handschoenen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Splinter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2021 10:55

handschoenen

Bericht door Splinter »

Hallo,

Ik zie op sommige media dat men de modeltreinen met handschoenen aanpakt. Ik begrijp dat de zuren en 'vuil' op onze handen invloed kunnen hebben op de modellen. Is dit een goede gewoonte of is dit overdreven? Graag jullie advies.

groet,

Harry


Het antwoord op het leven, het universum en alles, 42
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 701
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: handschoenen

Bericht door Panzer-Shop »

Hoi,

Ik denk je ook het beste je eten met handschoenen vast kan pakken zodat er geen bacteriën op komen, maar zullen we het gewoon niet doen en normaal blijven met zijn allen? 8)7



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: handschoenen

Bericht door tv_man »

Patat eten terwijl je met treintjes speelt is niet aan te bevelen.

Ik kan me voorstellen dat je wat voorzichtiger bent als je treinen hebt uit het duurdere segment of als je treinen verouderd zijn met poeders die niet echt zijn gefixeerd (en die je dus zo wegveegt als je er met je vingers aanzit), maar ik denk dat het verder overdreven is om handschoenen te gebruiken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: handschoenen

Bericht door Nico Essers »

Je ziet het wel in meer DIY (Do It Yourself) YouTube filmpjes. Ziet er soms wat professioneler uit voor de camera maar vaak totaal overbodig. Bij gebruik van airbrush of resin e.d. zeker aan te bevelen maar verder niet. Je hebt veel minder gevoel in de vingers. Probeer maar eens een M1 schroefje met handschoenen te positioneren, succes :lol:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: handschoenen

Bericht door WilcoV »

Iedereen moet het zelf weten. Ik ben ook historicus en pak al mijn historische materialen aan met handschoenen. Dit omdat de zuren bijvoorbeeld oud papier wel degelijk kunnen aantasten. Ik denk dat een verzamelaar ook weer andere criteria hiervoor heeft dan een 'gewone' liefhebber.
Even wetenschappelijk gesproken. Ja de zuren van je eigen lichaam, die ook worden uitgescheiden via de vingers, kunnen op de lange duur materialen aantasten. Indien je echter gewoon je handen vetvrij en schoon houd is er bij ons gemiddeld modeltrein materieel weinig aan de hand.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Splinter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2021 10:55

Re: handschoenen

Bericht door Splinter »

Dank jullie wel voor de reacties en uitleg. Goed handen wassen lijkt mij dan wel voldoende.

:Thumb


Het antwoord op het leven, het universum en alles, 42

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: handschoenen

Bericht door Arjuna »

Handen wassen is zeker belangrijk voor al nu


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: handschoenen

Bericht door Jeroen »

Ik heb mijn baan in een geconditioneerde kamer geplaatst, te bereiken via een luchtsluis met een iris-scan en een 18 cijferige code die elke 12 uur wijzigt. Betreden doe ik sowieso alleen naakt -want pluisjes- en ik draag naast handschoenen ook altijd een mondkap, spatkap, kwijlbril en op woensdag ook sowieso een integraalhelm want dan laat ik alles altijd rijden.

Heel belangrijk. Juist mu.


Afbeelding
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: handschoenen

Bericht door BenQ »

Jeroen,
Heb je voor de kleine jongen ook een spatkap. :lol: 7(8)7


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: handschoenen

Bericht door Rtoonen »

Ik neem aan dat je dan geheel onthaard bent, anders nog kans op vreemde krulharen op de rails…🤭


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: handschoenen

Bericht door Jeroen »

Klein zou ik ‘m niet noemen, Ben!🤣🍆👀


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: handschoenen

Bericht door Ron »

Jeroen schreef: 21 dec 2021 11:57 Ik heb mijn baan in een geconditioneerde kamer geplaatst, te bereiken via een luchtsluis met een iris-scan en een 18 cijferige code die elke 12 uur wijzigt. Betreden doe ik sowieso alleen naakt -want pluisjes- en ik draag naast handschoenen ook altijd een mondkap, spatkap, kwijlbril en op woensdag ook sowieso een integraalhelm want dan laat ik alles altijd rijden.

Heel belangrijk. Juist mu.
Ja was een heel gedoe om daar eens naar de baan te kijken, maar dat ontsmetten met bier beviel me wel :mrgreen:

gr, Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: handschoenen

Bericht door Jeroen »

🤣🤣👏👏


Afbeelding

Valéry
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: handschoenen

Bericht door Valéry »

Panzer-Shop schreef:
zullen we het gewoon niet doen en normaal blijven met zijn allen?
Prima idee. Alleen dat “met zijn allen” maakt het moeilijk, want iedere mens – vooral man – heeft zijn/haar eigen zweetspiegel. Wat voor mij normaal is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.
Ik pak mijn treinmodellen alleen vast bij hun dak en bodem en vermijd zo dat vensters vieze vingertjes krijgen en opschriften vervagen. E-locs hanteer ik met de duim onder de wielen en twee vingers op de neergedrukte stroomafnemers om ook filigrane dakleidingen en isolatoren niet te vervormen. Zo blijven mijn Arnold ÖBB 4061, Fleischmann SBB Ae6/6 en Trix SNCF BB9262 er gesoigneerd uitzien. De hondekoppen van Piko zet ik met één kant, dus schuin, op de (rechte) rail om de bakken te kunnen koppelen en uit elkaar te trekken. Terug in de doosjes gaat alles omwikkeld met een velletje van de closetrol; dat is beter dan bepaalde soorten folie die op den duur kunnen verkleven met de kunststof kappen, en zowat even sterk.
Kortom: menselijk zweet is niet het enige gevaar voor ons kostelijke spoorse erfgoed.
Groeten,


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Splinter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2021 10:55

Re: handschoenen

Bericht door Splinter »

Jeroen schreef: 21 dec 2021 11:57 Ik heb mijn baan in een geconditioneerde kamer geplaatst, te bereiken via een luchtsluis met een iris-scan en een 18 cijferige code die elke 12 uur wijzigt. Betreden doe ik sowieso alleen naakt -want pluisjes- en ik draag naast handschoenen ook altijd een mondkap, spatkap, kwijlbril en op woensdag ook sowieso een integraalhelm want dan laat ik alles altijd rijden.

Heel belangrijk. Juist mu.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Het antwoord op het leven, het universum en alles, 42
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: handschoenen

Bericht door martinb »

Ik pak alles gewoon met schone handen aan, mooi zat. Het is maar speelgoed. En ja, dan kan er wat gebeuren. Ala, dan is dat zo. Had het maar geen speelgoed moeten worden. :)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie