Kwaliteit Trix/Minitrix

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Kwaliteit Trix/Minitrix

Bericht door Riem »

Ik verzamel zelf grotendeels NS materieel, maar om achter de NS Vectron te hangen, en om een ICB te kunnen samenstellen, heb ik een tijdje geleden de IC 2013 rijtuigen van minitrix gekocht. Totaal 7 rijtuigen, welke helaas met veel vertraging in delen is geleverd. Visueel zijn het mooie rijtuigen, met de grote ramen welke in de ICB rijden. Nu zette ik de rijtuigen op de baan, en van 1 rijtuig werkte de koppeling al niet echt, en tijdens het rijden ontspoorde deze. Wagon uit elkaar gehaald, en bleek de veer van binnen geknakt. Met een veer uit een ander rijtuig heb ik het rijtuig nu werkende. Als laatste kwam set 18216 een paar weken geleden. Ik test de wagons altijd op rollen door ze op de rails te zetten en een zetje te geven, en dan rollen ze uit. Deze rijtuigen kwamen niet verder dan een centimeter. Nu bleek de aspot holte voor de wielen bij 2 rijtuigen vol te zitten met plastic, na uitboren heb ik ze nu rollende gekregen. De derde wagon had een groter probleem, het wielstel zat met de punt in het draaistelframe, niet in de holte. Tevens was het draaistel hierdoor ook verbogen en stond schuin naar buiten. Op de plek van de knak was het zwarte plastic ook wit geworden van de knak. Na overleg is dit rijtuig retour naar de sponsor gegaan en ik wacht nu op herstel door Minitrix. Dit kan een paar weken tot een paar maanden duren.
Nu snap ik dat er wel is iets mis kan zijn, maar 4 van de 7 rijtuigen?
Wat is jullie ervaring, is de kwaliteit van minitrix zo ver achteruit gegaan?
Zeker omdat ze geen analoge modellen meer maken, ben ik al niet meer zo geneigd van minitrix te kopen, maar als de rijtuigen nu ook al slecht worden van kwaliteit, dan hebben ze wel hun eigen graf gegraven.
En wat is jullie ervaring met de wachttijd?
Zeker omdat het nieuwe rijtuigen waren had ik inmiddels al wel een retour verwacht na 2.5 week, maar ik heb verder nog niets gehoord. Na bellen was bij de sponsor ook nog niets bekend. Zeker als iets mis is verwacht je toch een snelle service voor de prijzen die Trix vraagt.
Het maakt in ieder geval wel een domper op wat je verwacht als leuke nieuwe koop.
Laatst gewijzigd door Riem op 18 jun 2022 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kwaliteit Trix/Minitrix

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb vooral problemen met de loks waar sound in zit.
Behalve de Lufthansa express 103 hebben de andere loks vele keuren. De baureihe 101 met artikelnr 16087 heb is iets beter echter af fabriek staan er vreemde instellingen in die ik niet bij andere decoder fabrikanten zie. Zoals standaard ABC remmen aan. (CV27 staat op 1). Waardoor ik al ivm minitrix binnenverlichting in de rijtuigen al doorrijden de lok had die moest stoppen van iTrain, maar door de ABC onzin door reed.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Kwaliteit Trix/Minitrix

Bericht door Arjuna »

Waar zijn ze gemaakt?


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kwaliteit Trix/Minitrix

Bericht door FidOo »

Kort gezegd, ja ik ben niet zo overtuigd meer van de kwaliteit van minitrix. Maar ook fleischmann en ongetwijfeld andere merken kunnen er een potje van maken hoor.

Enige wat je kunt doen is bij nieuw materiaal terug naar de winkel er mee. En wat mij betreft had je dat met alle wagons die wat mankeerde moeten doen die nieuw waren.

Bij gebruikt materiaal zelf maar hobbyen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Kwaliteit Trix/Minitrix

Bericht door Arjuna »

Maar ff voor het argument ,als de prijs nou zou zakken is het dan nog terecht .
You pay punuts and you het monkeys of you pay coconut and stil het monkeys.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Kwaliteit Trix/Minitrix

Bericht door u43hvs »

Ik heb diverse recente modellen locs zowel met als zonder geluid, maar nog nooit problemen gehad. Je kunt een punt maken van de soundfiles en de onmogelijkheid van de cv settings. Prima stroomafname, behoorlijk gewicht.
Twee traxx en een 1800


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Plaats reactie