Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

De aanpassing is dat er in plaats van een positieve puls een negatieve puls naar het relais gestuurd wordt. In de code wordt de pin nu standaard op 'hoog' gezet en voor de puls even 'laag' gemaakt.

Van de L298N lijkt het erop dat er ergens een kortsluiting onstaat. Of dat een defect is in de module kan ik niet zo 1 2 3 op afstand zeggen. Dan zou ikzelf met een identieke module wat moeten spelen ..

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

jsaathof schreef: 10 jan 2022 17:04 Dat is jammer. Voor zover ik kan testen op https://wokwi.com zou de rijregelaar moeten werken.
En dat werkt met alles aangesloten zoals op de door mij geplaatste tekening? Dus arduino motorsturingprint en potmeter?
Ik heb gekeken bij dat programma maar de motorsturing zit niet in hun bestand.


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

fenix schreef: 11 jan 2022 16:48 Hallo Marcel,

De aanpassing is dat er in plaats van een positieve puls een negatieve puls naar het relais gestuurd wordt. In de code wordt de pin nu standaard op 'hoog' gezet en voor de puls even 'laag' gemaakt.

Van de L298N lijkt het erop dat er ergens een kortsluiting onstaat. Of dat een defect is in de module kan ik niet zo 1 2 3 op afstand zeggen. Dan zou ikzelf met een identieke module wat moeten spelen ..

Fenna
Buiten dat ik een nieuwe motor module ga bestellen ga ik ook over naar een Arduino Nano dan heb ik in iedergeval het zelfde in gebruik als jij gebruikt en dat maakt het voor jou en mij waarschijnlijk makkelijker.
Kan ik de Nano dan voeden met een netvoeding van een telefoon?

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Ik mis in het schema de GND van de Arduino naar het motorbord. De aansturende zullen daarom weinig uithalen. Verder vraag ik mij af of de 5V van het motorbord wordt gebruikt of van de Arduino voor de aansturingskant van de L298

Mijn 2 cent!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel, overstappen naar een Nano lijkt me voor jou niet nodig.
Wat de nano kan, kan de uno ook. enige voor gewone gebruikers merkbare verschil is het aantal analoge input lijnen.
Bekijk deze link eens (vergelijking uno met nano):https://www.tutorialspoint.com/arduino- ... duino-nano alleen de bouwvorm van de controller chip en het aantal analoge inputs verschilt.

bovendien is een uno wat makkelijker te monteren als zelfstandige unit.

Kun je een foto plaatsen van je huidige motorcontroller met de aansluitingen?

Fenna



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Wim Ros »

Dus dan denk ik dat de omschrijving van het draadje de lading van het probleem niet of niet meer.
En gaat het dus niet meer om het aansturen van een wissel, maar om het laten rijden van een treintje.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Momfer schreef: 11 jan 2022 19:07 Ik mis in het schema de GND van de Arduino naar het motorbord. De aansturende zullen daarom weinig uithalen. Verder vraag ik mij af of de 5V van het motorbord wordt gebruikt of van de Arduino voor de aansturingskant van de L298

Mijn 2 cent!
Scherp gezien.
Ik was nog bezig om de wissels goed te laten werken en had nog niet erg nauwkeurig naar de motorcontroller gekeken. de motorcontroller heeft voor de logica afhandeling nog een +5v en een gnd nodig.
Als de 12v naar de motorcontroller een stabiele voeding is, is het niet heel spannend om de gnd van de 12V en 5V te combinen (mijn meanwell industrie voedingen met zowel 12 als 5v doen dat intern al)

Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Wim Ros schreef: 11 jan 2022 19:14 Dus dan denk ik dat de omschrijving van het draadje de lading van het probleem niet of niet meer.
En gaat het dus niet meer om het aansturen van een wissel, maar om het laten rijden van een treintje.

Mvg
Wim.
Als je goed blijft meelezen Wim, kun je zien dat we ook nog heel erg bezig zijn met het goed laten werken van de analoge wissels met een arduino ;)
Fenna


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

We wachten de foto van de aansluitingen af, kunnen we gelijk zien of en welke jumper(s) er geplaatst zijn.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Bijgaand een foto van het motor module met de aansluitdraden.

Afbeelding

hoop dat dit duidelijkheid geeft

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

Inderdaad heeft de module geen +5v en GND op het moment. Dezelfde massa die van de 12v voeding komt, kun je delen met de arduino. vanuit de arduino dan ook nog de +5v verbinden met de +5v ingang op de motorcontroller. Volgens mij moet het dan wel werken

Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

aanvulling...

probeer eerst eens met alleen de GND naar de arduino door te verbinden. het zou zomaar kunnen dat de module zelf zijn +5v regelt vanaf de 12v input


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

LET OP: correctie op bovenstaande: ALS je 5V van de Arduino gaat gebruiken, dan moet de jumper links van de condensator met 220 erop eraf, anders ga je 2 voedingen gebruiken, wat zal leiden tot onvoorspelbaar gedrag (of erger)...
Laatst gewijzigd door Momfer op 11 jan 2022 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Als de voedingen correct zijn aangesloten, moet je net als op onderstaande afbeelding een ledje zien branden. Zo niet, dan zijn de verbindingen van de voeding nog niet correct.

Afbeelding

Laat je niet afleiden door de andere draden in dit voorbeeld, dit is een bedraad motorbord voor een DCC++EX centrale namelijk, dus een andere toepassing.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

fenix schreef: 11 jan 2022 21:22 aanvulling...

probeer eerst eens met alleen de GND naar de arduino door te verbinden. het zou zomaar kunnen dat de module zelf zijn +5v regelt vanaf de 12v input
Als de jumper daar blijft zitten, dan klopt dat! Mocht het dan toch niet werken, dan jumper verwijderen en ook de 5V van de Arduino gebruiken.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Wim Ros »

fenix schreef: 11 jan 2022 19:25
Wim Ros schreef: 11 jan 2022 19:14 Dus dan denk ik dat de omschrijving van het draadje de lading van het probleem niet of niet meer.
En gaat het dus niet meer om het aansturen van een wissel, maar om het laten rijden van een treintje.

Mvg
Wim.
Als je goed blijft meelezen Wim, kun je zien dat we ook nog heel erg bezig zijn met het goed laten werken van de analoge wissels met een arduino ;)
Fenna

Wens jullie veel plezier met dit nieuwe wiel. En vooral wijsheid en veel sterkte, ga mijn tijd beter besteden.

Bye Bye


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Dankjewel Wim!

Het is hobby en het is ter leering ende vermaeck.

Dat het voor jou gesneden koek is of dat iemand anders het wiel al heeft uitgevonden doet daar niks aan af!

Groet,
Rico



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Meten is weten zegt men dus meet ik op de uitgang naar de rails wat daar komt te staan.
1. plus en min van motorboard niet aangesloten op de Arduino en de jumper zit er op de uitgang staat nu 5.6 tot 5.7 volt en dit is niet regelbaar, LED op het motorboard licht op.
2. Min van Arduino verbonden met motorboard en jumper zit er nog op , 12.5 volt op de uitgang en dit is niet regelbaar, LED op motorboard licht op.
3. Alles als in 2 maar nu jumper weg, 0 (nul) volt op de uitgang en is niets te regelen en de LED op het motorboard is uit.
4. alles als in 3 maar nu ook de +5V van de Arduino verbonden met het motorboard, 12.5 volt op de uitgang maar er is niets te regelen en de LED op het motorboard is aan.
Meer combinaties kan ik niet meten denk ik.
Denk nog steeds dat het motorboard defect is.

Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Wim Ros schreef: 11 jan 2022 19:14 Wens jullie veel plezier met dit nieuwe wiel. En vooral wijsheid en veel sterkte, ga mijn tijd beter besteden.

Bye Bye
Deze opmerking van Wim Ros kom ik wel meer tegen in diverse draadje.
Als het niet interessant is voor Wim Ros moet hij gewoon niet reageren vind ik.
Ik ben er van overtuigt dat hij veel kennis heeft maar is in dit geval niet helpend en dat vind ik jammer.
Maar ik ben heel blij dat er ook mensen zijn die wel willen helpen, grappige is natuurlijk dat het om het aansturen van de wissels ging maar door een opmerking van Fenna over PWM kwam er ook motorsturing bij.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

hallo Marcel,

Heb je een led en een 330 ohm weerstandje los liggen?
In mijn debug gereedschap set heb ik standaard een led met voorschakelweerstand kant en klaar met draadjes en pin connectortjes

Op die manier kun je kijken of je op de pwm uitgang(pin 11) van de arduino een regelbaar signaal hebt. De rijregelaar wordt op die manier een leddimmer.
Zo kun je van je PWM signaal een beetje beeld krijgen. Met diezelfde led kun je ook kijken wat de andere 2 pinnetjes (pin 4 en 5) doen (die moeten of aan of uit zijn, afhankelijk van de 'rijrichting') Waar ik nu ook nog aan denk is de schakelaars/reedrelais. Heb je die al zonder pulldown aan de GND? een van die schakelaars triggert de wissels en de andere triggert de wachttijd. Als de wachttijd getriggerd wordt in de code, wordt alle PWM uitgezet.

Als er geen wachttijd getriggert is in de code, is er in principe altijd een van de input pinnetjes (pin 4 of 5) hoog en de andere laag. Een uitzondering is als de potmeter exact in de middenstand staat. Dan worden ook alle PWM pinnen op 0 gezet.

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb wel wat LEDs en weerstanden liggen dus zal dat ook eens maken.
De reed switch werkt nu goed, als hij de eerste keer geactiveerd wordt gebeurd er niet bij de 2de gaat de wissel om en bij de derde de wissel weer terug.
Dat andere schakel moment van de tweede switch is du voor het stoppen van de trein op het zij spoor?
Dus moet ik daar ook een schakelaar plaatsen, zou ik kunnen doen met de IR module die reageert dan op de lok en stopt alles voor ik dacht 5 seconden.

Marcel
ps. Vandaag neem ik even een pause want ik ben in bed nog bezig met treintjes volgens mijn vrouw :D


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Het L298 motorbord is vrij eenvoudig te testen. Er is een filmpje over op YT: https://youtu.be/_TEZ2-3H0GY?t=123

Afbeelding

In de basis:
  • Meter aansluiten op OUT1 en OUT2
  • Jumpers bij de gele markering plaatsen
  • draad aansluiten op [5V], de overgebleven schroefconnector van het3-voudige blokje
  • Spanning aansluiten op [1] en [2]
Ledje moet nu branden.

De andere zijde van de draad plaats je nu ombeurten op [IN1] en [IN2]

Afhankelijk van de positie (in1 of in2) moet je op de meter een positieve of negatieve spanning zien. De spanning is 1 a 2 Volt lager als de voedingsspanning.

Voor de andere zijde kun je het op dezelfde manier herhalen: Jumper rechts plaatsen (EN), Meter op OUT3 en OUT4 en dan met [in3] en [in4] dezelfde procedure herhalen



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Bedankt Rico,
Ik ga deze test vandaag uitvoeren en het resultaat plaats ik dan weer hier.
Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Hallo Fenna,
2 maal een LED met 330 Ohm weerstand gemaakt en gaan proberen.
1. LED op Gnd en Pin 1 en de potmeter ook aangesloten. Via de potmeter kan ik nu d LED laten oplichten als een dimmer met in de middenstand uit.
2. LED’s aangeloten op Pin 4 en Pin 5 anderekant naar Gnd. Via de potmeter kan ik nu de LED op Pin 4 en de LED op Pin 5 aan laten gaan in de middenstand zijn ze beide uit.
3. Beide LED’s laten zitten en twee schakelaars aangesloten, 1 op Pin 2 en 1 op Pin 3 anderekant van de schakelaars zit aan Gnd. Als ik de schakelaar op Pin 2 indruk gaat de LED op Pin 4 of Pin 5 uit voor ongeveer 5 seconden. Als ik de schakelaar op Pin 3 indruk (deze is voor de wissel sturing) dan gebeurt er niets.
4. Ik heb nu beide LED’s aangesloten op Pin 6 en Pin 7 en beide LED’s zijn uit er staat dus geen signaal op de pennen 6 en 7. Als ik nu op schakelaar twee (verbonden met Pin 3) druk krijg ik een volgorde van 1 maal drukken LED op Pin 7 aan, drukken dan niets, drukken dan ook LED van Pin 6 aan, drukken LED van Pin 7 even uit, drukken niets, drukken LED van Pin 6 even uit, drukken LED Pin 7 even uit, drukken niets, drukken LED Pin6 even uit enz. enz.
Alles in de Arduino lijkt dus te werken maar wel pas nadat ik #define potPin A7 in je derde code weer had veranderd in A0 als zijnde de Pin op de Arduino Uno :-)

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Onmogelijkhier schreef: 12 jan 2022 11:39 Bedankt Rico,
Ik ga deze test vandaag uitvoeren en het resultaat plaats ik dan weer hier.
Marcel
Nee Marcel, dat mag jij helemaal niet van je vrouw, jij moet een pauze houden vandaag ;)

Anders ga jij weer treintjes dromen ..... _o_


Plaats reactie