Peco setrack

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Peco setrack

Bericht door bpieters »

Heeft iemand ervaringen met dit type wissel de peco st5 setrack?
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Peco setrack

Bericht door Hube »

Ik heb er ervaring mee!
Prima wissels. Robust en betrouwbaar.
Ik heb ze toegepast waar een Peco finescale small radius net niet paste.
De afbuigende radius komt nagenoeg overeen met een minitrix R2 bocht.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Peco setrack

Bericht door Michiel »

Zeer betrouwbare wissel, klein en kort maar met relatief grote radius gezien de afmetingen. Het zwakke punt is het puntstuk. Het is niet geleidend waardoor locs soms stoppen op het puntstuk wegens geen stroom. Voor korte locs (2 en 3 assers), of locs met onvolledige stroomopname (vb versleten sleepcontecten) is dit wel een probleem.

Een tweede probleem met het puntstuk is dat de twee sporen er erg dicht bij elkaar komen. Locs met wielen met een breed en niet-conisch loopvlak (vb oude Arnold) zal er kortsluiting maken omdat het brede loopvlak contact maakt met de twee sporen tegelijk. Dit is vooral een probleem bij het digitaal rijden, en dat de centrale dan meteen afslaat. Een oplossing is om de wissel om te bouwen en de twee sporen te "polariseren" alsof het een electrofrog wissel was.

Ontsporing komen op deze wissel amper of nooit voor.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Peco setrack

Bericht door bpieters »

Hube schreef: 27 aug 2021 07:31 Ik heb er ervaring mee!
Prima wissels. Robust en betrouwbaar.
Ik heb ze toegepast waar een Peco finescale small radius net niet paste.
De afbuigende radius komt nagenoeg overeen met een minitrix R2 bocht.

Groetjes,
Gerard
Dank voor je reactie Gerard
De reden dat ik misschien voor dit wissel kies is de R2 bocht.
De minitrix 24 graden wissel met R1 komt er gezien eerdere ervaringen niet meer in.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Peco setrack

Bericht door bpieters »

Michiel schreef: 27 aug 2021 07:43 Zeer betrouwbare wissel, klein en kort maar met relatief grote radius gezien de afmetingen. Het zwakke punt is het puntstuk. Het is niet geleidend waardoor locs soms stoppen op het puntstuk wegens geen stroom. Voor korte locs (2 en 3 assers), of locs met onvolledige stroomopname (vb versleten sleepcontecten) is dit wel een probleem.

Een tweede probleem met het puntstuk is dat de twee sporen er erg dicht bij elkaar komen. Locs met wielen met een breed en niet-conisch loopvlak (vb oude Arnold) zal er kortsluiting maken omdat het brede loopvlak contact maakt met de twee sporen tegelijk. Dit is vooral een probleem bij het digitaal rijden, en dat de centrale dan meteen afslaat. Een oplossing is om de wissel om te bouwen en de twee sporen te "polariseren" alsof het een electrofrog wissel was.

Ontsporing komen op deze wissel amper of nooit voor.
bedankt voor de info Michiel
Ik ben gerustgesteld vwb de betrouwbaarheid.(ook nav het antwoord van Gerard).
Ik rij niet met hele korte loks dus de stroomopname zal over algemeen wel goed zijn.
Omdat ik analoog rij is dat kortsluitingsprobleem voor mij niet van toepassing denk ik.


Plaats reactie