahWI
Kortkoppelingen en verlichting had ik er al ingebouwd 8-)
(niet zo extreem kort als in het filmpje..) maar met de originele van Roco ;)

...Dank voor je veldwerk, Michiel!


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke locomotief..

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Graag gedaan, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welke locomotief..

Bericht door Frank_N »

Michiel; Het is uiteindelijk toch de DR V140.001 geworden, Minitrix 12802.
Vond ik toch wel een heel erg sjieke combi voor mijn museum baantje 8-)


Groet van Frank
Plaats reactie