Motor FLM 7230

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Motor FLM 7230

Bericht door caveman2 »

Ik heb een tweedehands FLM 7230 gekocht en hij wil niet echt rijden.

Ben hem langzaam maar zeker uit elkaar aan het halen en alle onderdelen schoongemaakt, bijgeboden zodat ze beter contact maken.
Als ik met mijn multimeter de wielen naar de printplaat doormeet is het 0 Ohm, dus die contacten werken weer goed.

De motor draait zonder belasting goed (stinkt wel wat en wordt snel warm), echter als ik de loc weer in elkaar zet dan wil de motor niet echt meer draaien.

Nu zie ik dat er in de wikkels een draadje los zit (met een stukje soldeertin aan het uiteinde)(zie foto).

Zou dit de oorzaak kunnen zijn??
Nu ik namelijk wat beter kijk zit er soldeer tin aan de metalen uitstelsels die naast iedere wikkel zitten, behalve bij deze waar het draadje los zit.

Alvast bedankt.

Afbeelding


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Motor FLM 7230

Bericht door CC72000 »

hoe zit het met de tandwielen in de draaistellen? kunnen de wielen nu soepel draaien? Anders het hele spul schoonmaken, bv met wasbenzine, of utrasoonbadje.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Motor FLM 7230

Bericht door Momfer »

Loopt het uitstekende stukje tin/draadje niet tegen het chassis aan?

Misschien kun je het wat terugbuigen zodat het tussen de wikkels komt te liggen?

Als je hem niet werkend krijgt en het chassis, draaistellen en de kap zijn in goede conditie, kun je overwegen om er een micromotor in te zetten. Dan heb je loopeigenschappen die beter zijn als nieuw!

Groet,
Rico



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Motor FLM 7230

Bericht door FidOo »

Wat je zou kunnen doen om zeker te weten dat de motor defect is, is de wikkelingen doormeten met een multimeter.

Hiervoor moet je de multimeter in de Weerstandsmeting-stand zetten (dus ohmse waarde meten). Je houdt dan de pennen tegen de motoraansluitingen aan (motor uitgebouwd) en dan moet je de motor draaien en zou je 3 waardes moeten meten.
Deze 3 waardes zouden ongeveer bij de 30ohm of in ieder geval alle 3 gelijk moeten zijn. Als je bij 1 van de metingen een gekke waarde of geen waarde meet dan is je motor defect.

Als vervangen zou ik dan gelijk zo'n Micromotor inzetten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: Motor FLM 7230

Bericht door caveman2 »

Schoonmaken en smeren geeft enige verbetering.
Als ik de motor draai krijg ik redelijk gelijke waardes, maar die zijn 1000 ohm ipv 30 ohm.

Denk dat ik toch maar een micromotor ga kopen (gelijk 2 want ik heb nog een andere 7230 (die het prima doet)).

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Kees


Plaats reactie