Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Sibbesuisje »

Goede dag,
Ik had vandaag een proefopstelling gemaakt om te kijken of mijn kleinere lokjes wel goed over de peco double switch kruising konden komen.
De wat grotere loks gaan er zonder problemen overheen (br216, de br221). Zelfs de hippel gaat wel ok, al stuiterd deze een klein beetje.
Maar wat ik heel verrassend vind is dat de piko NS2400 bij langzaam rijden op het laatste moment nog kortsluiting maakt. Dit gebeurt wanneer het achterste wielstel op het stukje na de isolatie de wissel uitrijd.
Het gebeurt alleen bij het uitrijden, bij het binnenrijden van de wissel is er niets aan de hand. Ook als ik de snelheid verhoog gaat hij er soms wel zonder probleem overheen.
Foto bijgevoegd van de opzet en waar het mis gaat. Ik heb dit met meerdere 2400 modellen geprobeerd en allen hebben hetzelfde probleem. De foto laat overigens 4 draadjes zien maar alleen de bovenste 2 waren aangesloten.
Wat is er zo uniek aan de PIKO loks dat dit gebeurt? En is er iets wat eraan gedaan kan worden?
Tot dusver is mijn enige alternatief 2 losse wissels te gebruiken (de unifrog wissels zijn echt super betrouwbaar), maar dat kost me dan wel weer kostbare ruimte op de baan…

Alvast bedankt!
Bijlagen
0C153998-84C7-4953-B6CC-8FC70A5C01C0.jpeg
0C153998-84C7-4953-B6CC-8FC70A5C01C0.jpeg (120.27 KiB) 1008 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Michiel »

De mooiste oplossing is de wissel vervangen door een electrofrog exemplaar. Geen probleem meer met dit type kostsluiting.

De oorzaak is dat de Piko loc net iets te brede wielen heeft met een niet conische loopvlak. Oude Arnold locs hebben dit ook. De wielen maken kortsluiting daar waar de twee sporen van de wissel heel dicht bij elkaar komen.

Oplossingen:
- De afstand tussen de wielen van de Piko lok nameten. Mogelijk staan ze NET iets de ver van elkaar.
- De zijkanten (bovenrand/hoek) van de twee stukje rails voorzichtig een tikkeltje schuin afvijlen zodat de ruimte tussen de twee iets groter wordt.
- Makkelijker is om een klein beetje transparante lak op dit stukje rails aan te brengen daar waar ze het dichtst bij elkaar komen, en wachten tot goed droog (24u). Maar dan wordt ook het geisoleerde deel langer, en hebben korte locs weer meer kans op stilstand op het punstuk.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door martindomburg »

Hoi Sander,
Voordat je de oorzaak zoekt in de 2400 locs, is het handig om eerst te kijken of er niet wat anders aan de hand is.

Er zijn heel veel van deze locs verkocht en er rijden er veel op banen met peco code 55. Ik heb er zelf ook 4 rijden en geen van alle geeft problemen. Ook over de engelsmannen (soms zelfs 3 achter elkaar). Ook heb ik deze klacht nog niet eerder gehoord.

Het kan goed zijn dat deze loc de sluiting sneller veroorzaakt als een andere loc, maar toch is even verder kijken niet geheel verkeerd.

Paar puntjes:
- Heb je de engelsman rondom geïsoleerd, dat is nodig om sluiting te voorkomen omdat deze gepolariseerd dient te worden. je hebt wellicht de buitenste hartstukken geisoleerd, maar de binnenste kunnen wel eens sluiting geven als de aanvoer van de zijtakken andersom zijn gepolariseerd.
- veroorzaak je bij de engelsman niet toevallig een keerlus?

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt @Michiel ,

Electrofrogs zijn zeker een idee ware het niet dat hier al tijden niet aan te komen is. Via verschillende winkels genoeg peco wissels kunnen krijgen maar die electrofrog double switches staan al tijden in bestelling.
Ik zal zeker eens de wielen nameten om de Piko wielen te gaan vergelijken met andere merken. De wielen gaan bewerken zie ik niet echt zitten, daar vertrouw ik mijn eigen kunde onvoldoende voor 😂

@martindomburg op zich zou ik het met je eens zijn ware het niet dat ik al die punten al had uitgesloten. Het was een proefstuk welke op 1 plek was aangesloten. Dus kortsluiting en keerlussen zijn het probleem niet. Daarnaast vele verschillende loks geprobeerd en het probleem doet zich alleen voor met mijn PIKO loks, andere merken werken feilloos. Ik ga dus even met de tips van Michiel aan de slag :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Marksintpancras »

Even van de Peco site de volgende plaatjes overgenomen met betrekking kortsluiting van de soort wissels.


Afbeelding

Afbeelding

Tevens zal je dit problemen ook met bepaalde wagons kunnen krijgen van bepaalde merken.

En gratis tip van de bekende radio DJ is altijd "isoleren kan je leren" dus hopelijk gaat dat bij jouw ook op Sander :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Wim Ros »

Sander, als je alleen de 2 bovenste draden (rood en zwart) hebt aangesloten, hoe kan het dan invredesnaam kortsluiting maken??
Denk dat er op andere plaatsen is niet goed zit.

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Marksintpancras »

Dit is een bekend probleem bij insulfrog wissels. Je kan het tackelen door de puntstuk verbindingen te verbreken en er een puntstukpolarisatie te maken. Zodat de beide staven dezelfde voedingsbron hebben.
Dit is gewoon de beste oplossing. Met lakken en veilen etc gaan weer ten koste van betrouwbaarheid van je wissels.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Wim Ros »

Marksintpancras schreef: 24 jul 2021 13:01 Dit is een bekend probleem bij insulfrog wissels. Je kan het tackelen door de puntstuk verbindingen te verbreken en er een puntstukpolarisatie te maken. Zodat de beide staven dezelfde voedingsbron hebben.
Kun je beter een electrofrog nemen. Hoef je niets aan je wissel aan te passen, en moet je polariseren. Wat je dan nu ook gaat doen als je dit advies volgt.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2400 en kortsluiting op Peco code 55 insulfrog double switch

Bericht door Sibbesuisje »

Inderdaad @Michiel en @Marksintpancras ik heb naar de Piko wielen gekeken en deze zijn inderdaad wat breed vergeleken de wielen van de brawa en fleischmann loks, dus daar lijkt het probleem te zitten.

Nu heb ik nogal wat Piko loks, dus het lijkt erop dat ik echt moet wachten op de elektrofrogs.....


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie