ondergrond en draden wegwerken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

ondergrond en draden wegwerken

Bericht door ADobbe »

Met pensioen en mijn oude hobby weer opgepakt. De baan die ik voor ogen had (Marklin HO) ging niet lukken ivm de beschikbare ruimte.
Alles verkocht en overgestapt naar Fleischmann schaal N. (was effe wennen).
Goedkope IKEA tafels gekocht van 1,20 x 0,60 mtr. Wil een U baan leggen met breedte van 2,40 breed met één been van circa 1,80 mtr en één been van 2,40 mtr. Voor nu een heel simpele baan gemaakt om alles uit te proberen.
Nu de vraag: kan ik de baan direct op de tafel leggen en de draden wegwerken door gaten te boren door het blad heen (heel veel gaten dus) en alles onderlangs verbinden met de schakel/bedienings apparatuur of moet ik er eerst nog een kurklaag of een Styrodur laag opleggen en daar de draden in wegwerken.
Het baanontwerp heb ik nog niet definitief in het hoofd maar via dit forum doe ik genoeg inspiratie op.

Ad Dobbe


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door shoven »

Welkom op het forum Ad.

Voor wat betreft je vraag: ja, dat kan. Mijn baan ligt hier op platen van mdf en multiplex, de rails ligt direct op het hout en de draadjes gaan dus ook direct door het hout heen van de rails naar de verdeelpunten. Heel veel draadjes en gaatjes dus.

Van kurk of dat soort spul heb ik het nut nooit ingezien. Als geluiddemping werkt het alleen goed als er geen "harde verbindingen" zijn tussen de kurk en de onderlaag en dat is heel lastig haalbaar, er is altijd wel een schroefje of weetikveelwat wat spelbreker is (om van lijm en draadjes maar te zwijgen).
Maar er zijn er hier velen die er heilig in geloven en het wel aanbrengen. Je kunt er desgewenst ook e.e.a. in wegwerken.

Maar je moet helemaal niets, het is jouw baan tenslotte. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door jw82 »

Welkom Ad!

Persoonlijk gebruik ik wel kurk om het spoor op te leggen, maar vooral om het gelijk wat hoger te hebben liggen tov. de omgeving. En als er geen hoogteverschil nodig is, zoals bij station, maak ik dat stuk omgeving ook op een laagje kurk...maar alle draden gaan alsnog door het kurk en de plaat heen. 😉


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door WilcoV »

Ik heb Ikea kastdelen met daarop MDF platen. op de MDF liggen drie 2mm platen Firstfloor Isobase ter demping tot de rails EN (dit laatste is voor mij belangrijker) om ook onder maaiveld zaken in de scenery in te kunnen brengen (sloten, watertjes, haven enz). Ik kan zelfs een werkzaamheid in de grond laten plaatsvinden als scenery. De platen treden zeer zeker wel dempend op heb ik proefondervindelijk vastgesteld.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door Hans »

Hallo Ad,

De ondergrond van mijn vorige baan was van XPS, maar lag wel op een houten ondergrond.
Zie bijlage.
De bedrading lag tussen de houten ondergrond en de XPS. Deels ook tussen de verschillende XPS niveaus.
Om gezondheidsredenen kan namelijk niet (meer) goed onder de baan werken.

Mijn huidige baan is helemaal van XPS. De baan ligt wel op tafels, maar verder geen hout meer. En ook geen spijkers of schroeven: de rails en de scenery zijn gelijmd.
Voor foto's zie mijn draadje.


m.vr.gr.

Hans
Bijlagen
Baan gekanteld.JPG
Baan gekanteld.JPG (106.55 KiB) 1648 keer bekeken


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door 59erke »

Het beste wat je kan doen is zoals aangegeven alles van bedrading door uw plank brengen, dus gaatjes boren. Dit vergemakkelijkt later ook eventuele herstellingen want je kan altijd aan uw bekabeling aan. Het inwerken van de bedrading in zogenaamde isolatieplaten is geen goed idee omwille voorgenoemde reden.

Wat je onder uw rails legt is voor ieder verschillend ikzelf gebruik dan weer architectenkarton, Een onderlaag van isolatieplaat heeft wel het voordeel als je vb. een vlak Nederlands landschap hebt en je wil er wat sloten in dat dit sneller gerealiseerd kan worden als op een vlakke plaat als ondergrond


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door piksov »

Hi Ab,

(weer) welkom in deze wondere wereld.

Ik zou gaatjes boren en daar de draadjes door steken.

Als je ze wegwerkt in laagjes schuim, dan kom je er later nooit meer bij, neem van mij aan dat je nog veel zult veranderen aan je plan.

Guus



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door jw82 »

En mocht je besluiten de draadjes door de plank heen te voeren, zijn er laatst in dit draadje nog wat nuttige tips gegeven om enige orde te houden: viewtopic.php?f=18&t=16093


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door ADobbe »

Bedankt allen voor de reacties en bruikbare tips. Ik wil vooral voorkomen dat ik halverwege tot ontdekking kom dat ik niet zo handig heb gedaan.
Het is weliswaar een hol tafelblad van circa 3.5 cm dik maar voor de bereikbaarheid is misschien gaatjes boren toch wel de handigste optie.
Verder ga ik experimenteren met de ondergrond, kurk of isolatieplaat o.i.d. voor het vormgeven van de ondergrond.
Het al gesignaleerde probleem van Hans -het gaan liggen gaat wel maar het opstaan minder- neem ik maar op de koop toe.

Als ik een definitief ontwerp heb zal ik dit met jullie delen.

Groet Ad.



mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door mjdb »

ADobbe schreef: 24 jan 2022 14:54 ... Goedkope IKEA tafels gekocht van 1,20 x 0,60 mtr....
Hallo Ad,

Ik overweeg ook Ikea tafels. Welke heb jij gekocht van 120x60 cm? En wat zijn je bevindingen?

Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door ADobbe »

Hoi Marco,
Ik heb twee afmetingen gekocht. De Lagkapten van 120x60 en de Linnmon van 100x60 respectievelijk 20 en 10 euro. De poten dien je er nog bij te kopen. Als je kiest voor de normale poten dan zijn deze 3,75 euro per stuk. Je kunt ook verstelbare poten kopen maar die zijn een stuk duurder.
Je schroeft de poten onder de tafel en klaar ben je. Lekkere stevige (en heel licht) tafels en voor een redelijk bedrag en veel makkelijker dan zelf een tafel in elkaar timmeren waarbij ik me afvraag of dit ook goedkoper uitpakt.
60 cm is ook ruimschoots genoeg om de bochten R1 en R2 van Fleischmann te maken. Er zijn overigens nog meer lengte maten te koop van 60 cm breed. Zoals ik al aangaf zijn het holle bladen van 3,4 cm dik.



Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door Albert »

3,4 cm dik is best wel lastig als je ook wisselmotoren of servo’s onder de plat wil monteren.
Hoe ga je dat doen.



mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door mjdb »

Dank voor je toelichting. Ik heb steeds gekeken naar tafelframes om daarop een mdf plaat van 12mm te monteren. Betaalbare Frame-tafels bij Ikea zijn steeds 75cm diep.
De holle (!) tafelbladen van Ikea spreken me niet aan. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je in de praktijk draden doorvoert, schroeft of spijkert en servo's monteert.
Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door ADobbe »

Tja, daar heb ik nog niet over nagedacht. Het doorvoeren zal het minste probleem zijn denk ik, Stukje ijzerdraad gebruiken om de draden door te trekken. Maar de wissel omgekeerd monteren dat weet ik nog niet.
Kan overigens natuurlijk de bladen vervangen door MDF plaat oid en die op de poten monteren. Genoeg dus om weer over na te denken.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door Bjor »

Ad,
Als collega gepensioneerde geef ik je in overweging een oplossing te kiezen waarbij je ook nog aan je bedrading kan werken als je niet meer zo makkelijk onder je tafel kruipt en boven je hoofd kunt solderen e.d.. We worden na verloop van tijd er niet soepeler op.
Een alternatief zou zijn een licht tafelblad dat je met scharnieren op een frame monteert en dat je kunt opklappen om onder het blad uitbreidingen en reparaties aan je bedrading uit te voeren. Daar is populieren multiplex zeer geschikt voor. Het is licht, makkelijk te bewerken en niet zo hard als MDF. Je drukt er met een spijkerduwer makkelijk kleine spijkertjes in.
MDF is heel zwaar, keihard (alle gaatjes moet je boren) kan niet tegen vocht (m.u.v. de de speciale vochtwerende versie) en moet goed ondersteund worden met een framewerk, omdat het direct doorzakt als je het alleen op losse poten monteert.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door mjdb »

Ik sluit me aan bij de reactie van Ben. Daarom zoek ik ook een op frames gebaseerde oplossing. Ook ik wil het blad met pianoscharnier monteren. Ik heb daar heel goede ervaringen mee.
Als je onder het klapblad aan het frame nog een onderblad maakt kun je daar de modules op plaatsen. De draadjes naar de rails op het klapblad moeten dan wel 'langs' het scharnier worden geleid.
Voor de geleiding van draden gebruik ik plastic rapport-ruggen. Die zijn met vele doorsneden verkrijgbaar.
Overigens gebruik ik wel MDF. De stevigheid vind ik juist een voordeel als je schroefjes gebruikt. Ik maak gaatjes met een micro handboortje met 0.8 mm boorinzet.

Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door 59erke »

En het probleem met de wisselmotoren kan je oplossen door servo's te gebruiken


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door Kraantje »

Ik heb bijna hetzelfde gedaan als Ben, met dien verstande dat ik 10 mm hardhout heb gebruikt, zodat ik alles goed vast kan zetten zonder eerst, zoals in mdf, te hoeven voorboren. Even wat plaatjes erbij om een idee te geven. Zoals je kunt zien gebruik ik ook servo's om de wissels te bedienen.
Afbeelding
Afbeelding


Gr. Rob
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door Bjor »

Strak werk Bob! Daar ga je veel plezier van hebben.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door railrene »

Hoi Rob (Kraantje). Ziet er mooi uit. Wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?

Mvg,
René



Kraantje
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

Re: ondergrond en draden wegwerken

Bericht door Kraantje »

Hoi René. De baan is 3 x 0,9 meter. Het dorp aan de linkerkant is op afwerken na met groen e.d. klaar. Het station en perrons zijn voorzien van led verlichting. Aan de rechterkant op de helix wil een verzorgingshoek voor de locs maken. Daarna, maar dat word vrijwel zeker de volgende winter, ga ik de stad inrichten. Hierbij ook nog een paar foto's van de boven baan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gr. Rob
Plaats reactie