Selectrix en/of DCC

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ailbert
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2022 19:33

Selectrix en/of DCC

Bericht door ailbert »

Ik heb na 20 jaar mijn n-spoor en treintjes weer uit de kast gehaald en ben bezig met het opbouwen van een (in mijn ogen) leuke baan, gebaseerd op het engelse landschap. Ik heb destijds in twee locomotiefjes decoders laten inbouwen en ik heb een selectrix 2000 centrale. En, een beetje tot mijn verbazing, het rijdt nog leuk ook, zo na 20 jaar stilstand. Ik wil simpel beginnen en langzaam maar zeker steeds meer gaan automatiseren.

Ik wil nu een nieuwe trein erbij gaan kopen en ik zie dat nieuwe modellen meestal DCC zijn voorbereid.
Verder lezend hier op het forum kom ik tot de conclusie dat DCC wellicht wat minder snel is, maar toch meer de standaard voor de toekomst.
Nu ik nog niet zoveel heb voel ik er veel voor om om te schakelen naar DCC.

Zijn de decoders in de locs heel specifiek voor DCC of Selectrix of is dat door elkaar te gebruiken?
Wat raden jullie mij hierbij aan?


Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door FidOo »

Selextrix is wat mij betreft achterhaald. DCC is eigenlijk het enige protocol wat door de meeste merken actief wordt ondersteund.
Met 2 loks en alleen een central 2000 zou ik er voor kiezen om over te stappen naar DCC.

De meeste nieuwe loks die met geluid zijn voorzien (en dus digitaal zijn) ondersteunen geen selectrix of heel beperkt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik zou gewoon alles DCC gaan doen. Alles wat je nieuw wilt kopen is DCC. Selectrix is investeren in het verleden. En de twee locs die je hebt zijn vast wel om te bouwen naar DCC.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ailbert
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2022 19:33

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door ailbert »

Dank FidOo en Peter, jullie bevestigen mijn gevoel dat ik al had.


Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900

erwin1z
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Je kan op zoek gaan naar een Trix Mobile station 1, deze kan zowel Trix select als DDC protocol aansturen.
Dit geld alleen voor de Trix Mobile station 1 en kan je voor een klein bedrag op bijvoorbeeld op Marktplaats vinden.

Mvg Erwin



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door FidOo »

Ja dat kan wel Erwin, maar de beste man sprak over automatiseren. En dan heb je aan een mobile station eigenlijk niks.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Nico Essers »

Dan zou je eventueel een multi protocol centrale kunnen overwegen zoals de Esu ECoS die ik zelf ook gebruik. Op mijn baan rijdt dus Selectrix en DCC probleemloos tegenlijk. Is helaas niet goedkoop maar wel een heel goede centrale. Ligt er dus aan wat het je waard is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door shoven »

Voor dat prijsverschil kun je die 2 Selectrix locjes makkelijk laten ombouwen naar DCC natuurlijk... 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Peter Ruifrok »

Mijn idee -:) een zwarte Z21 is ook een heel goede keuze.....of als je wat goedkoper wil instappen een DR5000


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Sandopie »

Ik sluit mij aan bij het advies om over te stappen naar DCC. Ik heb wel een kleine op-/aanmerking.

Als ik het mij goed herinner kan de Selectrix 2000 centrale zowel SX1 als DCC locdecoders aansturen. Er zijn wel beperkingen (zie handleiding). Een daarvan is dat max. 9 locs aangestuurd kunnen worden. Ik weet niet meer of beide protocollen gelijktijdig gebruikt kunnen worden, vaag, heel, heel vaag meen ik me te herinneren van wel.

O en voor dat ik het vergeet. Koop je een analoge loc laat daar dan een decoder van Döhler&Haass in zetten. Deze zijn multi protocol. Wel opletten dat de decoder ondersteuning heeft voor programmeren in SX1 modus. Wil je geluid in je loc zie opmerking Joost.

Dus je kan nog even groeien qua loc aantal, terwijl je op zoek gaat naar een nieuwe centrale die aan jouw wensen voldoet.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ailbert
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2022 19:33

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door ailbert »

Dank voor jullie suggesties!
Ik heb inmiddels een Z21 met wifi gekocht en mijn locjes omgebouwd. Het is wat priegelwerk maar het is prima gelukt.
Zelfs vanaf mijn tablet zijn de locjes aan te sturen, geweldig!


Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door walter »

Natuurlijk ga ik hier ook op reageren. 😁.
Ikzelf heb al jaren Selectrix. Dat heb ik niet voor niets. Inderdaad is er door de fabrikanten gekozen voor DCC . Ik ga hier verder niet op in. Onlangs heb ik de RMX 950 van Rautenhaus gekocht. Die kan zowel Selectrix, als DCC aan. Nu heb ik een aantal modellen op mijn verlanglijst staan die vooraf een ingebouwde DCC-decoder hebben. Mocht ik op een beurs een mooi analoog model tegen komen, dan laat ik daar een multiprotocol decoder inbouwen, zodat ik hem op het selectrixprotocol kan laten rijden. Waarom een multiprotocol decoder? Ik weet niet of er nog pure selectrix decoders gemaakt worden. Zo heb ik i.i.g. het gunstige van Selectrix en het handige van vooraf ingebouwde DCC-decoders.
Succes met je keuze.



Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Rehorst »

Ailbert

Je moet wel opletten bij het kopen van een multiprotocol decoder of deze in Selectrix geprogrammeerd kan worden omdat de meeste in dcc geprogrammeerd moeten worden.
Zoals Lok-Pilot op de site ook vermeld dat die niet in Selectrix geprogrammeerd kan worden.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door JacZ »

Ik heb destijds bewust gekozen voor een multi-protocol centrale. Mijn voornemen was om naar een computergestuurde baan te gaan en daar is timing heel belangrijk: de centrale dient zo snel mogelijk de actuele situatie (waar bevindt een trein zich) te weten. Daarom rijden al mijn locs met DCC maar gebeurt het melden en schakelen via Selectrix. Dat bevalt mij nog steeds heel goed.

Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Adriaan »

Walter, is de rmx 950 een nieuwere uitvoering van de rmx 850?
Deze heb ik maar de Duitse gebruiksaanwijzing kan ik niet vertalen.
Dus geen idee wat ik ermee kan doen.



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door walter »

Hoi Adriaan,
Ik ken de rmx 850 niet. Heb je niks aan een vertaalprogramma? Neem anders contact op met Ron (rokon).

Groeten,
Walter



JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door JacZ »

]Ik heb zelf de RMX7950USB. Volgens mij is alles wat aangeduid wordt als 'RMX" de opvolger c.q. verbeterde versie van alles wat de SLX-prefix heeft (zoals de centrale SLX852) en is de SLX reeks nog meer gebaseerd op het oorspronkelijke Selectrix. RMX werkt met een 7-polige bus. Ron Konstapel van Rokon kan er ongetwijfeld meer over vertellen. Kijk eventueel even op https://www.rokon.info/index.htm

Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Selectrix en/of DCC

Bericht door Adriaan »

Dank voor de antwoorden.
De rmx850 heb ik gekocht van Henk uit Gouda.
Deze zou kunnen reageren maar doet het niet naar mij om de simpele reden dat hij nog een wisseldecoder schuldig is en weigert hem op te sturen.
Afijn, dan maar door en vertaalprogramma halen.


Plaats reactie