Bedrading...orde en/of chaos

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door jw82 »

Goedenavond, de toelichting bij deze forum categorie zegt 'vraag maar raak'; dus hoewel er vast legio mogelijkheden zijn stel ik de vraag toch...in de hoop dat het toch weer tips van ervaringsdeskundigen oplevert.

Het netjes houden van bedrading van rails, wissels e.d. heb ik redelijk onder controle. :? Maar dan komen er op allerlei plekken verlichting van huisjes e.a. bij, lantaarnpalen, auto's en zo nog meer. Draadjes die nooit de juiste lengte hebben om bij een verdeelpunt uit te komen, of van alles kruisen en/of op een onhandig punt naar beneden komen.

Hoe lossen jullie dit op? Meerdere verdeelpunten? Ook hiervoor soort van ringleiding? En welke draaddikte onder de tafel, alles hetzelfde? Connectors of toch (bijna) alles solderen? Andere tips of aandachtspunten? Alvast hartelijk bedankt voor bruikbare tips of verwijzingen op dit gebied!

Of heb ik dit probleem als enige... 8)7


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door 59erke »

Ik heb dit opgelost door te werken met een soort van ringleiding, zowel voor de railspanning als voor verlichting van huisjes en dergelijke.
Vb. Je hebt een huizenrij, onder de tafel trek je 2 draden waar je uw verlichting aan soldeert, hetzelfde voor straatverlichting, ...

Ringleiding uitgevoerd in 1,5mm², te korte draadjes gewoon met dezelfde draaddikte verlengen met krimpkousje over het gesoldeerde stuk.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door WilcoV »

Ik heb een ringleiding (eigenlijk sterleiding) voor mijn baanspanning, een ringleiding voor de spanning naar mijn wisseldecoders en het Woodland systeem voor de verlichting. De ringleidingen hebben aansluitpunten met Wago lasklemmen waar ik de diverse spoor en decoder aansluitingen op locatie op de ringleidingen aansluit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door Sander »

Bindruggen en Wago klemmetjes, die lijm ik met een beetje hotsnot (smeltlijm) tegen de onderkant van de baan. Ik heb nu nog en klein testbaantje zonder groenspul en huisjes, hier was een sterleiding het makkelijkst. De modulebaan, die in de planning staat, zal gebruik gaan maken van een ringleiding met sterpunten.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door shoven »

Een ringleiding van 2,5 mm2 installatiedraad, overal verkrijgbaar. Met Wago-klemmen verdeel ik dat verder via 0,75 mm2 draad naar verdeelprintjes waarop ik schroefklemmen heb zitten, zie foto. Daarop wordt dan met 0,14 mm2 draad de rails/decoder/whatever aangesloten. Steeds fijner dus, hoe dichter je bij de verbruiker komt.
Ik werk met vaste kleuren (anders ben je hopeloos verloren). De ringleiding bestaat uit 5 delen: DCC J en K, bezetmelders, 16V DC plus en min. En voor andere zaken gebruik ik ook vaste kleuren (bijv. voor puntstukken die geschakeld worden).
Ik probeer het met bindruggen netjes te houden, dat lukt aardig. En inderdaad, als een draad te kort is gewoon verlengen m.b.v. een krimpkousje. Ik probeer het soldeerwerk beperkt te houden tot aansluitingen aan rails en printjes.

Afbeelding

Printje met schroefklemmen


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door jw82 »

Allen bedankt voor het delen van deze (persoonlijke) best-practices! Dat helpt het "bedrading-verbeter-proces" weer op weg... :)

En zijn er nog meer tips...ik houd mij aanbevolen!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door XanderL »

Printje met de schroefklemmen is weer een mooie tip, zou alleen ook 2 dubbele schroefklemmen gebruiken voor de aansluiting dan kun je altijd weer doorlussen. Ik ga denk maar eens ga kijken om een paar maten printjes te ontwerpen en dan een stapeltje bestellen.



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door jw82 »

XanderL schreef: 07 jan 2022 22:11 Printje met de schroefklemmen is weer een mooie tip, zou alleen ook 2 dubbele schroefklemmen gebruiken voor de aansluiting dan kun je altijd weer doorlussen. Ik ga denk maar eens ga kijken om een paar maten printjes te ontwerpen en dan een stapeltje bestellen.
Interessant, houd ons maar op de hoogte van het resultaat! ;)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

u43hvs
Berichten: 600
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door u43hvs »

Paar draadjes, dat moet kunnen toch?
Afbeelding


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door jw82 »

u43hvs schreef: 07 jan 2022 23:16 Paar draadjes, dat moet kunnen toch?
Afbeelding
Dat lijken al printplaatjes met die dubbele schroefklemmen, welke zijn dit?


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

u43hvs
Berichten: 600
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door u43hvs »

Die heb ik ooit via eBay aangeschaft


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door Wim Ros »

Ik maak ze gewoon zelfs net zoals Steven dat ook doet.


Hoeveel wil je er hebben, kosten connectoren, print + verzendkosten
Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Denken jullie er wel aan dat printsporen ook een limiet hebben aan wat er aan stroom doorheen kan. Vooral gaatjes printen hebben op het gaatje maar weinig koper, dus deze wel even vol solderen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door shoven »

Zaunkönigs Bahn schreef: 08 jan 2022 15:28 Denken jullie er wel aan dat printsporen ook een limiet hebben aan wat er aan stroom doorheen kan. Vooral gaatjes printen hebben op het gaatje maar weinig koper, dus deze wel even vol solderen.
Klopt, dat doe ik ook. Aan de onderzijde een forse klodder soldeer die de pinnen van de schroefklemmen verbindt. Dat printspoor stelt weinig voor qua dikte.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door jw82 »

shoven schreef: 08 jan 2022 16:18
Zaunkönigs Bahn schreef: 08 jan 2022 15:28 Denken jullie er wel aan dat printsporen ook een limiet hebben aan wat er aan stroom doorheen kan. Vooral gaatjes printen hebben op het gaatje maar weinig koper, dus deze wel even vol solderen.
Klopt, dat doe ik ook. Aan de onderzijde een forse klodder soldeer die de pinnen van de schroefklemmen verbindt. Dat printspoor stelt weinig voor qua dikte.
Gebruik je dan wel prints met banen of losse gaatjes?

(PS. Ben nog onervaren in printplaatjes, maar staat nu wel op lijstje eens verder in te verdiepen...)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door Hube »

De vraag is orde of chaos,
Het is bij mij organisch gegroeid :roll:
92320177-CCA5-48E4-9BFE-7A198711F7D8.jpeg
92320177-CCA5-48E4-9BFE-7A198711F7D8.jpeg (115.63 KiB) 1346 keer bekeken
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door shoven »

jw82 schreef: 08 jan 2022 17:38
shoven schreef: 08 jan 2022 16:18
Zaunkönigs Bahn schreef: 08 jan 2022 15:28 Denken jullie er wel aan dat printsporen ook een limiet hebben aan wat er aan stroom doorheen kan. Vooral gaatjes printen hebben op het gaatje maar weinig koper, dus deze wel even vol solderen.
Klopt, dat doe ik ook. Aan de onderzijde een forse klodder soldeer die de pinnen van de schroefklemmen verbindt. Dat printspoor stelt weinig voor qua dikte.
Gebruik je dan wel prints met banen of losse gaatjes?

(PS. Ben nog onervaren in printplaatjes, maar staat nu wel op lijstje eens verder in te verdiepen...)
Met banen, verreweg het makkelijkst, ook voor andere dingen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Beter chaos of los. Als je alles netjes opbind ziet het er wel mooi uit totdat een draadje problemen geeft.Dan zou het getrek en geduw met het defecte draadje el eens voor nog meer problemen kunnen zorgen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door MadSeven »

Zaunkönigs Bahn schreef: 11 jan 2022 21:39 Beter chaos of los. Als je alles netjes opbind ziet het er wel mooi uit totdat een draadje problemen geeft.Dan zou het getrek en geduw met het defecte draadje el eens voor nog meer problemen kunnen zorgen.
Volledig mee eens. Op "vorige baan" alles netjes in boekbindertjes etc weggewerkt. Als er dan "ergens iets niet goed gaat", ben je zoveel tijd kwijt aan zoeken welk draadje in welk bundeltje waar naar toe gaat; je gebruikt tenslotte maar 1 kleur voor 1 functie. Dat is best op te lossen; door alle draadjes aan beide einden te labellen, maar dan heb je wel een paar 100 labeltjes te printen. Alternatief; gewoon een korte weg nemen met een draadje...

Probleem voorbeeld; melder 9 geeft af en toe een spookmelding
Scenario 1; al je melders zijn met groene draadjes aangesloten en gebundeld en mooi in rechte lijnen tussen spoor en module opgebonden. Ziet er keurig uit. Nu gaan we zoeken welk draadje in die bundel van 8/16/32 stuks bij die spoorsectie hoort....

Scenario 2; al je melders zijn met groene draadjes aangesloten. Van spoorsectie naar module volg je een "korte route". Ik doe dat door een schroefje in de (onderkant) plaat te draaien. Daar gaat het draadje omheen en op weg naar het volgende schroefje tot ik bij de module kom. Als nu melder 9 een probleem geeft, zie ik zo welk draadje dat is (en mogelijk waarom)

Ik zie weinig voordelen in het "netjes opbinden" behalve dat "het mooier is"...



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door FidOo »

Nou ik zie geen probleem. Als het goed is weet je namelijk precies op welke ingang van welke terugmeldmodule melder 9 is aangesloten. (je hebt tenslotte een adres). Tevens is ook terug te herleiden welk blok dit fysiek op je baan is (dat ze je tenslotte in je scherm)
Dus dat is vrij simpel. Draadje er los en je hebt hem er zo uit. Ook laat ik altijd een lusje aan beide eindes zodat je een beetje kan trekken aan het draadje en je zo kunt voelen welke je moet hebben.

En ik leg het vooral semi netjes aan. Belangrijkste is om bepaalde zaken te scheiden van elkaar. Zoals bijvoorbeeld servosignalen en overige spanningen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door shoven »

Hier idem. Ik heb alles gebundeld met bindruggen, werkt voor mij prima. Omdat ik met van die blokjes werk, heb je altijd punten waar veel draden samenkomen, en dan vind ik het wel zo handig om die te bundelen. Zo'n foto als bij Hisko/Gerard, daar word ik onrustig van.
En wat Joost zegt, het draadje waar het om gaat heb ik zo uit de bundel gepeuterd, je weet tenslotte welke het is als het goed is.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

u43hvs
Berichten: 600
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door u43hvs »

Ik zelf ook, maar ik moet nog eens spullen kopen om het te bundelen en goed vast te maken. Elke keer vergeet ik dat. Ik heb ook maar een klein plankje met rails. 90×70 cm. Maar de hoeveelheid draad wort immens met elektrische wissels. Drie per spoel!


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door shoven »

Een doosje bindruggen doet wonderen. Ik koop ze per 100, doe je jaaren mee.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door Wim Ros »

u43hvs schreef: 12 jan 2022 17:21 Ik zelf ook, maar ik moet nog eens spullen kopen om het te bundelen en goed vast te maken. Elke keer vergeet ik dat. Ik heb ook maar een klein plankje met rails. 90×70 cm. Maar de hoeveelheid draad wort immens met elektrische wissels. Drie per spoel!
Decoders zo dicht als mogelijk bij de wissels plaatsen, en niet alle decoders centraal bij elkaar, scheelt heel erg veel draad.

Groetjes.



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Bedrading...orde en/of chaos

Bericht door piksov »

'gelukkig' heb ik maar een kleine baan, 250cm breed bij 125cm diep.

Onder de baan heb ik 1 kabelgoot met sleuven lopen waar alle draden voor de bezetmelders doorheen gaan:
Afbeelding

Ik heb 1 wisseldecoder voor 40 wissels, daar komen 5 strengen van bandkabel uit die elk 8 wissels kunnen aansturen. Die strengen lopen langs de buitenkanten van de baan.

Moet ik een draadje hebben van een bezetmelder dan trek ik die zo uit de kabelgoot. Als er 1 bij moet, dan trek ik die ook zo door de kabelgoot.

Binnenkort zal ik ook seinen plaatsen in het station, het plan is dat allemaal centraal te gaan doen, direct onder de baan.

Guus


Plaats reactie