Automatisch analoog baantje

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rvi
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2012 12:04
Locatie: Waddinxveen

Automatisch analoog baantje

Bericht door Rvi »

Ik wil een analoog baantje automatisch laten werken.
Het idee is om twee treintjes afwisselend links en rechtsom te laten rijden.

Afbeelding

Het eerste treintje komt binnen, stopt en zorgt ervoor dat de wissels omgaan, de stroomrichting wordt omgedraaid en dan vertrekt het andere treintje in tegenovergestelde richting.
Dit herhaald zich oneindig.

De rails en wissels die ik wil gebruiken is van Peco.

Het idee is om in een zorgcentrum een klein simpel baantje automatisch te laten rijden, maar met mijn huidige kennis is dit tot nu toe een lastig vraagstuk.

Is dit mogelijk, en hoe kan ik dit eenvoudig laten functioneren?

Bedankt weer voor het meedenken.


M.v.g., Rob van Iperen
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door Frank_N »

Ik experimenteerde met verschillende pendel automaten, :idea: eentje waar je jouw baantje mee aan zou kunnen sturen is mogelijk deze:

https://sites.google.com/site/wisselmot ... l-automaat

Een voorgeprogrammeerde Arduino uno, met motorshield. Het configureren gebeurt met slechts 2 druktoetsen en 2 ledjes.
Een netstekker voeding van 12V 1A is voldoende.
Het is wel wat puzzelen, maar het werkt goed :Thumb


Groet van Frank

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door FidOo »

Beste RVI? (via je gebruikerspaneel kun je een automatisch onderschrift aanmaken. Wel zo handig dan heb je altijd je naam bij je berichtjes staan)

Ja dit is prima mogelijk en zelfs op meerdere manieren.

Aangezien je met PECO wilt werken en je dan al gauw aan Servo's moet denken om je wissels om te zetten zou ik de ASB van Domburg Train Support willen aanraden. (ASB = Analoge Servo Besturing) Deze kun je met Schakelaars besturen, en dus ook met bijvoorbeeld een relais.

Verder moet ik even bekijken wat het handigste is om dit aan te sturen.
Je zou met Reed-contacten en relais kunnen werken.
Maar ook een pendelautomaat zou moeten kunnen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door Frank_N »

FidOo schreef: 12 okt 2021 09:36
Aangezien je met PECO wilt werken en je dan al gauw aan Servo's moet denken om je wissels om te zetten
Er is helemaal geen wisselaandrijving nodig, omdat de treinen steeds op hetzelfde spoor terug komen vanwaar ze vertrokken.
Gewoon openrijden werkt ook.


Groet van Frank

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door FidOo »

Vond net deze: https://shop.md-electronics.de/p/mfb-pe ... le-decoder

Alleen die optie is wel duur moet ik zeggen

@Frank_N Ja en Nee.. Met PECO wissels kan dat niet vanwege hartstukpolarisatie en de standaard veertjes in de wissels.

En echt betrouwbaar vind ik zulke oplossingen niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door Frank_N »

Joost, Dat van die hartsukken had ik even niet aan gedacht.... execuse moi. :oops:
:idea: Dezelfde meneer die de arduino pendelautomaat fabriekt, maakt ook een arduino servo control:
https://sites.google.com/site/wisselmot ... vo-control

De pendelautomaat was niet echt kostbaar, ik neem aan de servo sturing ook niet. En: het programeer werk is al gedaan.

Zelf gebruik ik een servo / relais sturing uitgedacht door meneer Nico Teering ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69109.0 ), werkt ook goed, is arbeids intensief om te confugureren, maar wel een leuk en leerzaam Arduino project!
Eenmaal ingesteld werkt het al een speer!


Groet van Frank

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door roba »

Zo te zien gaat de topicstarter uit van Peco Setrack, dat is altijd Insulfrog met plastic puntstukken, dus geen problemen met kortsluiting. Het openrijden van Peco wissels blijft natuurlijk wel mechanisch een probleem. Bij andere merken wissels met plastic puntstuk kan een loc een wissel wel even open rijden, maar dat klapt weer meteen terug; veel lichte wagens ontsporen dan.

Is het niet eenvoudiger als je één van de treinen de andere kant op kunt laten rijden zonder ompolen? Bij de meeste draaistel locs van Arnold en Minitrix kan dit door de draaistellen te verwisselen, bij Fleischmann moet de motor om zijn lengteas worden gedraaid.

Groeten

Roba/Rob


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door bpieters »

Hoi Rob,
Omdat het voor een zorgcentrum is zou ik Kato Unitrack aanbevelen ipv Peco ,want robuust en de wisselaandrijving is al ingebouwd in de bedding. In het dubbelsporige deel per spoor een reed contact dat de wissels omzet en daaraan gekoppeld een relais voor de af en in schakeling van de rijstroom is voldoende.
Omdat er maar 1 inhaalmogelijkheid is zullen de treinen op elkaar moeten wachten tot ze de volle ronde gemaakt hebben.Het relais kun je dus gebruiken om de rijstroom om te keren voor de juiste rijrichting per trein.Je hebt dan maar 1 trafo nodig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rvi
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2012 12:04
Locatie: Waddinxveen

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door Rvi »

Bedankt voor alle reacties.
De trein komt achter glas, maar ik zal zeker even naar Kato kijken.
Wat betreft de wissels ben ik er wel uit, dat is met een servo controller inderdaad prima op te lossen.

Wat voor soort relais heb ik nodig om de rijrichting om te schakelen en terug te schakelen en hoe stuur ik dit relais aan?


M.v.g., Rob van Iperen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door bpieters »

https://opencircuit.nl/product/Bistabie ... module-12v
Bijvoorbeeld zo iets.
Wel een aparte voeding nodig van 12 volt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rvi
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2012 12:04
Locatie: Waddinxveen

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door Rvi »

Bedankt


M.v.g., Rob van Iperen

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door FidOo »

Ha Rob. Ik vind het idee van Bert met de Kato rails eigenlijk wel een heel goed idee. Het houdt de elektronica in ieder geval een heel stuk makkelijker en goedkoper!

Het aansturen van het relais kun je dan door 2 Reed-Contacten doen, deze monteer je tussen de railstaven en onder de beide treinen monteer je gewoon een magneetje die dat reedcontact bediend.

Maar wat ik me ook zit te bedenken, als je dit zo simplistisch uitvoert dan houdt dat in dat 24/7 de treinen om en om aan het rijden zijn.
Het zou mooier zijn als je dit bijvoorbeeld vertraagd kunt doen.

Dus trein 1 rijdt een rondje, komt in het station terug en stopt zolang Timer (x min) actief is. Daarna start trein 2 en rijdt een rondje en stopt weer. en vervolgens gaat Timer (x min) weer lopen. En daarna gaat trein 1 weer.
En eventueel te overbruggen door een drukknop zodat de trein gelijk gaat rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door bpieters »

FidOo schreef: 13 okt 2021 09:52 Ha Rob. Ik vind het idee van Bert met de Kato rails eigenlijk wel een heel goed idee. Het houdt de elektronica in ieder geval een heel stuk makkelijker en goedkoper!

Het aansturen van het relais kun je dan door 2 Reed-Contacten doen, deze monteer je tussen de railstaven en onder de beide treinen monteer je gewoon een magneetje die dat reedcontact bediend.

Maar wat ik me ook zit te bedenken, als je dit zo simplistisch uitvoert dan houdt dat in dat 24/7 de treinen om en om aan het rijden zijn.
Het zou mooier zijn als je dit bijvoorbeeld vertraagd kunt doen.

Dus trein 1 rijdt een rondje, komt in het station terug en stopt zolang Timer (x min) actief is. Daarna start trein 2 en rijdt een rondje en stopt weer. en vervolgens gaat Timer (x min) weer lopen. En daarna gaat trein 1 weer.
En eventueel te overbruggen door een drukknop zodat de trein gelijk gaat rijden.
Goed idee van die vertragingstimer.
Je zou ook een timer kunnen maken op de totale stroomtoevoer zodat de baan niet altijd in bedrijf is maar alleen als daar behoefte aan is.
Scheelt weer in o.a. slijtage van materieel en toebehoren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rvi
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2012 12:04
Locatie: Waddinxveen

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door Rvi »

Het idee is om de baan met een drukknop te activeren. Zodoende rijden de treinen alleen als er “publiek” is.


M.v.g., Rob van Iperen
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door BenQ »

Of met een reactieschakelaar zoals in buitenlampen zit, de tijd van rijden is dan misschien aan de korte kant.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Automatisch analoog baantje

Bericht door FidOo »

Inderdaad Bert,

Al zou ik dan voor de stroomvoorziening gewoon een simpele tijdsklok nemen. die bv van 8 tot 20:00 aan is ofzo.

Verder neig ik heel erg om voor te stellen om een simpele arduino te gebruiken om alles aan te sturen.
Het voordeel hier van is dat je deze volledig vrij kunt programmeren. Je bent dus helemaal vrij om timers/volgorde en dat soort zaken te programmeren. Het versimpelt in ieder geval je hele electronica schakelingen.
Het grootste nadeel: je moet dit wel programmeren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie