Piko 40200 ontspoort

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Piko 40200 ontspoort

Bericht door Riem »

Laatst heb ik na lang twijfelen een piko 40200 db talent 2 gekocht.
Dit omdat ik toch een zwak heb voor moderne treinstellen en van NS zijn er helaas nog niet zo veel van geproduceerd, en zeker niet sprinters.
Nu is alleen het probleem dat 1 van de middendraaistellen steeds ontspoort in een ruime bocht.
Vreemd genoeg zijn dit niet de krappe bochten, maar is het juist een ruime bocht.
Nu heb ik het treinstel omgekeerd, en kan de trein 1 kant op goed rijden, en de andere kant op ontspoort hij dus nog op 1 punt ipv 2 toen het andersom op de baan stond. De plek waar de trein uit het spoor loopt wipt in de rijrichting gezien het voorste rechter wiel van draaistel 4 van de totaal 5 draaistellen over de spoorstaaf in de ruime bocht. Een plek waar nog nooit andere treinen van mij ontspoort zijn, ook niet met soortgelijke ophangingen van bakken op draaistellen (flirt).
Ook aan het spoor is niets 'vreemds' te zien.
Nu heb ik op een duits forum al gelezen over losse antisplipbandjes, hiervan vond ik er 1 en heb deze vastgezet, maar dat verhielp het probleem niet. Het was ook een draaistel aan de buitenzijde, en niet het draaistel ernaast wat juist ontspoort.
Ook las ik iets over losse wielen op assen. Nu heb ik al gevoeld en gemeten, maar de wielen lijken gewoon vast aan elkaar te zitten aan de assen en hebben allemaal dezelfde afstand.
Weet iemand nog andere oorzaken wat een soortgelijke ontsporing kan veroorzaken bij de talent 2 van piko?


Plaats reactie