Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Ga ik allemaal even uitproberen.
Ik heb een Chinees oscilloscoopje met 1 kanaal ooit gelocht omdat het mij leuk leek, zal eens kijken of die het mog doet en hoe hij werkt.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Nog een vraagje Marcel
ben wat aan het spelen geweest met een zelfde motorsturing als jij hebt (de 2A die er doorheen getrokken kan worden bevalt me wel ;) )
Heb je de PWM uitgang van de arduino (pin 11) wel naar de motorsturing gaan en niet per ongeluk de jumper nog erop waarmee enA aan de 5 volt hangt?

Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Onmogelijkhier schreef: 18 jan 2022 17:44 Ga ik allemaal even uitproberen.
Ik heb een Chinees oscilloscoopje met 1 kanaal ooit gelocht omdat het mij leuk leek, zal eens kijken of die het mog doet en hoe hij werkt.

Marcel
1 kanaal is alles wat je nodig hebt en het gaat om een idee te krijgen van het signaal, niet om een hoog nauwkeurige meting ervan

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Pin 11 van de Arduino gaat naar de EnA= denk ik enable A van de motorsturing. Daarvoor moest natuurlijk de jumper er af.

Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Het signaal op de scoop moet een blok zijn als ik het goed heb?


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Het signaal op de scoop moet een blok zijn als ik het goed heb?
Als je een eindje naar boven gaat zie je een afbeelding van hoe de motorbord is aangesloten en ook eventuele jumpers


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Ja, je moet een blokgolf zien en de breedte van de blokken hangt af van de stand van de potmeter


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Onmogelijkhier schreef: 18 jan 2022 16:42 knipje
Als ik de snelheid van de locomotieven vergelijk met de normale trafo dan rijd hij met de Arduino met een slakkengang.
knipje
De L298 motorsturing heeft een spanningsval (spanningsverlies) van circa 2 Volt bij belasting. Dat zal het verschil in snelheid verklaren.



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Dus inplaats 12 volt DC nu zou ik dus minstens 14 volt er op moeten zetten.
We gaan zoeken en proberen of in omgekeerde volgorde.
Eerst maar dingen uitsluiten, de huidige voeding is een schakelende van 12 volt met max 2 Amp.
Kijken wat daar van overblijft


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Op mijn goedkope meer-gadget-dan-instrument scoopje kun je dat zien. De boven spanning zakt iets in en de 'nul' is iets meer dan nul. Dat is evenwel niet genoeg verschil (met mijn 212 van Fleischmann) om de loc een slakkengang te geven tov een standaard treintrafo. De loc moet best een flinke gang kunnen halen. De code in de arduino geeft een heel goed regelbereik voor lage snelheden, maar kan ook zeker volle snelheid halen. Mijn test met de L298 unit, voeding 12v en PWM gaf me geen reden tot zorg dat er iets mis zou zijn.

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

We zijn wezen meten. Maar het scoopje kan ik vergeten dat werkt niet goed meer.
Mijn voeding geeft dus 12,4 volt af en daar blijft net 10 volt van over. zet ik deze voeding rechtstreeks op de rails dan krijg ik een aardige snelheid.
Mijn treintrafo van Trix staat op dat deze 12 volt levert maar dat is niet waar die gaat door tot 16 volt.
Om dus een beetje normale snelheid te krijgen met de trein dan moet ik dus opzoek naar een voeding van minstens 16 volt bij 2 Amp. dan rijd de trein waarschijnlijk wel met normale snelheden.

Iemand nog Trix wissel aandrijving over voor een rechtse wissel? liefst twee.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

Met een hogere spanning kom je er ook.
Blijft bij mij wel de vraag wat hangen: "Wat is een redelijke snelheid?"

Het antwoord daarop is persoonlijk en nooit verkeerd.

Voor mij betekend het een snelheid die ongeveer in de buurt komt van een correcte schaal snelheid en dat is ook mijn startpunt geweest met de code. In de code haal je het maximale uit de beschikbare spanning (met ca 2 volt spanningsval in de motorregeling, blijft er inderdaad iets meer dan 10volt over als je met 12v begint. Of dat genoeg is, dat is dan weer het persoonlijke aspect.
Voor mij een snelheid waar ik goed mee uit de voeten kan, jij wilt kennelijk iets vlotter ;) Niets mis mee, maar dan inderdaad zoals jezelf al concludeerde een wat hogere spanning aan de ingang zetten. De motorregeling zelf kan dat wel hebben. Een aandachtspuntje wat ik je dan nog wel wil meegeven is dat de 5v spanningsregelaar op de motorregeling printplaat dan nog meer van de ingangs spanning moet afhalen om de 5volt te halen. In hoeverre die dat gezellig blijft vinden, is iets waar je achter gaat komen. Een aparte 5v voeding achter de hand houden voor je arduino kan in mijn optiek dan geen kwaad.

Als je inderdaad je treintje op volle snelheid wilt laten rijden, zijn een 'harde' stop en start ook niet ideaal en kun je eens gaan buurten bij Juriaan hoe hij zijn start en stop heeft uitgewerkt in de code (zijn code is wat dat betreft geavanceerder dan mijn code)

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

De snelheid hoeft natuurlijk niet heel hoog te zijn, met de 12 volt van de voeding rechtstreeks op de baan rijd hij met een voor mij redelijk snelheid.
En hij hoeft natuurlijk niet voluit te rijden als ik een 16 volt voeding er op zet kan hem altijd een stukje terug draaien.
De Arduino staat op een aparte voeding via de USB aansluiting en haal ik dus niet uit de motorbord.
Ik kan wel bij juriaan gaan kijken naar zijn code maar ik kan die van jou nog niet helemaal lezen :D
Ik weet niet hoe ik hier een filmpje kan plaatsen (foto's gaat goed) anders zou ik je kunnen laten zien hoe traag de trein gaat.
Maar ik ben al een eind op weg dus ga ik rustig door er mee, eerst een andere voeding zoeken en dan wil ik een en ander op XPS plaat zetten om lekker mee verder te gaan.

Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

PS.
Ik kan bij Juriaan zijn code niet zie .


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

hmm inderdaad heeft hij geen code gedeeld.

Als ik het zou inbouwen in de code wordt het zoiets:
bestaande code schreef: if (waitloop)
{
waitloop = false;
setMotor(0, reverse);
delay(_WAIT_DELAY);
setMotor (speed, reverse);
}
Voor bovenstaand gedeelte van de code moet er dan wat aangepast worden met bv onderstaande nieuwe subroutines
nieuwe subroutine 1 schreef: // deze subroutine plaatsen net voor de void loop()
void smoothstop(int smoothspeed)
{
<code om de bestaande snelheid stapsgewijs af te touren van de 'smoothspeed' naar 0 met aanroepen van de setMotor() subroutine bij elke stap>
}
nieuwe subroutine 2 schreef: // deze subroutine plaatsen net voor de void loop()
void smoothstart(int smoothspeed)
{
<code om de bestaande snelheid stapsgewijs op te toeren van 0 naar smoothspeed met aanroepen van de setMotor() subroutine bij elke stap>
}
In het 'waitloop' gedeelte dan de "setMotor(0,reverse);" regel vervangen door:
smoothstop(speed);
en de regel "setMotor(speed, reverse);" voor:
smootstart(speed);
mijn brein wordt nu een beetje sponzig en het kan zijn dat er wat syntax foutjes in de code stukjes zitten, het was even uit mijn hoofd en de losse pols zonder een arduino te raadplegen ;) ... hoe dat aftoeren en optoeren exact te coderen, is wellicht een leuke oefening voor je. het gaat erom dat je stapjes maakt waarin bij elke stap de setMotor een nieuwe snelheids waarde krijgt. je kunt dan spelen met de stapgrootte en tijd per stap ;)

oh, ernstig bedtijd nu ;)
gr Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Nog even bezig geweest met de trein want het is gek dat het bij anderen wel goed gaat en bij mij niet.
Het Chinezen scoopje aan de praat gekregen en dit aangesloten op de baan spanning zodat ik kan zien wat er gebeurt, eerst zonder trien gekeken en er komt een redelijke blok in beeld die veranderd met verhogen van de snelheid.
Hierna de trein geplaatst maar wel de wisselsturing uitgeschakeld als ook het stop signaal.
De trein gaat rijden met een redelijke snelheid zoals het zou moeten.
Ik verander niets en blijf controleren wat er gebeurt, de trein begint op een gegeven moment langzamer te rijden maar het signaal op de scoop blijft gelijk.
De trein gaat steeds langzamer en op een gegeven moment stopt hij en staat de motor alleen maar een knorrend geluid te maken en op de scoop staat nog altijd het zelfde signaal.
Het lijkt of de de motor van de trein het niet aankan en de trein wordt ook warm, niet heet.
Treinen zijn ook al 40 tot 45 jaar oud.
Iemand een idee of dit zou kunnen als oorzaak van het probleem?

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

Heb je het PWM signaal nu gemeten op de arduino pin of ook op de spoorstaven?

Let bij het meten op de spoorstaven ook even op de instelling van de spanning van je scoopje
Hoeveel ampere kan je voeding leveren?

Wat wellicht ook geen kwad kan (als het niet al gebeurd is) je treintje een schoonmaak/ onderhoudsbeurt te geven. Zeker als het al een ouder locje is

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb het scoopje op de spoorstaven aangesloten om te kijken of daar iets gebeurde.
De voeding kan twee ampère leveren en die heb ik tegelijkertijd gecontroleerd met een universeel meter en ook dat bleef gewoon 12 volt.
Ik zal de trein volgendeweek eens demonteren om te kijken hoe het binnenwerk is en dan vooral de koolborstels.
Gelijk alles schoonmaken en van een beetje olie en vet voorzien.
Moet ik speciale olie bestellen of kan het met rijwiel of naaimachine olie. Voor het vet heb ik een siliconen vet.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,
Het zou ook nog kunnen zijn dat je treintje die PWM frequentie van 30,64Hz niet gezellig vindt. Een andere frequentie is dan wellicht een betere optie zonder gelijk een loc uit elkaar te trekken.
De code is al voorbereid voor een andere PWM frequentie...

Dit is zoals de code was:
void setup() {
// het prescalen van de timer is om een betere pwm frequentie te krijgen voor modeltrein motoren
// vanwege het prescalen van een timer voor de pwm is eigenlijk alleen pin 11 beschikbaar voor een goed pwm signaal voor een modeltrein.
// gebruik je timer 1 daarvoor (met de pnnen 5 en 6), verstoor je de hele interne timing van de arduino
// the 2 usefull options for prescaling timer 2 in regards to driving a dc motorised modeltrain:
//TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000110; // set timer 2 divisor to 256 for PWM frequency of 122.55 Hz
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000111; // set timer 2 divisor to 1024 for PWM frequency of 30.64 Hz


En als je dat veranderd op deze manier, heb je een andere PWM frequentie, 122,5 Hz ipv 30.64Hz:
void setup() {
// het prescalen van de timer is om een betere pwm frequentie te krijgen voor modeltrein motoren
// vanwege het prescalen van een timer voor de pwm is eigenlijk alleen pin 11 beschikbaar voor een goed pwm signaal voor een modeltrein.
// gebruik je timer 1 daarvoor (met de pnnen 5 en 6), verstoor je de hele interne timing van de arduino
// the 2 usefull options for prescaling timer 2 in regards to driving a dc motorised modeltrain:
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000110; // set timer 2 divisor to 256 for PWM frequency of 122.55 Hz
//TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000111; // set timer 2 divisor to 1024 for PWM frequency of 30.64 Hz


Wat betreft de olie soort voor onderhoud aan modeltreintjes. De ene olie is de andere niet. Persoonlijk heb ik van Faller de spezial-öler, een flaconnetje van 25ml waar eventuele nabestaanden nog plezier van gaan hebben indien ze interesse hebben in modeltreintjes ;)

In de praktijk zal het er waarschijnlijk vooral op aankomen dat je een klein genoeg druppeltje op een onmogelijke plaats weet te krijgen (vooral daarvoor heb ik die spezial-öler in mijn assortiment opgenomen, een dunne holle naald om een miniscuul druppletje te kunnen plaatsen waar je het hebben wilt zonder de rest onder de olie te dumpen.

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Bedankt voor de info Fenna.
Locje ligt al uit elkaar en toen vond in dus een temperatuur gevoelige weerstand, treintje word dus te warm en dan stopt hij door de weerstand denk ik.
Als hij weer in elkaar zit en de baan staat er weer ga ik kijken of het met de nieuwe code beter gaat.

Weet jij of je zo'n weerstand er uit kan gooien?

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Zo'n temperatuurgevoelige weerstand ben ik nog niet tegengekomen in mijn locjes ... In hoeverre je die voor dat specifieke locje zomaar kunt weglaten, kan ik je geen heel zinnig ervarings deskundig antwoord geven.
Aangezien ik ze zelf nog niet ben tegengekomen, heb ik het idee dat ze niet nodig zijn om een motortje te laten draaien.

Dat een fabrikant zo'n weerstandje wel inbouwd en daar ontwikkelings- en productie kosten voor over heeft, kan wel een indicatie zijn dat het ergens een doel dient, het type motor dat mogelijk snel warm wordt of een type plastic in de buurt van dat motortje dat gevoelig is voor niet heel hoge temperaturen.
In ieder geval vindt de fabrikant het belangrijk om een soort van overbelasting veiligheid in te bouwen. (een warm lopende motor kan bv komen door een te zware belasting)

Wat is de fabrikant en type loc waar je het over hebt?

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Het gaat in dit geval over een minitrix 2959 en hij is nog gemaakt in Western Germany.


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Goed we hebben het baantje weer opgebouwd op de eettafel dus we kunnen weer testen.
Ik heb de code nog niet veranderd want ik wil eerst weten of de locomotief echt de fout veroorzaakt.

Ik heb de locomotief geheel gedemonteerd alles schoongemaakt en bij montage olie en vet aangebracht waar nodig en vooral met mate.
En voorwaar de locomotief heeft nu 30 minuten gereden zonder problemen.
Hierna alles aangesloten voor automatisch wissel omzetten en stoppen van de trein en weer 30 minuten laten rijden en ook nu ging het goed.

Nu heb ik nog een locomotief, een Fleismann 7190 en die wil ook niet echt rijden.
Deze gaat ook uit elkaar en krijgt dezelfde behandeling als de Minitrix 2959.

we gaan het zien

Marcel


Groeten Marcel V
Plaats reactie