Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Kleinewolf
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2019 10:38

Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door Kleinewolf »

Jarenlang heb ik een analoge baan gehad van hoofdzakelijk Minitrix rails en hier en daar had ik wat Roco rails gebruikt enz.
Het rollend materiaal was van Minitrix, Roco, Fleischmann, Kato, Liliput enz.
Alles reed toen goed.
Nu overgestapt op een digitale aansturing (een digitale start-set van Minitrix gekocht!) van de treinen (niet de wissels, seinen e.d.), dus aan al die oude locomotieven heb ik niet veel, maar kan ik nu op mijn nog te bouwen baan ook digitaal rollend materiaal van bijvoorbeeld Fleischmann, Roco, enz. laten rondrijden?



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door thevandijks »

Natuurlijk, al je rollende matriaal is bruikbaar. Meestal kan je oude analoge loc's ook wel digitaal maken.

Groet Hans


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door Modelbouwerke »

Kleinewolf schreef: 10 jul 2022 10:22 Nu overgestapt op een digitale aansturing (een digitale start-set van Minitrix gekocht!) van de treinen (niet de wissels, seinen e.d.), dus aan al die oude locomotieven heb ik niet veel, maar kan ik nu op mijn nog te bouwen baan ook digitaal rollend materiaal van bijvoorbeeld Fleischmann, Roco, enz. laten rondrijden?
Je kan eens kijken naar Dinamo.
Kan je analoog en digitaal door elkaar rijden op dezelfde baan.
http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door maarten »

Mits de decoder in je loc de juiste taal spreekt maakt het qua merk niets uit van welk merk je loc is, het zal rijden op je digitale baan. De meeste decoders 'spreken' DCC maar er zijn er ook die Selectrix 'spreken'. Afhankelijk van je centrale heb je een bepaalde decoder nodig. DCC is mainstream, maar je vermeldt niet wat je precies hebt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Kleinewolf schreef: 10 jul 2022 10:22 dus aan al die oude locomotieven heb ik niet veel
Oude meuk/dinosaurussen kan je als je de vaardigheden ervoor ontwikkeld ook prima digitaliseren Jaap/Jeemka heeft heel veel van dat spul. Ik dat bij hem over het algemeen goed rijden. Werkt het niet dan deed het het meestal analoog ook al slecht.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door jeemka »

Zoals Michiel al aangaf heb ik een heleboel oude locs en treinstellen. Niets is digitaal voorbereid, ik heb dus overal zelf decoders in moeten prutsen. Er zijn inbouwvoorbeelden beschikbaar vooral hier: https://www.1zu160.net/digital/einbau.php.
Voordeel van inbouw van decoders is dat je met puur DCC kan werken, waarin veel wissel/seindecoders etc verkrijgbaar is. Dinamo is uiteraard ook mogelijk, dan kan je gewoon met je analoge locs doorgaan, maar je zit dan grotendeels vast aan één leverancier. Overigens is er veel ervaring met Dinamo hoor.
Boven alles geldt dat je locs en je baan goed schoon moeten zijn, maar dat gold in je analoge tijd ook al.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door shoven »

Dinamo is zeker een optie. Voordeel is dat je ook je analoge locs kunt inzetten. Als je er veel hebt scheelt dat toch al gauw een paar tientjes per loc aan decoders (hoewel ook fervente Dinamo-rijders aangeven dat ook op Dinamo de locs mooier rijden met decoder). Nadeel is de vrij hoge opstartkosten, je hebt vrij veel spulleboel nodig om te starten met bijpassend prijskaartje. Maar dat verdien je dus terug als je veel locs analoog laat.
Een m.i. groot nadeel is dat je aan 1 leverancier vastzit. Wat als die ermee ophoudt?
Op het forum van Martin van Domburg zit veel kennis over Dinamo.

DCC is v.w.b. digitaal inmiddels wel de standaard geworden, met zeer veel leveranciers.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door BartenThomas »

Is Dinamo dat systeem dat baansecties (automatisch) omschakeld naar analoog of digitaal?
Ik heb dit eens gezien en vond dit best complex.
Loks ombouwen of verkopen en van de opbrengst digitale kopen zou mijn advies zijn.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door FidOo »

Ja dat is helemaal correct.

Dinamo weet in samenwerking met een pc en software (itrain bv) in welk blok een analoge of digitale trein staat en stuurt deze dan ook op de desbetreffende manier aan.

Er zitten nog wat voordelen aan Dinamo zoals zeer betrouwbaar bij een grote baan. En per blok kortsluitdetectie en afschakelbaar per blok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door BenQ »

Bart en Thomas,
Ik weet niet wat jullie complex vinden aan Dinamo ?
Ik heb het al een jaar of 14 en vind andere systemen complexer.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door BartenThomas »

Ik heb er geen uitvoerende ervaring mee, maar het kwam op mij complex over.
Misschien ook omdat wij niet met blokken werken. Als de die al hebt, heb je wellicht de helft al voor elkaar.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Analoog N-spoor materiaal is uitwisselbaar, maar digitaal?

Bericht door FidOo »

Blokken of het nou Dinamo of dcc is. Komt eigenlijk op hetzelfde neer. In beide gevallen moet je de baan in secties opdelen. Dinamo is niet 100% identiek maar het principe blijft bestaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie