Ombouw in plaats van onderbouw?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Ombouw in plaats van onderbouw?

Bericht door robvanwijngaarden »

Beste experts. Ik heb GEEN ruimte voor een permanente opstelling van mijn treinbaan. Ik denk nu aan een onderbouw met achterwand en eventueel zijwanden die meteen dienst kan doen als bodem van een “kist” door er een deksel overheen te doen, of de voorband met scharnieren die bij gebruik naar beneden gaat. Op die manier blijft de scenery beschermd als ik de baan rechtop moet neerzetten (ik denk aan iets van 200x60 cm. Zijn er voorbeelden van dergelijke constructies te vinden? Het lijkt me dat mensen die hun baan meenemen naar een beurs ook zoiets gebruiken om hun kostbare werk te vervoeren? Die achterwand is dus niet alleen ter decoratie in mijn plan maar heeft ook een beschermende functie. En hoe hoog zou zo’n achterwand moeten zijn?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Ombouw in plaats van onderbouw?

Bericht door Harri »

Niet met vaste zij- en achterwand, maar ik heb bij de plaatselijke meubelmaker een frame en een deksel laten maken, helaas zo snel geen foto’s beschikbaar.

Voor het idee:
Een frame in de maat 1450x740mm, gemaakt van 69x44mm balkjes. Deze balkjes zijn (voordat ze als frame zijn samen gebouwd) aan de bovenkant 20mm smaller gefreesd zodat hier de (Noch)grondplaat met de baan in kan zakken.

Een deksel in de maat 1450x740mm, gemaakt van 280x20mm balkjes, hier is op 5mm vanaf de bovenkant een sleuf in gefreesd waar een houten plaat in is verlijmt die als deksel dient. Door de hoogte van deze bak kan mijn scenery dus maximaal 270mm hoog worden.

De bak is bovenop het frame gemonteerd dmv scharnieren aan één kant, en twee haken met een spanklem aan de andere kant. Ik kan de spanklemmen loshaken en de bak omhoog scharnieren, of de imbusbout uit beide scharnieren halen en de bak volledig verwijderen.


DB diesels, tijdperk IV
Plaats reactie