Welke (plaats voor) seinen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door jw82 »

Goedemorgen,

Op mijn baan heb ik onderstaande situatie voor ogen: van het hoofdspoor gaat een (enkelsporige) aftakking (A) naar een stukje industrie/emplacement met wat omloopspoor/kopspoor (B). Waar ik naar op zoek ben, wat is een (enigszins) logische opstelling van seinen en welke seinen zijn in deze situatie het meest gebruikt? Het gaat om een Nederlandse situatie.

Afbeelding

In het deel B lijken mij 2 (?) dwergseinen het meest logisch (namelijk bij de wissel waar ook de 'B' staat in dit plaatje) om weer de 'aftakking' op te rijden terug naar het hoofdspoor.
Maar hoe zit dit in deel A? Zijn er dan in de praktijk wel seinen tussen het hoofdspoor richting B? Bv. als 'toegang' tot B? En om weer terug naar het hoofdspoor te gaan, welk sein staat er dan doorgaans ter beveiliging voordat het hoofdspoor weer opgereden wordt? Gewoon een 3-lichtsein, en dan hooggeplaatst of toch een dwergsein, of ...?

Alvast bedankt voor het meedenken!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door Modelbouwerke »

Mijn ervaring als treinbestuurder, in België, geen seinen in deel B.
Dit omdat je daar altijd onder begeleiding en stapvoets rijdt.
De aftakking naar deel A, daar zie ik drie seintjes.
Om van deel A naar je hoofdspoor te rijden en aan beide zijde van de wissel op je hoofdspoor.
Welke seinen juist, dat moet ik even opzoeken.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je zou zelfs geheel zonder bedienbare seinen kunnen werken als het wissel een handbedient wissel met grendel(slot) is. Voorbij het wissel ligt dan op de industrie aansluiting vaak nog een stopontspoorblok die handmatig geopend moet worden. Als het goed is moet de trein dan vanaf een voorlichtend bedienbaar zijn met lastgeving( opdracht) "rijden op zicht"( = rijden met een zodanige snelheid dat kan worden gestopt voor ieder opstakel in of op het spoor echter niet harden dan 30km/u) naar het wissel rijden. Dan het wissel van het slot halen, omleggen en het stopontspoorblok van het slot halen en openen en dan de aansluiting op rijden. Nadat de trein op het industrie spoor staat moeten het wissel en stopontspoorblok terug gelegd en op slot gedaan worden en de trein worden afgemeld bij de betreffende verkeersleider waarna het overige treinverkeer weer kan worden gestart.

Om de industrielijn af te komen staat er ipv een sein een vijfhoekig seinbord met een S er op met een onderbord met een boodschap als melden treindienstleider. Daar moet dan toestemming worden gevraagd om het stopontspoorblok en wissel te mogen openen en de hoofdlijn op de te mogen. Voor de rest gaat het in de zelfde volgorde als hierboven. Als de trein zich weer op de hoofdlijn bevind en alles weer is vast gelegd moet de trein na toestemming van de treindienstleider tot het eerst volgende sein nog op zicht rijden.

Vijfeiken bij Gilze-Rijen is/was zo'n aansluiting als ik het goed heb en er waren er veel meer.

Bij een met seinen beveiligde aansluiting zal bij het industriespoor een laag of hoog geplaatst dwergsein volstaan omdat het wissel in die gevallen niet sneller als 40km/u afbuigend bereden mag worden. Voor het dwergsein staat nog steeds zo'n vijfhoekig S bord met onderbord bel treindienstleider. Of als er ruimte tussen het sein en S-bord zit omdat de trein dan al beveiliging activeerd staat er op het onderbord "oprijden na toestemming treindienstleider. De lijn op zal dan door het bedienbare hoofdsein rijden op zicht= geel knipper licht tonen. Een van deze varianten is bijvoorbeeld te vinden in Oss.

Overwegen op industrielijnen zijn tegenwoordig vaak beveiligd waarbij de overweg handmatig via een schakelkast ingeschakeld moet worden. Hier staan dan ook voor de overweg S-borden met passende onderborden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb nog 15min over voor ik weg moet dus even wat aanvullingen.

Op sporenplan.nl kan je bij de uitgebreide sporenplannen zien waar welke seinen en een deel van de seinborden staan.

Hier vind je de industrielijn van Oss, hier Almelo met diverse interessante spooraansluitingen en in het Rotterdamse haven gebied ligt ook nog het nodige aan interessante aansluitingen, zie hier. Oohja Dordrecht Stadspolders en Moerdijk hadden we ook nog zie hier

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door Hoontje »

Vaak zie je ook een bloksein nabij zo'n wissel in de hoofdbaan en een klein dwergseintje in het gebied van A.

@neudalhausenstadbahn Gilze Vijf Eiken Aansluiting was net wat anders. Maar de beschrijving klopt verder helemaal qua werkwijze bij sommige raccordementen.
Zelf vind ik seintjes leuker op de baan. :mrgreen:

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik hoopte al dat jij zou reageren, kan je dan ook vertellen wat er anders was bij Vijf Eiken?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door jw82 »

Bedankt voor de informatieve reacties tot zover! Daar kan ik ongetwijfeld inspiratie uithalen en er is zelfs nog keuze in de mate van beveiliging...😉

@Hoontje , bedoel jij met bloksein in dit geval dan een 3-lichtsein of misschien ook een 2-lichtsein. Die zie ik wel niet zo vaak terugkomen in de uitleg van het seinstelsel, maar soms wel. En ik heb ook nog zo'n variant liggen...dus als ik die op een realistische plek kan gebruiken zo leuk zijn. 😄


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoofdseinen met 2 lampen zijn in Nederland zo zeldzaam dat veel machinisten beweren dat ze niet bestaan. 1 lijn waarop ze wel structureel staan( zij het uitgeschakeld) is Nijmegen-Kranenburg. Ook bij zeer grote blokafstanden zoals bij beveiliging voor verkeerd spoor rijden worden zowel hoofd als voorseinen met 3 lampen gebruikt. Waarbij mij het nut van de 3e lamp bij een voorsein geheel ontgaat, maar bij de voorbeelden die ik ken zit er geen stalen plaat voor het gat van de 3e lamp geschroefd.

Zo heb ik wel een( foto's van) dwergseinen gezien waarbij de groene lamp niet werd gebruikt en de opening met een metalen plaat was afgedekt. Waar dat voorkomt weet ik niet uit m'n hoofd, maar op Den Haag Centraal zou ik zoiets verwachten voor de laatste wisselen in het station.

Mocht iemand ze weten te staan hoor ik graag waar nog hoofdseinen met 2 lampen gebruikt worden in Nederland. En welke kleuren ze dan tonen, die tussen Nijmegen en Kranenburg hadden rood en groen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door Hoontje »

Ik bedoelde inderdaad het 'reguliere' 3 -lichtsein wat ook als P-sein enzo voorkomt.
Ben benieuwd naar de uitwerking van de inspiratie. Ik ben altijd erg gecharmeerd van dit soort industrielijntjes.
Kortom, ik blijf volgen!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door HST »

Met lichtseinen als volgt:

Op het hoofdspoor vanuit beide richtingen een bediend hoofdsein voor het wissel. Komend vanaf het zijspoor eveneens een hoofdsein, dit mag een dwergsein zijn. Ook op de zijlijn, ter hoogte van het hoekje zou ik dan nog in beide richtingen een S-bord (RS300 of RS301) plaatsen, ervan uitgaande dat het raccordement een andere treindienstleider heeft of zelfs van een derde-partij is (zeg maar zoiets als eigen terrein). De grens van het beheersgebied wordt door de S-borden aangeduid.

Grendels op de vrije baan komen in Nederland sinds ca. 2015 niet meer voor, maar was in periode III en IV niet ongebruikelijk.

Overigens zullen over niet al te lange tijd op het Nederlandse spoor nieuwe generatie seinen worden uitgerold. Deze seinen hebben maar één lamp, die zowel de kleuren rood, geel als groen kan tonen. Erboven zit dan geïntegreerd de matrixsignaalgever. Daarboven is er nog ruimte voor een tweede lamp, vooral bedoeld voor de witte lamp die gebruikt wordt bij 'vrijgave rangeren'. Deze seinen zullen smaller zijn dan de huidige generatie seinen en hebben niet langer de kenmerkende zwart/witte paal maar krijgen wel een zwart/wit kenbord op de gegalvaniseerde paal. Daarnaast hebben ze een witte reflecterende rand op de achtergrondplaat.

Erwin



Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Re: Welke (plaats voor) seinen?

Bericht door Treinenwilhelm »

Hoi medespoorders
Ik ben een N spoor Fleischmann piccolo aan het bouwen en wil blokken en seinen gaan plaatsen.
Ik heb nog nooit met zoiets gewerkt.
Wie kan en wil mij helpen om dit tot een goed einde te brengen.
Weet niet goed waar ik moet beginnen.
Alvast hartelijk dank.
Groetjes Willy


Plaats reactie