Tips stijgend spoor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Tips stijgend spoor

Bericht door Laurence »

Het is alweer even geleden dat ik wat heb gepost hier. Excuses voor mijn afwezigheid!

Ik heb een vraag omtrent stijgende sporen en hoop tips te krijgen.

Momenteel heb ik twee modules gemaakt waar tussen de sporen een hoogteverschil van 5 mm zit. Ik ga een module ertussen maken die dit hoogteverschil gaat overbruggen. Wat ik me afvroeg is: hoe zorg je er netjes voor dat zo'n stuk schuin spoor ook weer netjes horizontaal aan sluit?
Start je gelijk schuin of buig je eerste (en laatste) stuk van je spoor horizontaal en dan steeds schuiner?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel 😅 misschien denk ik ook gewoon te moeilijk maar dacht beter eerst vragen en dan maken


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door bpieters »

Ik zou de eerste en laatste 10cm horizontaal maken en dan geleidelijk de helling inleiden.Verder is 5 mm niet echt een probleem denk ik als de module zodanig lang is dat je rond de 2% helling uitkomt.De lengte wordt dan ca. 50cm denk ik.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door Bjor »

Laurence schreef: 18 jan 2022 20:13 Het is alweer even geleden dat ik wat heb gepost hier. Excuses voor mijn afwezigheid!
Laat het niet weer gebeuren! :mrgreen: :mrgreen:

Maar in ernst: goed advies van Bert. Zorg er ook voor dat er in het hellinkje zo min mogelijk raillassen zitten. Eén stuk flexrail over de hele lengte geeft het mooiste beeld.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door FidOo »

Laurence, ik denk wel dat een plaatje hier meer zegt als duizend woorden. Dus was foto's zouden een hoop verduidelijken.
2% is wel erg safe. net als die 10cm.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door Laurence »

Bedankt voor de tips zover!

Joost: hierbij de plaatjes 😊
Blauw is aansluitende sporen en rood het stukje at ik ertussen wil maken. Overdreven getekend uiteraard 😉

Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door FidOo »

tja optie 1 is natuurlijk de enige juiste optie. Ik denk dat je dat zelf ook wel begrijpt. Ik was meer benieuwd naar de realiteit. Hoeveel ruimte kun je tussen die 2 modules creëren om die overgangsmodule te maken. heb je daar 10cm of 100cm voor.. Kun je die ene module gewoon niet 5mm hoger tegen de andere module aanzetten? dat soort vragen. En die maken foto's van wat je hebt wel duidelijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door Laurence »

Dag Joost,

De realiteit is in deze niet relevant, dat het twee kleine modules op een hele grote tafel zijn. Het zijn ook nog de eerste modules dus alle ruimte en mogelijkheden voor het tussenliggend stuk. Ik pak het in die zin allemaal flexibel aan. Als iets later niet bevalt, vervang ik het voor wat anders. Het

Wel overweeg ik om het stijgend stuk ook nog eens een 90 graden bocht te laten maken


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door Bjor »

Hoe kleiner de straal van een bocht, des te kleiner moet het stijgingspercentage zijn. Ik zou niet kleiner gaan dan R2 (en dat is al best krap) met een stijgingspercentage van max 1,5%.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door Laurence »

Bedankt voor de extra info Ben! Ik ben meer van de ruimere bochten, R3/R4

Is daar een soort maatstaf in per bocht wel stijgingspercentage te hanteren?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Tips stijgend spoor

Bericht door Bjor »

Niet dat ik weet. Het hangt ook helemaal af van de lengte van de trein en de trekkracht van een loc. Ook de soort wielen en wiellagertjes in combinatie met het gewicht van wagens en rijtuigen speelt een rol. Een nieuw rijtuig met metalen wielen loopt lichter dan hetzelfde rijtuig met kunststof wielen en/of met uitgesleten aspotjes. Een rijtuig met een grote afstand tussen de assen loopt in een boog zwaarder dan een kort rijtuigje met evenveel assen.
En dan is er nog de smering van de aandrijving van de loc ....en....en....
Mijn advies: maak een testtrajectje met dezelfde rails, straal en onderbouw als de definitieve uitvoering en laat je treinen er tegenop rijden. Dan zie je vanzelf wat haalbaar is en wat niet.

Succes


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie