Minitrix trein rijdt niet.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul1969
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2022 06:37

Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door Paul1969 »

Hallo,
ik heb (eindelijk) mijn eerste analoge minitrix start set(11146) gekocht. Baan opgebouwd en kabels aangesloten.
Jammer genoeg rijdt de trein niet. Ik heb mbv een multimeter gecontroleerd of er spanning staat op de contactpunten bij de rails. Dit is niet het geval.
Als ik dit bij het aansluiting van de kabels bij de trafo controleer, dan staat daar wel spanning op.
Voordat ik de startset terug stuur, wil ik zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Groetjes
Paul



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door 59erke »

Waarschijnlijk zit het probleem bij de aansluitklemmen.

Kijk eens of je spanning hebt op de klemmen zelf, is dit niet het geval is er een draadje niet goed aangesloten of heb je een kabelbreuk.
Heb je wel spanning dan kan het zijn dat de klemmen die geen goed contact maken met de rail, desnoods moet je de kleine haakjes wat plooien zodat ze goed tegen de rail aandrukken.

Alternatief voor de klemmen is de draadjes rechtstreeks op de buitenzijde van de rail solderen zodat je zeker goed contact hebt
Laatst gewijzigd door 59erke op 02 aug 2022 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door Zolderspoor »

Een diagnose op afstand is een tikkie lastig. Maar ik begrijp dat je een multimeter hebt, waarmee we een belangrijk accessoire hebben.
Als je vanaf de beide draden spanning kunt meten, op welk moment is er waar geen stroom meer? Ik ken de aansluitklem(men) niet maar maak die eens helemaal los en meet tot hoe ver er wél stroom is. Vervolgens stapje voor stapje weer aanleggen moet er ergens een punt zijn waar er geen spanning meer op de rails staat. Mogelijk maakt de klem geen contact met de rails.
Succes gewenst.

Rob



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door FidOo »

Stomme opmerking misschien maar heb je de lipjes wel links en rechts aan de rails gezet. Dus 1 draad links en 1 draad rechts. Misschien even foto maken hoe het aangesloten zit. En heb Je de draadjes wel op de juiste aansluitingen? Meet je wel gelijkspanning?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door Bjor »

En nog een domme vraag: heb je de draadjes op de trafo aangesloten op de aansluitklemmen waar een lokomotiefje bij staat? Dat is gelijkstroom. De andere twee zijn wisselstroomaansluitingen voor wissels e.d.

En wat mij wel eens is gebeurd, is dat ik het draadje in één klem iets te ver in het klemmetje had geschoven, zodat de isolatie werd vastgeklemd. Die laat niet lekker stroom door....;-)


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door bpieters »

Als het de aansluitrail betreft zou het ook nog aan de ontstoringscondensator kunnen liggen.Kun je gewoon verwijderen evt.Ontstoren van de rails is tegenwoordig niet echt meer nodig.
De ontstoring zit dan in dat zwarte kastje tussen de rails.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door Arjuna »

Terug sturen ,niet aan klooien je hebt consumenten recht .
En bellen cq mailen

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door FidOo »

Ja dat is de volgende stap. Eerst maar eens kijken of er gewoon niet een gebruikersfout is gemaakt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Paul1969
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2022 06:37

Re: Minitrix trein rijdt niet.

Bericht door Paul1969 »

Update: het probleem lijkt in de kabel te zitten tussen de trafo en de rails. Alternatieve aansluiting is onderweg.

De aansluiting heeft het probleem opgelost. Dank jullie wel voor het meedenken.


Plaats reactie