half relief scenery

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

half relief scenery

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo Allen,

Ik ben bezig om mijn achtergrond zo mooi als mogelijk te laten verlopen in mijn baan.
Graag wil ik gebruik gaan maken van half relief scenery.
Hebben jullie tips waar ik deze kan vinden. (goede kwaliteit)

mvg.

Jeroen


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: half relief scenery

Bericht door Bjor »

Als het om huizen, kantoren en fabrieken gaat, dan overal. Vrijwel alle gebouwen kun je doormidden zagen.
Je kunt hier en daar ook losse gevels kopen, zoals bij Artitec. Je schrijft niet welk thema jouw baan heeft (welk land, tijdperk, stad/industrie/platteland e.d. ). Volgens mij heb jij een NL baan en volgens mij zijn er weinig tot geen losse, typische NL gevels.
Maar een bestaand gebouw doorzagen levert in ieder geval een "2 halen, 1 betalen" oplossing.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: half relief scenery

Bericht door Raymond »

Hallo Jeroen,
Je kunt idd alles doormidden zagen, zelf heb ik dat ook gedaan met gebouwen op mijn baan(geeft een een leuk gezicht!).....ik vind dat het makkelijkst gaan met een proxxon boor machientje maar kan natuurlijk ook met een dremel...
Bomen kun je natuurlijk ook tegen de achtergrond aan zetten door ze aan 1 kan te knippen het valt dan bijna niet op dat de boom door de helft is.
Een auto doorzagen en die tegen een klein spiegeltje aan zetten, het spiegeltje afwerken met bomen aan de zijkant van het spiegeltje, dan is het net alsof de auto uit het spiegeltje rijd..

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: half relief scenery

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Met schuine daken of panne daken moet je of precies op de nok zagen of er net achter, alleen dan vervalt het 2 voor 1. Doe je dat niet dan moet je op je achtergrond verder gaan met het gebouw anders klopt er iets niet. Daarmee kun je dus het 3d laten overgaan naar 2d. Op geschikte plaatsen een spiegel opnemen kan soms aardige effecten geven. Op die manier kun je de "stad" uitbreiden met de achtergevels die op de spiegel de voorgevels worden. Vooral achter op de baan kunnen optische effecten goed werken omdat de toeschouwer niet of slechts moeizaam kan zien wat er gaande is. De spiegel kun je ook vervangen voor een scherm met een afbeelding uit een camera die op een ander deel van de baan gericht staat en dat beeld op het scherm projecteert.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: half relief scenery

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zorg voor een vloeiend natuurlijk verloop, dus niet overal alleen recht paralelle en haakse lijnen maar plaats gebouwen en wegen ook schuin.

Ik kan er heel veel over gaan typen maar bekijk mijn diorama's dan zie je vanzelf hoe dat werkt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: half relief scenery

Bericht door 59erke »

Half reliefgebouwen maakt een baan zoveel interessanter en zoveel groter. Doormidden zagen van bestaande gebouwen is een zeer makkelijke oplossing, probeer ook eens een gebouw schuin over hoeks door te zagen.

Nog een tip; Als je een eengezinswoning of vrijstaande woning doorzaagt zet de andere helft dan eens in een ander kleurtje of kleef er een baksteenmotiefje over. Zo heb je direct 2 verschillende woningen.
Afbeelding

Half relief hoeft ook niet steeds op de achtergrond, kan perfect op de voorgrond ook. Als je er wat interieur inbouwt is het meteen een leuke blikvanger.
Afbeelding
Of gebruik de afgezaagde achterkant ergens vooraan met wat bijgebouwtjes, tuintjes enz. Niemand dat over de baan gaat hangen om te kijken of je een voorkant heeft.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: half relief scenery

Bericht door Pleun »

De firma Peard heeft diverse Nederlandse gebouwen in halfreliëf.
Dit zijn kartonnen bouwplaten.
De firma Metcalfe heeft Engelse kartonnen bouwplaten, waarvan de meeste ook wel voor Nederlandse gebouwen door kunnen gaan. Zoek op "Low relief".


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: half relief scenery

Bericht door neudalhausenstadbahn »

59erke schreef: 02 sep 2022 16:04 Afbeelding

Half relief hoeft ook niet steeds op de achtergrond, kan perfect op de voorgrond ook. Als je er wat interieur inbouwt is het meteen een leuke blikvanger.
Zeker, je kan het goed gebruiken om zichtlijnen te breken en een modelbaan of diorama in hoekjes op te delen. Ook met dichte wand zoals op de foto hierboven.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: half relief scenery

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo allen,

Bedankt voor alle tips. Ik ga er mee aan de slagen laat jullie het resultaat uiteraard zien.
Overigens bouw ik een nederlandse baan in tijdvak IV.

Mvg


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: half relief scenery

Bericht door Hoontje »

Hoihoi,

Ook Markenburg.nl heeft typisch Nederlandse (halfrelief) gevels en huisjes voor de modelbaan.

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie