Wanneer zijn koolborstels aan vervanging toe?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

Wanneer zijn koolborstels aan vervanging toe?

Bericht door Sharan83 »

Hoi,

Kun je aan het rijgedrag van een loc merken dat de koolborstels aan vervanging toe zijn? Bijvoorbeeld schokkerig rijden op lagere snelheden?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wanneer zijn koolborstels aan vervanging toe?

Bericht door Bjor »

Ja en nee.
Ja, dat kan een teken zijn dat de koolborstels versleten zijn.
Nee want er zijn ook andere oorzaken van schokkerig rijden op lage snelheden.
Als een loc slecht rijgedrag vertoont adviseer ik de volgende stappen:
- rails en wielen reinigen;
- stof, vuil en oxidatie tussen stroomafnemer en wiel(flens) verwijderen met een speldepunt en wat wasbenzine. Daarna aantippen met een héél klein beetje ATF;
- nagaan of de binnenkant olie of (verhard) vet bevat. Dat met wasbenzine verwijderen. motorlagertjes van een speldepunt (naaimachine)olie voorzien, tandwieltjes een beetje schoon Roco vet;
- collector van de motor controleren op zwarte aanslag. Zo ja, koolborstels verwijderen. Als die door teveel olie zijn vervet, op een stukje keukenpapier leggen en met je soldeerbout verwarmen zodat de olie eruit loopt. Zin ze op, dan vervangen.
Collector met korrel 600 schuurpapier voorzichtig blank schuren en met een houten prikkertje o.i.d. koolstof uit de spleetjes tussen de lamellen van de collector verwijderen.

N locjes zijn klein en teer. Ga dus voorzichtig te werk. Onderhoud doe je voor eigen risico.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

Re: Wanneer zijn koolborstels aan vervanging toe?

Bericht door Sharan83 »

De loc heb ik al een keer uit elkaar gehad en daarbij het e.e.a. schoongemaakt, maar dat kan grondiger. Ik neem je punten van aandacht mee. Stomme vraag; wat is de collector :oops:
De rails zijn zo schoon als het kan zijn. Andere locs, ook hetzelfde model, rijden hier probleemloos op. Ook langzaam.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wanneer zijn koolborstels aan vervanging toe?

Bericht door Bjor »

Sharan,

De collector is het deel van de motor waar de koolborstels tegenaan drukken. Het is een licht koperkleurige cylindertje dat uit een paar lamellen bestaat.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Wanneer zijn koolborstels aan vervanging toe?

Bericht door martinb »

Als de lok ermee stopt dan pas vervang ik ze... tenzij.... de lok toch al uit elkaar gaat voor onderhoud of inbouw decoder e.d. dan gaan er standaard nieuwe in.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie