Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Bericht door Mispoes »

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over het gebruik van elektrische ontkoppelrails in combinatie met Flm kortkoppelingen. Wie heeft ervaringen hiermee? Goede en slechte, ik lees het graag. Heb nog geen modelbaan, maar in de geplande worden rangeren en gebruik van bovengenoemde zaken belangrijke thema's. Een eerste proefje op tafel met losse rail gaf een wat teleurstellend resultaat... :?



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Bericht door FidOo »

Ik persoonlijk geloof niet zo in het rangeren en ontkoppelen in N. Puur omdat de stroomafname van kleine loks vaak matig is, en de koppelingen te gevoelig of te onbetrouwbaar werken omdat te doen.

Tenzij je het accepteert dat je relatief vaak met de handen moet ingrijpen anders raad ik het niet aan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Bericht door athmulder »

Met de elektrische ontkoppelrails heb ik met geen van alle 'grote' merken goede ervaringen. De afgelopen jaren heb ik wel betrouwbare resultaten kunnen bereiken met de Herkat-ontkoppelaar, waarvoor je echter wel aan veel voorwaarden moet voldoen.
Op mijn draadje over de bouw van de Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg kom je op pagina 10 ongeveer een beschrijving daarvan tegen. Het is niet iets voor beginners, maar als je het goed doet, kun je het wel 100% werkend krijgen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Bericht door Mispoes »

Dank voor je reactie, Joost. In het pre digitale tijdperk zou ik dit volledig kunnen beamen. Toen ik met N stopte in 1986 waren er eigenlijk maar 2 rijsnelheden voor N: stop en mach 3, en dan overdrijf ik maar een klein beetje...

Tegenwoordig denk ik daar wat genuanceerder over: met digitale locs is het goed rangeren. De standaardkoppeling werkt feilloos op de ontkoppelrail, de Flm Profikoppeling laat het vaak afweten: gemiddeld 1 op de 25 ontkoppelpogingen lukt slechts. Gezien het uitblijven van verdere reacties lijkt dit thema hier niet te spelen...
Laatst gewijzigd door Mispoes op 16 sep 2022 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Bericht door bpieters »

http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... uppler.htm

Hier een artikel over ontkoppelen.
Werkt denk ik beter dan de vaste ontkoppelaar die vaak niet goed werkt en waarbij je ook nog plaatsgebonden bent.
Goedkoop en simpel zelf te maken van bijv. een stuk ijzerdraad.
Je moet alleen wel accepteren dat je je handen moet gebruiken,maar wat ik zoal hoor moet dat ook heel vaak bij de ontkoppelrail.
Deze heer Felix heeft trouwens een heel leerzame website waar ik veel uit geleerd heb en kan ik dus iedereen aanbevelen.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Elektrische ontkoppelrail i.c.m. Flm kortkoppelingen

Bericht door Mispoes »

Dankjewel Bert, ik heb het bekeken. Voor mij zal dit geen oplossing zijn, omdat ik straks bovenleiding heb. Een vaste plek voor de ontkoppelrails is voor mij geen bezwaar omdat ik nu al aan het uittekenen en plannen ben waar en waanneer ergens ontkoppeld gaat worden. De volgorde van de wagens e.d. staat nu reeds vast. Klinkt wel een beetje eng hè... :o
athmulder schreef: 15 sep 2022 15:07 Met de elektrische ontkoppelrails heb ik met geen van alle 'grote' merken goede ervaringen. De afgelopen jaren heb ik wel betrouwbare resultaten kunnen bereiken met de Herkat-ontkoppelaar, waarvoor je echter wel aan veel voorwaarden moet voldoen.
Op mijn draadje over de bouw van de Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg kom je op pagina 10 ongeveer een beschrijving daarvan tegen. Het is niet iets voor beginners, maar als je het goed doet, kun je het wel 100% werkend krijgen.
Zul je net zien: plaats je een bericht, blijkt iemand je net 5 minuten voor te zijn geweest... 8)7

Grappig, daar heb ik ook al naar zitten kijken: de Herkat. Die heeft namelijk een horizontaal vlak wat omhoog komt. Nadeel vind ik de gecompliceerde inbouw. Ik ga je bijdrage er zeker even op na slaan, dank!


Plaats reactie