schema tekenen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

schema tekenen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

bestaat er een gratis programma waarin ik mij kan uitleven op het maken van bedradingsschema,s

ik wil dat wat er achter de oogbollen afspeelt eigenlijk gewoon op papier zetten zodat ik met mijn lekenverstand de logische schakelingen terug kan lezen en vooral zien wat ik probeer in elkaar te prutsen.

ik bedoel dus mijn schakelingen bij het schaduwstation waarbij er met drie soorten stroom met elke schakeling eigenlijk een vijf tot zestal zaken tegelijk middels die drie gescheiden stroomkringen tegelijkertijd worden uitgevoerd.

dit zit natuurlijk ergens tussen de oogbollen maar maak ik daar geen fouten ??

moet dit dus zien ergens voor mezelf duidelijk op papier zodat ik dat eerst en vooral op papier heb staan alvorens van alles aan elkaar te bakken met misschien de nodige sluitingen die de boel weer verzieken.

vandaar de vraag bestaat er een programma met de de nodige elektrotechnische symbolen waarmee ik dit soort schema's kan tekenen en natuurlijk liefst een gratis programma.

ik hoor graag van jullie


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: schema tekenen

Bericht door Frank_N »

Hier staan er verschillende:
https://www.circuitsonline.net/download ... kenen.html

Maar mijn advies voor jou zou zijn: pen of stift in verschillende kleuren, en papier, Jan.


Groet van Frank

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: schema tekenen

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan,

Ik "teken" mijn schakelingen eerst gewoon op kladpapier en als ik er tevreden over ben dan in het net op 5mm ruitjespapier. Koop je gewoon bij de Hema of Action, 't liefst in A4-formaat.
Dan alleen nog bedenken hoe je bepaalde zaken als niet-verbonden kruisingen, relais, trafo's etc vorm geeft. En heel erg rechthoekig denken! Eerst met papier en gommetje en pas daarna eventueel met gekleurde fijnschrijvers o.i.d.

Groetend,
Rob die ze allemaal, ook uit de grijze oudheid, bewaart in een speciale ordner


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: schema tekenen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Je zou eens qcad kunnen proberen. Het is mijn standaard teken programma als ik iets min of meer technisch wil tekenen in de computer.
Je kunt in qcad werken met lagen en alle mogelijke kleuren. qcad komt in een gratis versie en een 'pro' versie. met de gratis versie kan ik alles wat ik nodig heb in een tekenprogramma.
Een opmerking nog bij qcad, het is een 2-dimensionaal tekenprogramma. Ook mijn recente (laatste ca 10 jaar) baanontwerpen zijn in qcad getekend

succes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schema tekenen

Bericht door janiegein »

hallo mannen,

heb de div voorgestelde programmatjes geprobeerd maar allemaal hetzelfde voor mij abacadabra.
dit blijkt voor mij onbegrijpelijke materie.

resteert het hanteren van een stuk papier met gekleurde pennen en liniaal.
we zien dan wel waar het schip strand.

dank voor het meedenken


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie