yep, alweer een vraag over RADIUS

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door ErikJan »

Hallo allemaal!

Ik heb in Anyrail een prachtige baan getekend om dubbelsporig met lange treinen rond te rijden, beetje geënt op het thema "Gotthard-BLS-Arlberg-Semmering". Een beetje van alles wat. Mooie ruime bogen, lange gelijkmatige hellingen, verschillende niveaus. In feite is het gebaseerd op het "hondenbot"-principe; alle treinen rijden stiekem in rondjes achter elkaar aan. Geen keerlussen etc etc.

Maar nu ben ik een paar weken terug naar Graubünden op vakantie geweest, gewandeld naar het Landwasserviaduct en langs de Albula-pas van de Rhätische Bahn. En je raadt het al....nu ben ik aan het twijfelen geslagen. Misschien dan toch een stuk daarvan proberen na te bouwen. Dat wordt technisch voor mij een enorme uitdaging, want op het gebied van stroom en electronica ben ik echt een leek. En met een enkel spoortje met hier en daar een inhaalstuk, een stationnetje en keerlussen wordt het meteen een stuk technischer dan mijn eerste ontwerp. Maar goed, daar kom ik aan de hand van dit forum, filmpjes op YT en andere adviessites vast wel uit.
Maar het eerste vraagstuk doet zich al voor bij de bogenradius. Ik heb me wat zitten verdiepen in wat er zoal te verkrijgen is van de Rhb in N, en dat is op zich aardig wat gelukkig, maar ik zie bij bijna de meeste loks en rijtuigen staan: minimale radius 150mm.

Euh....?? Wat houdt dat in? Ik heb een enorme berg Minitrix rails, dus die wil ik gaan gebruiken, maar welke bochten kan ik dan wel en niet gaan leggen? Wat is R1 namelijk, valt die onder die 150mm? Ik kom er niet uit, heeft er iemand misschien een mooi overzichtje van welke bocht (en wissel) welke radius heeft?

En ja, ik heb echt gezocht in het vraagbaak forum, maar nergens kan ik echt vinden wat ik zoek. Of ik snap het gewoon niet :D

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. ;)


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door Bjor »

Erik Jan,

Zie hier, pag 76 van de minitrix Ratgeber:
https://streaming.maerklin.de/public-me ... tgeber.pdf


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door BenQ »

Erik,
Staat het niet in Anyrail ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door shoven »

BenQ schreef: 12 jul 2022 12:59 Erik,
Staat het niet in Anyrail ?
Ja. Als je in Anyrail met je muis over het railstuk gaat worden straal, hoek en radius-nummer (bijv. R3) weergegeven.
Op blz 82 van de Ratgeber staan ook wissels uitgelegd.

Overigens kan best veel materieel niet eens door R1 komen (diverse stomers, de BR101 enz) dus denk goed na wat er in de toekomst nog meer kan gaan rijden. R1 zou ik vermijden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door Bjor »

Erik Jan,

Weet je zeker dat de lok die je vond een minimale radius van 150 mm vergt? Moet dat niet zijn: 195mm?
Dat vond ik hier: https://www.n-track.de/webshop/Rh%C3%A4 ... -p11531370
en dat is R1 van Minitrix, maar die zou ik inderdaad vermijden. Een radius onder de 195mm is meer tramspoor, of industriespoor.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door BartenThomas »

Ik vermijd zelfs r2 omdat de Kato rijtuigen die ik heb hier niet doorheen kunnen. De kleinste radius van Kato rails is net even groter dan r2 van Mintrix/Roco (Fleischmann zonder bedding)



Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door ErikJan »

Bjor schreef: 12 jul 2022 12:57 Erik Jan,

Zie hier, pag 76 van de minitrix Ratgeber:
https://streaming.maerklin.de/public-me ... tgeber.pdf
Thanks Ben! Dat maakt het een stuk helderder!

Overigens kan ik nu natuurlijk niet meer terugvinden waar ik dat gezien heb van die Radius van 150mm, maar het was op een Duitse webshop (of site van een winkel) die veel Rhb in N verkocht. Zowel bij de locs als bij de rijtuigen stond het vrijwel overal bij.
Maar goed, als 150 mm het minimum is volgens hen, en R1 is al 195, dan zit ik goed. R1 wil ik toch al niet gebruiken, het zal minstens R2 of zelfs R3 worden, en waar er meer ruimte is, nog ruimere bogen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door Bjor »

Erik Jan,

Ik kon het niet laten om toch even te zoeken. Ik kwam diverse sites tegen, waaronder deze:
https://www.amiba-shop.ch/Kato-7074030/ ... s-3-teilig
Die kan door een boog met een radius van minimaal 150mm. Die Kato modellen rijden in dat geval over: Kato 20-174 Unitrack Compact 150mm (6") Radius 45º Curve Track [4 pcs]; N Scale, 20174. Dit is wel N-spoor, (1/160 van normaalspoor) maar met een geometrie van smalspoor.
De RhB rijdt op meterspoor (1000mm) en zou dus in schaal N op 1000/160 = 6,25mm moeten rijden. Maar Kato houdt gewoon 9mm aan met de krappe bogen die in 1:1 bij meterspoor horen.

Dus je kunt inderdaad gerust je Minitrix rails gebruiken met lekker ruime bogen.
Laatst gewijzigd door Bjor op 12 jul 2022 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er staat in mijn KATO katalogus wel degelijk dat dat RhB spul door een radius van 150mm kan.

Vergeet niet dat ze in het echt ook door hele krappe bogen moeten, op de berninabaan is dat maar 45m. Dan is het dus logisch naar mijn mening dat ze in model ook door krappere bogen kunnen dan de meeste treinen. Diverse trams van Tomytec( en in de praktijk ook KATO) kunnen ook door een raduis/boogstraal van 130mm.

Enige jammere is wel dat die RhB treinen niet gewoon schaal 1:160 zijn en op 6,5mm rijden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door ErikJan »

Hoi Michiel,

Staan er in je catalogus ook afmetingen bij van de locs en wagons? Zou wel eens willen weten hoe lang de rijtuigen bijvoorbeeld zijn, en de locs. Dan kan ik daar rekening mee houden bij het tekenen van de (schaduw)stations.



Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door ErikJan »

En dank je ook aan jou Ben! Knap speurwerk!


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door neudalhausenstadbahn »

ErikJan schreef: 13 jul 2022 11:53 Hoi Michiel,

Staan er in je catalogus ook afmetingen bij van de locs en wagons? Zou wel eens willen weten hoe lang de rijtuigen bijvoorbeeld zijn, en de locs. Dan kan ik daar rekening mee houden bij het tekenen van de (schaduw)stations.
Ja die staat erbij, soms per voertuig, soms per set, de langste rijtuigen zijn 124mm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze onderste 2 moet je even aanklikken om ze groot te bekijken. De maten is het enige wat niet Japans is ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door BenQ »

Dacht al, kan Michiel nu ook al Japans. _o_


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: yep, alweer een vraag over RADIUS

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nee daar ga ik me niet aan wagen 7(8)7 :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie