rood/groen led aansturen per blok

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

rood/groen led aansturen per blok

Bericht door caveman2 »

Ik ben bezig met het opzetten van mijn baan. Wil volledig analoog gaan rijden en op termijn de baan met DCC-EX aan gaan sturen (als de analoge aansturen beschikbaar komt).

Tot die tijd wil ik de baanvakken/blokken met tuimelschakelaars bedienen. Mijn idee is om per tuimelschakelaar een rood/groen led te schakelen zodat ik kan zien of het betreffende baanvak/blok aan of uit staat.
Nu heb ik echter geen idee hoe ik dat zou moeten maken, laat staan waarop te zoeken op het internet.

Is er hier misschien iemand die me omweg kan helpen?

Alvast bedankt,

Kees


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: rood/groen led aansturen per blok

Bericht door fenix »

Hallo Kees,

In mijn optiek het handigste is om dubbelpolige tuimel schakelaars te kiezen. Met de ene pool schakel je de rijspanning en met de andere pool schakel je een rood of een groen ledje. (met een handig gekozen voorschakel weerstand en een gelijkrichter, kun je waarschijnlijk ook de rijspanning gebruiken voor de voeding van de ledjes).

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
caveman2
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2022 17:01

Re: rood/groen led aansturen per blok

Bericht door caveman2 »

fenix schreef: 01 jun 2022 11:21 Hallo Kees,

In mijn optiek het handigste is om dubbelpolige tuimel schakelaars te kiezen. Met de ene pool schakel je de rijspanning en met de andere pool schakel je een rood of een groen ledje. (met een handig gekozen voorschakel weerstand en een gelijkrichter, kun je waarschijnlijk ook de rijspanning gebruiken voor de voeding van de ledjes).

Fenna
Hallo Fenna,

Dank je. Ga eens kijken of ik kan bedenken hoe de schakeling er dan uit komt te zien.

Kees



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: rood/groen led aansturen per blok

Bericht door Arjuna »

Als de rijspanning terug loopt zal de led uitgaan ,je zou misschien wel de tuimelschakelaar een twee spannings bron mits de schakelaar een gescheiden stroom kring heeft.
Ik heb wel een schakeling voor je waarbij de led bij 2.2 volt uitgaat ,maar geen licht opbrengst verliest bij terug lopende spanning

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Plaats reactie