Ouder model Minitrix-wissels beter te "ballast-en" maar...

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Friedel
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2022 14:50

Ouder model Minitrix-wissels beter te "ballast-en" maar...

Bericht door Friedel »

Ik ben mijn baan tot in de puntje aan het plannen. Iets wat ik inmiddels geleerd heb als iets veel geld gaat kosten. Aangekomen bij de vraag op welke rails ik wilde gaan rijden, had ik Minitrix gekozen. Bij de aanschaf van een moderne Minitrix wissel (14951) viel het mij (te laat) op dat als ik ballast ga gebruiken, deze wissel grotendeels kaal moet blijven vanwege de ondiepte van het model. De oudere wissels (4951 etc.) hebben daar totaal geen last van. Mijn vraag is nu: Kan bij handbediende modellen van de oude reeks de bediening worden verwijderd (desnoods gezaagd :o zodat ik hierop een (onderbaanse) servo kan aansluiten, zo ja/niet geldt dit ook voor de elektrisch bedienden oude modellen? En als laatste, ik zag op de foto geen metalen veerclips die de spanning doorgeven, of zitten deze aan de onderkant?


Afbeelding


Assumption is the mother of all fuckups.

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Ouder model Minitrix-wissels beter te "ballast-en" maar...

Bericht door roba »

Friedel,

Het losmaken gaat vrij simpel zonder zagen: De aandrijving wordt vastgehouden door 2 plastic pennetjes, die je van de onderkant van de wissel kunt uitboren of wegsnijden. De bevestiging is in feite niet erg stevig; Bij mij ging de aandrijving wel eens per ongeluk los. Wel opletten dat het metalen draadje dat uit de aandrijving komt netjes zonder teveel buigen uit de stelbalk komt.

Deze oude wissels zijn GEEN stopwissels; de hele wissel is elektrisch permanent doorverbonden door middel van een paar metalen strips naast het puntstuk.

Hopelijk is het zo een stukje duidelijker.

Groetjes, Rob


Plaats reactie