verlichting trix 2960

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

verlichting trix 2960

Bericht door Jantje »

Hallo allemaal, heeft er iemand die me kan vertellen hoe ik het volgende probleempje op kan lossen.

Het gaat over een oude analoge Trix de 2960, de verlichting brandt maar aan één zijde of ik nu voorruit rij of achteruit hetzelfde lampje brandt, draai ik de loc om branden de lampje allebei maar de één zo zwak dat je dat haast niet ziet.

Op de bovenzijde zit een blokje tussen de draden , ik weet niet of dit er voor zorgt dat de verlichting schakelt tussen voorruit en achteruit.

Zou fijn zijn als iemand me op weg kan helpen.
Afbeelding

Op de foto zie rechts dat blokje zitten.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: verlichting trix 2960

Bericht door FidOo »

Hier zit geen originele verlichting in en is aan gerommeld dus ik kan je helaas niet zo verder helpen behalve dat dat blokje en alles zeker de oorzaak gaat zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: verlichting trix 2960

Bericht door Jantje »

Joost ,het is wel degelijk origineel zie de handleiding !!! Maar ik denk ook dat het dat blokje is , maar dan is de volgende vraag hoe controleer je dat en wat is de naam van dat blokje.
Afbeelding

Afbeelding



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: verlichting trix 2960

Bericht door Zolderspoor »

Puur theoretisch zou de oplossing liggen in het monteren van twee piepkleine diodes in plaats van dat “blokje” vanaf de motorvoeding (de slingerende draad) naar de beide lichtaansluitingen, nadat je hebt uitgevogeld hoe die diodes moeten worden aangesloten. Op zich is dat niet zo moeilijk.
Op dezelfde wijze als je gesneuvelde selenium-cellen van de licht-aansturing vervangt. Maar of je onder de kap daarvoor voldoende ruimte hebt, weet ik niet omdat ik dit – oude – type V200/221 niet heb.

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: verlichting trix 2960

Bericht door maarten »

Het is lastig te zien maar het lijkt mij een condensator die er op zit. Waarschijnlijk is dat om het knipperen wat te dempen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: verlichting trix 2960

Bericht door Jantje »

Probleem opgelost, niet zoals zolderspoor voorstelde met diodes, maar met twee ledjes . één ledje aangesloten met aan de plus kant een weerstand, het andere ledje met weerstand maar dan de plus zijde aan de massa.
Afbeelding


Plaats reactie