motortje in fleischmann br193 / vectron

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door piksov »

Hoi,

ik heb onlangs een programmer en een paar sound decoders gekocht van doehler en haass.

Om daar eens flink mee te spelen heb ik de zimo decoder uit een 739372 gehaald, dat is een BLS cargo alpinist versie van de br193 / br475
Met een speakertje ...

Zimo decoder eruit een een DH18a er in ... geluid je er op .. (v100 diesel ... die es gek, wat maakt het uit) en rijden maar.

Nu rijdt de lok zonder kap rondjes over de baan.

Toevallig raakte ik de lok even aan en de motor is gewoon heet, Ik kan er eigenlijk niet met de vingers aan zitten ...

Ik heb dat nog nooit meegemaakt....

Iemand ervaringen? Oplossingen?

Ik las op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69379.0 wel iets over onderhouds vrije motoren

Guus


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door Pjotr »

Op het forum bij onze oosterburen is dit inmiddels geruime tijd een terugkerend thema. Het topic is aan zijn derde verlenging bezig.

https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... 2#x1260289

Als ik de reacties zo bekijk, dan vrees ik dat je de motor het beste kunt vervangen door een klokankermotortje van de Tramfabriek o.i.d.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door piksov »

We zijn ondertussen een paar uur -en- een rookwolkje verder .... :-( ...

Het zat me niet lekker, dus de boel maar eens uit elkaar gehaald en het motortje los laten draaien op een 5 volt gelijkstroom voeding ...

Dat hield het motortje nog geen 5 minuten vol .... beetje geknetter, een vieze geur en dat was het dan ...

Het viel me wel op dat er heel veel 'borstelvuur' was bij het motortje, en dat er heel veel grafiet (??) op mijn papiertje kwam toen ik het motortje daar op neer legde ...

Nou ja ... ik verwachte zoiets al ... ik ben blij dat me dit niet gebeurd is met de kap op de lok, daar was waarschijnlijk toch een gat in gesmolten ...
en dan was ik verder van huis geweest.

Ik zal een nieuwe motor bestellen zoals @Pjotr voorstelde ..

Guus


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Op het 1zu160 forum zie ik dat sommige (originele) vervangingsmotoren van Fleischmann het niet langer dan 20 draai-uren hebben uitgehouden. Het probleem kon dus wel eens structureel zijn.

Voor een klokankermotortje moet je nog wel even op zoek naar een 3d geprint adaptertje voor de pasvorm en een verloop-as om de wormwielen te kunnen monteren. Ik weet niet of deze momenteel al beschikbaar zijn voor een Fleischmann BR193 Vectron, maar Google is hier je vriend.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door piksov »

...

gisteren besteld en binnenkort in dit theater ...



Guus



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door FidOo »

He Guus, wat voor motortje is dit precies? Kun je eens een fotootje plaatsen.
Als dit gewoon een 3 of 5 polige motor met koolborsteltjes is ben ik erg benieuwd.
Het gebeurd nogal regelmatig dat fleischmann hun loks veel te veel olie spendeerd. Dit trekt dan in de koolborstels waardoor deze zacht en broos worden. Wat dan weer leid tot overmatige slijtage en slijpsel wat tussen de ankers en überhaupt in de ruimte daar gaat zitten. Met als gevol: Warmte (extreem) en kortsluitingen en dergelijke.

Dit is vrij eenvoudig te verhelpen zonder een nieuw motortje te kopen> Even de koolborstels er uit halen, op een dubbelgevouwen WC papiertje leggen en dan je soldeerpunt er even op houden (10x vloeken omdat ze weg rollen).
Door ze te verhitten verbrandt je de olie en die zweet er uit. Daardoor zijn ze weer wat harder en bij slijten koekt de zooi niet vast.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door piksov »

Hi Joost,

ik heb zonet even gekeken en inderdaad kan ik gewoon de koolborstels uit het motortje halen .. dat had ik misschien eerst moeten doen ...

Naja ... al doende leert men ... Nu heb ik in ieder geval een setje koolborstels op voorraad .....

Het vervangende motortje met toebehoren is ondertussen binnen, als het rustig blijft (**) dan ga ik dat vanavond of morgen evinbouwen.

Er moet een klein stukje uit de frame gehaald worden, ik zal de proxxon ff230 weer eens opzoeken ....

** leuk man ... 7 dagen pieperdienst incl. de kerstdagen


Guus



Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door piksov »

Om het topic even compleet te maken hier nog wat foto's ..

De eerste foto is van het originele fleischmann motorje. 5 polig met koolborstels die schoon te branden zijn. (Dat had ik dus moeten doen ...)

Afbeelding

Hier is de ombouw al helemaal klaar, de oude motor heb ik er nog maar even boven laten liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het vervangende setje van micromotor.eu zit ook een nieuw vliegwiel.

In mijn oneindige wijsheid heb ik bedacht dat dat nieuwe vliegwiel geen enkele merkbare invloed zal hebben, ik heb het dus niet gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lokomotief frame in de machineklem op de frees. Past allemaal mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door FidOo »

ik snap alleen niet waarom je moest frezen om die nieuwe motor te monteren, die ombouwsets zijn toch juist zo ontworpen dat ze 1:1 te wisselen zijn.

overigens ben ik nog wel benieuwd of je die oude motor weer aan de gang krijgt!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door piksov »

HI Joost,

kijk maar eens naar het filmpje van micromotor dat ik een tijdje geleden in dit topic plaatste.

Het motortje steekt iets uit de motor houder, en daardoor moet er een heel klein stukje weggefreest worden, dus om ruimte te krijgen voor de motor.

Op de foto hier net boven, zie je net naast de frees een heel klein randje op de bodem van het frame.

Ik heb de frees een paar milimeter naar rechts naar rechts bewogen en klaar was het ...
(ik had em alleen in het begin iets te ver naar beneden gedaan ... je ziet net een 'gat' onder de frees...)

Ik ben trouwens heel tevreden over de ombouw set van micromotor, het past allemaal heel mooi.

Na ombouw loopt de lok weer geweldig!

Het oude motortje gaat in de rommelkist ... ik ga daar op dit moment geen energie in steken...

Guus



StefanVera
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jun 2021 20:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door StefanVera »

ik heb verschillende Fleischmann vectron modellen , en mij valt op dat ze zeker niet allemaal even mooi en soepel lopen , het ene motortje maakt meer geluid en lijkt stroever te lopen dan een andere fleischmann vectron , toch maar eens kijken waar dat dan aan ligt ,



Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door Sander »

Die van mij heeft net ook de geest gegeven. De ene kant op gaat hij er met mach 5 vandoor bij rijstap 1, de andere kant op bromt hij wat en gaat de centrale in de kortsluitbeveiliging. Aangezien de motor het de ene kant op nog "doet", soort van, vermoed ik dat een van de MOSFET's op de decoder de geest heeft gegeven. CV 8 naar 8 zetten heeft in ieder geval geen effect.

Aangezien die van mij net een half jaar in mijn bezit is en nauwelijks meters heeft gemaakt, morgen de winkel maar even bellen.


Gebruikersavatar

Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: motortje in fleischmann br193 / vectron

Bericht door Ramonbraker »

Allemachtig hier schrik ik van. Is dit echt een veel voorkomend probleem? Ik heb namelijk sinds juli 2021 ook een Fleischmann br193 in bezit, dan wel de DCC sound SBB 'Holland Piercer' versie maar dan nog. Ik heb er tot heden nog geen enkel probleem mee / teken van verslechtering of uberhaubt een onderhoudsbeurt... Wel goed om te horen dat die ombouwset de loc weer op goede prestatie brengt! Hopen dat het niet nodig is in de meeste gevallen van mensen die de loc in bezit hebben. Mooi afgehandeld! Bravo
Groet,
Ramon


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Plaats reactie