Verlichting Hamburg Dammtor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door Riem »

Voor een baan die ik in de toekomst wil gaan bouwen ben ik zo nu en dan iets aan het kopen.
Het station dat ik wil gaan gebruiken is het minitrix Hamburg Dammtor station tezamen met de uitbreidingssets.
Het station is niet voorbereid voor verlichting, maar als ik zo rondkijk op internet kunnen er wel gewoon lantarenpalen op de perrons geplaats worden.
Tegenwoordig wordt het station verlicht door tl-balken, en de lantarenpalen die ik bij andere modellen op internet tegen kom vind ik eigenlijk te modern. Zelf wil ik meer gaan voor klassieke lantaarnpalen. Maar welke is nu de vraag. Ik heb al zitten zoeken naar foto's per jaartal maar er zijn veel foto's van het station, maar ik kan er geen een vinden van het perron. Soms wel getekende kaarten, maar deze tonen een trein en de basis van het station, maar geen verlichting.
Is er iemand die weet wat voor verlichting er gebruikt werd op de perrons van Hamburg Dammtor, tot ongeveer 1950?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door Michiel »

Zo snel even gezocht op internet, op de perrons deze zielige dubbele lantaarns, en tegen het plafond grote klokvormige gaslampen.

https://www.ww2online.org/image/interio ... rmany-1945
https://www.ww2online.org/image/train-d ... rmany-1945


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door Marco66 »

Hoi, alleen lampen op het perron zijn mogelijk, de kap moet namelijk demontabel blijven voor als je bij een trein moet zijn of rails dient schoon te maken.


Groeten Marco
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door shoven »

Marco66 schreef: 19 jul 2021 14:50 Hoi, alleen lampen op het perron zijn mogelijk, de kap moet namelijk demontabel blijven voor als je bij een trein moet zijn of rails dient schoon te maken.
Je kunt de verlichting van de kap toch voorzien van een klein stekkertje dat je even los kunt maken als de kap eraf moet? Lijkt me geen rocket science.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

In de jaren voor 1945, ik heb niet verder gekeken omdat ik in epoche IIb bezig ben, hingen de lampen aan het dak. Er stond niets op de perrons. Er is ooit op een beurs een baan geweest waar twee van dergelijke stations waren opgenomen. Een van boven opengewerkt, deze is in N-Bahn magazine besproken en een zoals deze door Trix is uitgeleverd. Wat mij bij de laatste opviel was dat je nauwelijks iets door de ramen kon zien, zelfs niet of er licht aan of uit was. En de eigenaar had het model zeer mooi opgebouwd, de ramen waren helder, alleen binnen in is het vrij donker. Hij was daar ook enigszins in teleurgesteld. Foto's uit die tijd laten ook zien dat het vrij donker was, op die foto kan ik geen enkele lamp ontdekken, aan de zijkant iets in het schemerdonker. Dat geeft ook bij mij de vraag of ik wel zoveel moet gaan doen aan het interieur van het station. Ik ben er nog niet over uit. In het boek Historische Bahnhofs-bauten deel II staat in het kort de geschiedenis, een plattegrond van het railplan en het station en een foto van de buitenkant. Voor het interieur moet je op het internet zijn en dan zul je door veel materiaal heen moeten ploegen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door Riem »

Bedankt voor jullie antwoorden.
@michiel De eerste foto was ik idd ook tegen gekomen, alleen twijfel ik eraan of dit Dammtor is, omdat er op het bord perron 5 staat, en Dammtor heeft er altijd 4 gehad. Tevens lijkt de achterwand en constructie van de overkapping niet op die van Hamburg Dammtor.
@Zankonigs Bahn Bedankt voor de tip over het N-bahn magazine. Bij het station met de glazen overkapping is er een led-strip gebruikt voor verlichting, alleen wel jammer dat ze er maar 1 perron van hadden gemaakt. Ik vond de arkadewinkels wel erg inspirerend in het artikel, dat lijkt mij ook wel een mooi detail om toe te gaan voegen.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Verlichting Hamburg Dammtor

Bericht door Michiel »

Je hebt gelijk, de eerste foto is niet Dammtor, maar de tweede wel. Sorry voor de vergissing.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie