Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
LouisNspoor
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2021 18:17

Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door LouisNspoor »

Beste forumleden

Ik heb een Marklin voeding 66361, foto 1 en een
Trix rijregelaar 309701, foto 2

Is het veilig om deze op elkaar aan te sluiten ?

Met vriendelijke groet
Louis
Afbeelding

Afbeelding



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door railrene »

De Märklin heeft secundair gelijkstroom (DC), de Trix heeft secundair wisselstroom (het 'golfje').. dat wordt toch wel een dingetje. Maar wat wil je precies bereiken?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door bpieters »

Hoi Louis,

Zo op het eerste gezicht niet.
De marklin-voeding geeft 2 Ampere bij 18volt ( 36VA).
De rijregelaar mag max. 1 Ampere hebben bij 18volt (18VA).
Een factor 2 te veel dus.
De marklin voeding kan bijvoorbeeld zijn nr. 66201 die ook veelal standaard bij deze minitrix-voeding wordt geleverd.
Tenminste bij de van dit type regelaars die ik destijds geleverd kreeg.



Onderwerp starter
LouisNspoor
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2021 18:17

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door LouisNspoor »

@railrene: ik wil het gebruiken om een N-spoor treintje te laten rijden.

mvg
louis



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door FidOo »

Nee deze moet je niet op elkaar aansluiten. De trix rijregelaar heeft 14Vac nodig. Dat komt niet uit je märklin trafo. (18vdc).. Gewoon een originele transformator of voeding gebruiken zou ik zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
LouisNspoor
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2021 18:17

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door LouisNspoor »

Bedankt voor alle info, het is duidelijk dat ik dit niet op elkaar moet aansluiten.

Mvg
Louis



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door railrene »

Louis, als je gewoon een N treintje wilt laten rijden dan vergeet je de Märklin trafo. Neem twee draadjes die elk verbinding maken tussen een aansluiting op de Trix trafo waar het lokomotiefje bij staat en een spoorstaaf. Treintje op de rails zetten en als je de draaiknop de ene kant op draait gaaattie achteruit en als de je de knop de andere kant op draait gaattie vooruit. Hoe verder je aan de knop draait, hoe harder het treintje rijdt. Het leven kan echt soms zo simpel zijn....



Onderwerp starter
LouisNspoor
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2021 18:17

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door LouisNspoor »

@railrene: als ik de trafo vergeet dan hou ik de Trix rijregelaar over. Je zegt in feite dat ik daar de draadjes op moet aansluiten, en dat het dan werkt. Ik had inderdaad geen idee dat het leven zo simpel kon zijn.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door maarten »

De minitrix-regelaar heeft nog een voeding nodig, deze heeft géén ingebouwde transformator. Het is echt alleen een regelaar, dus zonder voeding. Zeg maar een potmeter op een kastje, er zit geen voeding in.

Je hebt dus inderdaad een losse voeding nodig die wisselspanning geeft. De Märklin transformator is hiervoor eigenlijk niet geschikt omdat hij gelijkspanning geeft. Nu zit er in de Minitrix regelaar waarschijnlijk een grote gelijkrichter. De diodes daar in zijn bedoeld om van wisselspanning gelijkspanning te maken. Als jij hem gelijkspanning voert dan werkt dat waarschijnlijk wel om te rijden al blijft het voltage wat aan de hoge kant. De diodes in de gelijkrichter zullen de spanning iets verlagen maar eigenlijk net niet genoeg om aan de voorgeschreven spanning te komen.

Daarnaast zul je je op de accessoire-aansluiting (wit en zwart met wisselsymbool) géén wisselspanning krijgen maar waarschijnlijk dezelfde gelijkspanning die de Märklin voeding levert.

Dus ja, het zou kunnen werken maar beter een originele voeding gebruiken.

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
LouisNspoor
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2021 18:17

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door LouisNspoor »

Maarten, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had de Marklin trafo nog liggen en ik vroeg me af of ik deze zou kunnen gebruiken met de Trix rijregelaar. Het is duidelijk dat deze combinatie niet ideaal is. Ik ga op zoek naar de originele trafo (Marklin 66201). Daarmee is het opgelost.

Nogmaals bedankt

Groeten
Louis



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Kan Marklin 36VA trafo met Trix 18VA rijregelaar ?

Bericht door railrene »

Louis, als ik fout zit dan geef ik het toe hoor. Ik heb aangenomen dat in dat Trix ding ook een ingebouwde voedig/trafo zat. Snapte daarom ook al niet waar je heen wilde, sorry.


Plaats reactie