baanontwerp.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

baanontwerp.

Bericht door Falcon »

Zie hier mijn idee voor een baanontwerp ( 180x80 ). Het is een vrij simpel bestaand (H0) ontwerp, dat ik heb geprobeerd om te vormen naar N, met wat aanpassingen. De bedoeling is om met minimaal twee locs gelijktijdig te rijden (digitaal) en de wissels/kruisingen worden analoog/handmatig bediend. Ik denk - veel - gebruik te gaan maken van flexirails. Over het landschap heb ik nog niet nagedacht; laat mij maar leiden door het ontwerp, denk ik. Als startend "spoorder" hoor ik graag of jullie suggesties/verbeteringen hebben.
Afbeelding


Gebruikersavatar

HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: baanontwerp.

Bericht door HansD »

Hoi Falcon,

Ziet er leuk uit, geeft aardig wat ruimte om te rijden en ook om te rangeren. Ik mis een plek voor een station, tenminste, dat zie ik zo snel niet. Waar had je die gedacht of is er geen gepland?
En een detail, het doorgaande spoor slaat bij bij de wissel rechts onder af, probeer daar in elk geval een mooie lange wissel neer te leggen.


H.gr,
Hans

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Re: baanontwerp.

Bericht door Falcon »

Dag Hans, dank voor je reactie en suggestie. Wellicht dat ik een station met perron(s) linksvoor tegenover de draaischijf ga fabrieken ; het kan alle kanten uit. Groeten, Rob.


Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: baanontwerp.

Bericht door MiddenGroningen96 »

Kun je makkelijk aan alle kanten er bij? Lijkt alsof je schragen gebruikt. In dat geval is verrijdbaar maken een stuk makkelijker. Succes met de opbouw.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp.

Bericht door bpieters »

Hoi Falcon,
ten eerste zou ik het ontwerp in de juiste rubriek baanplan laten zetten door de mods.
Verder is het een leuk plan maar ik mis wel een of meerdere inhaalmogelijkheden.
Dit verruimt de rijmogelijkheden aanzienlijk.
En de sporen in het zicht zou ik iets speelser leggen ipv langs de randen.
Het station iets schuin leggen bijvoorbeeld en flexrails toepassen.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanontwerp.

Bericht door Michiel »

Het plan vind ik persoonlijk nog wat doelloos, met veel lussen, maar weinig thema en doel. Maar dat zal beetje bij beetje wel meer duiding krijgen met het puzzelen.

Je hebt wel een hele uitdaging om de hellingspercentages onder de 5% te houden (liefst onder 3%). Vooral de regio bovenaan op de foto is een risiko-gebied.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Falcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2021 13:02

Re: baanontwerp.

Bericht door Falcon »

Dank voor jullie reacties en suggesties _o_ . Daar kan ik wel wat mee. Het hele gebeuren staat op een onderstel met wieltjes dus de bereikbaarheid is geen probleem. V.w.b. de hellingshoek wordt het i.d.d. even puzzelen :?: . Wellicht een iets ander patroon leggen..... we gaan aan de slag!


Gebruikersavatar

HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: baanontwerp.

Bericht door HansD »

Ik kan je trouwens aanbevelen een programma als AnyRail (maar er zijn er meer) te gebruiken. Naar mijn ervaring zeer behulpzaam in de fase van ontwerpen.


H.gr,
Hans
Plaats reactie