Wissel en seinen samen schakelen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Treinenwilhelm »

Hallo
Ik zou graag een N spoor Fleischmann piccolo wissel en de Fleischmann 9220-9225 seinen samen willen schakelen.
Ik heb ook de Fleischmann relais 6955.
Met welke schakelaar moet ik deze dan schakelen?
Via de tekening kom ik er niet uit.
Kan iemand mij dit simpel uitleggen.
Alvast bedankt.
Groetjes Willy


Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Honeybee »

Hoi Willy,

Als je het schema dat bij het relais is bijgevoegd zou willen plaatsen kan ik kijken of ik je kan helpen. Ik heb de indruk dat 6955 een bistabiel relais is. Ik zou in dat geval de wissel niet met het relais schakelen maar apart omdat na het omzetten van de wissel de spanning anders op je wisselaandrijving blijft staan. Als er dan een vuiltje in je wisselaandrijving zit en de eindafschakeling werkt daardoor niet, dan blijft de spanning op je wisselspoel staan en brandt de boel door. Ik denk wel dat er een andere mogelijkheid is, maar dan moet ik even goed naar het schema van dit relais kijken. Op internet vind ik namelijk geen scherpe afbeelding waarbij ook de tekst duidelijk leesbaar is en zelf gebruik ik dit relais niet.


Groet, Johan

Onderwerp starter
Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Treinenwilhelm »

Hoi Johan
Ja het is de 6955
Groetjes Willy
Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Treinenwilhelm »

Hoi Johan
Ik hoor graag van u de simpele manier hoe ik deze samen kan schakelen.
Groetjes Willy



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Valéry »

Een Streckengleichrichter waarvan Willy de gebruiksaanwijzing heeft bijgevoegd, is iets anders dan een relais. Flm 6955 heeft inderdaad twee gescheiden omschakelcontacten. Het relais kan parallel aan het wissel worden bediend, mits de wisselstroomuitgang van je trafo ten minste 1 A aankan. Als je dat doet met een groene Trix-momentschakelaar 66596 of 66595 is de schakelstand te zien aan de ingedrukte knop. Aan het relais leg je dan de verbindingen met de groene resp. rode/gele lichten van je seinen. Het tweede schakelcontact is dan nog bruikbaar voor de wisselende treinbeïnvloeding op de stroomloos schakelbare secties op enige afstand vóór de seinen van twee naast elkaar liggende sporen die in het wissel samenkomen. Verbind je de rode en groene draden van de signalen kruiselings met elkaar, dan krijgt het ene spoor rood en geen rijstroom en het andere groen met rijstroom.
Groet van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Wim Ros »

Seinen schakelen nooit te samen met wissels. Seinbeelden zijn afhankelijk van andere zaken zoals de blokken en seinen er voor, de bloksnelheid en nog meer zaken die de seinenbeelden moeten tonen.

Seinen en seinbeelden beinvloeden het treinverloop, en schakelen helemaal apart van wissels of wisselstraten.

Mvg
Wim.



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Valéry »

Wim heeft gelijk. Het ziet er niet “echt” uit als Willy doet wat hij wil:
Ik zou graag een N spoor Fleischmann piccolo wissel en de Fleischmann 9220-9225 seinen samen willen schakelen.
In “model” kan dat. Dat heb ik lang geleden geleerd uit een ringbandboek met sporenplannen van Fleischmann-h0-“modelrails”, toen die nog messingkleurig waren. Hoeveel compromissen met de grotemensenwereld wil je sluiten? Iedere modelspoorder geeft daarop zijn/haar eigen antwoord.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

Onderwerp starter
Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Treinenwilhelm »

Dank jullie wel voor de reacties


Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Honeybee »

Hoi Willy,

Weet je nu met de bovenstaande reacties hoe je het kunt aansluiten? Anders maak ik even gauw een schema voor je. De beschrijving die je plaatste past inderdaad niet bij het relais dat je hebt, dus ik snap wel dat je niet uit die tekening komt.


Groet, Johan
Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Honeybee »

Hoi Willy,

Ben toch maar even in de pen geklommen om een schema te maken. Ik ga er even van uit dat je een Fleischmann trafo hebt met 2x geel uitgang (rijspanning) en een zwarte en witte (wisselspanning) uitgang. Ook ben ik ervan uitgegaan dat je handmatig de boel wilt bedienen dus door gebruik te maken van momentschakelaars (druk schakelaars) die alleen geleiden wanneer je er op drukt. Ook neem ik aan dat je de situatie bedoelt zoals Valéry beschreef: dus met twee samenkomende sporen vlak voor een wissel. Bekijk het schema maar, als je iets niet snapt hoor ik het wel.
Afbeelding


Groet, Johan
Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Honeybee »

... overigens ga ik ervan uit dat de seinen gewoon direct op 14V wisselspanning aangesloten kunnen worden en dat er geen (extra) voorschakelweerstand nodig is. Ik ken de Fleischmann seinen niet, dus check dat even voor dat je er 14V op knalt en je led's/lampjes kapot gaan.


Groet, Johan

Onderwerp starter
Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Treinenwilhelm »

Hoi Johan
Bedankt voor de duidelijkheid
Ik ga het morgen proberen.
Ik laat het weten als het gelukt is.
Groetjes Willy



Onderwerp starter
Treinenwilhelm
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2021 18:09

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Treinenwilhelm »

Hoi Johan
Het is gelukt, Dank voor uw hulp.
Fijne feestdagen
Groetjes Willy


Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Wissel en seinen samen schakelen

Bericht door Honeybee »

Mooi dat het gelukt is. In de link die Valéry geplaatst heeft staat de oorspronkelijke beschrijving. Dat zag ik pas later.

Jij ook fijne feestdagen!


Groet, Johan
Plaats reactie