Peco code 80 versus code 55

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Peco code 80 versus code 55

Bericht door wee »

Hallo

Ik heb nu een test baantje met n spoor Peco code 80 rails. Nu begin ik na te denken over een wat complexere baan.
Ik heb veel gelezen over code 55 van Peco.

Wat zijn de voordelen en nadelen van code 55 tov code 80 en dan bedoel ik niet de visuele aspecten maar meer het verwerken, de wissels etc van code 55 tov
Code 80.

Alvast bedankt

Wil


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Bjor »

Code 55. Voordelen:
- het lage(re) railprofiel komt beter overeen met de 1:1 situatie;
- alleen verkrijgbaar als flexrails, dus vloeiend trajectverloop mogelijk;
- geen noodzaak om losse rails en passtukjes aan te schaffen;
- een ontwerp in code 80 is ook in code 55 te realiseren;
Nadelen:
- alleen flexrails die je zelf op maat moet maken;
- bij het koppelen van rails 1 of twee dwarsliggers wegsnijden en na koppeling losse dwarsliggers weer toevoegen;
- zelf alle railstukken voorzien van raillasjes;
- bouw is tijdrovend;
- niet goed mogelijk om snel een los liggend baantje te maken;

Code 80. Voordelen:
- bouwen gaat snel;
- bouwen met standaard railstukken;
- makkelijk om snel een los liggend baantje te maken;
- Zelden of niet nodig railstukken passend te maken;
-Nadelen:
- railprofiel is visueel hoger dan het 1:1 voorbeeld;
- Vloeiend trajectverloop lastiger te maken; vereist veel gebogen railstukken met verschillende radiussen;
- Een ontwerp in code 55 is moeilijker na te maken in code 80 door starre rail geometrie;

Het aansluiten en gebruiken van wissels gaat bij beide railtypen op dezelfde manier.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door FidOo »

Waar Ben heel mooi het verschil tussen code 80 van de grote merken en code 55 van Peco heeft uitgelegd zit er tussen code 80 en Code 55 van Peco zelf (als je settrack rails even buiten beschouwing laat) weinig verschil.

Het grootste verschil is denk ik nog dat het railprofiel van Code55 een soort zwaluwstaart verbinding kent welke verzonken zit in het kunststof van de bielsen. Hierdoor is de rail steviger verankerd en is dus wat stabieler en stugger. Dit zorgt er voor dat het wat makkelijker te verwerken is en minder snel los komt uit de bielsen.
Code 80 zit namelijk alleen tussen de railschoentjes en dat is net wat minder stevig.

Persoonlijk zou ik alleen al vanwege het visuele aspect voor code 55 kiezen, maar dat het wat steviger is helpt ook wel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Bjor »

FidOo schreef: 28 sep 2022 06:39 er (zit) tussen code 80 en Code 55 van Peco zelf (als je settrack rails even buiten beschouwing laat) weinig verschil.
Joost, Set-track = code 80 (in N). Set-track staat voor voorgevormde gebogen en starre rechte rails, vooral bedoeld voor beginnende modelspoorders.
Streamline is in N het code 55 materiaal, dat alleen ca. 90 cm lange flexrails en meerdere kruisingen en wissels kent, voor de meer gevorderde bouwer.

Beide kunnen door elkaar worden gebruikt.

Zie: https://www.trainshop.co.uk/blog/post/9 ... track.html
(Naar beneden scrollen).


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door FidOo »

Niet helemaal juist Ben, streamline bestaat in zowel code 80 als code 55.

Deze tekst rechtstreeks gekopieerd van de peco site: dit is het product sl-302

Flexible Track with Concrete Sleeper
Concrete sleeper track has been in use on the railways of Britain since around 1940, usually combined with wooden sleeper turnouts and crossings, and this track is a faithful representation of this design. PECO Streamline N Gauge Code 80 - Universal trackage system
This ever-popular trackage system for N offers a choice of either wooden or concrete type sleeper flexible track and a wide range of turnouts and crossings in both Insulfrog and Electrofrog types.
Suitable for all makes of N Gauge trains and fully compatible with PECO Setrack.

Die ook de webwinkel van hans:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... co-code-80


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Bjor »

Joost,
Dan was ik inderdaad niet volledig. Maar set-track is volgens mij alleen met hoog profiel. Toch?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door FidOo »

Ja Set-Track is alleen in Code 80 en met vaste railstukken (a-la Minitrix) verkrijgbaar.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door wee »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik had
Vergeten te vermelden dat ik voornamelijk
Flextrack code 80 heb gebruikt bij mijn testbaantje met een aantal Settrack rails.
Ik overweeg nu over te stappen op code 55 maar ben wat huiverig voor het leggen/ verwerken. Zijn er ook nog verschillen in de wissels qua aanbod in de wissels code 80 en 55.

Heb nog een paar vragen dit ivm het ontwerp van de nieuwe baan. Wat is het beste met flex na een wissel om meteen met de bocht te beginnen of eerst een stuk recht (hoeveel cm?). Als je een aantal wissels bij elkaar legt is het dan beter om de wissels direct aan elkaar te leggen of om een paar cm rails ertussen te leggen.
(Ik heb dit ook geprobeerd met 5 a 6 cm rails maar is erg moeilijk om dat netjes te krijgen en vast te leggen)

Ik hoor het graag

Wil



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door 59erke »

Hou er ook rekening mee dat sommige fabrikanten grotere wielflensen gebruiken waardoor dit materiaal niet bruikbaar is op code 55


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Bjor »

Dat klopt niet Koen, de dwarsliggers liggen tussen beide railstaven iets dieper, waardoor dit probleem zich niet voor doet. Misschien als je nog N materiaal van het eerste uur gebruikt in een enkel geval, maar bij materieel van de laatste decennia niet.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door 59erke »

Bjor schreef: 29 sep 2022 11:43 Dat klopt niet Koen, de dwarsliggers liggen tussen beide railstaven iets dieper, waardoor dit probleem zich niet voor doet. Misschien als je nog N materiaal van het eerste uur gebruikt in een enkel geval, maar bij materieel van de laatste decennia niet.
Weer wat bijgeleerd 😉


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door maarten »

Voor sommige wissels met krappe bogen kun je alleen bij code 80 terecht. Dat kan bijvoorbeeld voor industrieterreinen of krappe banen belangrijk zijn.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Bjor »

wee schreef: 29 sep 2022 11:02 (...) Zijn er ook nog verschillen in de wissels qua aanbod in de wissels code 80 en 55.
Zie hier voor de code 80 wissels. Verander de filtering in code 55 en dan heb je een overzicht van beide soorten.
https://peco-uk.com/collections/product ... e+2mm-n+80
wee schreef: 29 sep 2022 11:02 Wat is het beste met flex na een wissel om meteen met de bocht te beginnen of eerst een stuk recht (hoeveel cm?). Als je een aantal wissels bij elkaar legt is het dan beter om de wissels direct aan elkaar te leggen of om een paar cm rails ertussen te leggen?
Als de boog aan de kant van de wisseltongen aansluit, kun je daar het beste een stukje van minimaal 4cm tussen leggen om ontsporingen te voorkomen.
Als de boog aan de kant van het puntstuk aansluit hoeft dat niet persé.
In beide gevallen kun je n.m.m. het best beste beginnen met een overgangsboog. Hierdoor begint de boog heel geleidelijk en wordt daarna pas scherper. Dat voorkomt dat een trein met een ruk de boog in rijdt. (Dat geldt uiteraard niet alleen na wissels, maar ook als een recht spoor overgaat in een boog.)
Zie voor het principe hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog
en hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Clotho%C3%AFde
Dat werkt het makkelijkst bij gebruik van flexrails.

Als je een aantal wissels bij elkaar legt (bij voorbeeld om meerdere parallelle sporen te maken, dan kun je ze direct achter elkaar leggen, maar als er een perron tussen de sporen moet komen, moet een eerste een rechts stukje na het wissel worden gelegd om de juiste tussenafstand tussen de parallelle sporen te krijgen. Het maakt natuurlijk ook uit hoe scherp de hoek van het afbuigende spoor van het wissel is.
Laatst gewijzigd door Bjor op 01 okt 2022 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik wil aan het lijstje van Ben nog toevoegen dat Peco code 55 zeer robuust is omdat de railstaven in de plastic onderligger (bielzen enzo) liggen. Ik ken Peco code 80 niet, maar in vergelijk met Flm en Mtx of Roco is het mij wel eens overkomen dat ik in de ene hand rails had en in de andere hand de ondergrond met bielzen. Volgens mij is Peco code 55 niet bedoelt voor bouwen en opbreken, maar meer voor de permanente modelbouw voor zover iets permanent is. Aan Peco code 55 zitten wel een aantal nadelen die je zelf mag oplossen, zie daarvoor de sites over pas stukjes in bepaalde configuraties om zeker te zijn van een bepaalde rail op rail afstand. Het grote voordeel is lange railstukken zonder onderbreking en dus storing cq ontsporing.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door athmulder »

Bij Peco-code55 kun je in principe alle wissels, kruisingen en Engelsmannen die aan elkaar passen ook achterelkaar neerleggen, zonder extra stukjes ertussen of overgangsbogen. Natuurlijk staat dat wel veel mooier (en gebeurt het in het grootbedrijf natuurlijk meestal wel).
Wat je bij wisselstraten niet moet doen, dat is er met topsnelheid doorheen razen. Met name als er afbuigende wissels in zitten, moet je de snelheid aanpassen, zeker met een lange sleep tweeassers (40-50 km/u, net als in het grootbedrijf). In onze modulebaan zitten, vooral door latere aanpassingen, de meest onwaarschijnlijke wisselcombinaties, waarvan de wissels echter nooit de oorzaak van ontsporing zijn. Belangrijk is dat je alles vlak legt en zonder knikken. En ook dat je overal stroom hebt, ook op de puntstukken, dus electrofrog.
Omdat bij ons alle modules aan elkaar moeten passen, hebben we overigens nergens verkanting toegepast. Verkanting maakt het verhaal misschien heel anders.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door wee »

Iedereen bedankt voor de reacties. Nog een vraag
Ik heb een aantal filmpjes gezien waar men als de
Lengte te kort is voor een hele bocht 2 flexrails aan
elkaar soldeerd en dan de bocht maakt. Is dit aan
Te raden of juist niet doen.

Alvast bedankt

Wil


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door Bjor »

Ja, dat kan prima, maar let even op het volgende:
- als je een flexrail in een boog legt, zal hij altijd weer recht willen springen. Zorg er daarom voor dat de uitsparingen in de onderzijde van de bielzenmat in de binnenkant van de boog liggen;
- maakt een zo groot mogelijke boog. Met een radius van ca. 20cm gaat het zeker niet lukken;
- knip aan het einde van de 1e flexrail de ene spoorstaaf 3 tot 4cm korter af. Zo komen de railovergangen niet tegenover elkaar te liggen en krijg je geen knik in het spoor;
- gebruik nieuwe (strakke) raillasjes en schroef of spijker een paar dwarsliggers voor en na de overgang stevig op de onderplaat (na het ballasten kun je schroefjes weer verwijderen);
- soldeer evt. de raillsjes aan elkaar.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door wee »

Bedankt voor de reactie en uitleg



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Peco code 80 versus code 55

Bericht door P Bender »

59erke schreef: 29 sep 2022 11:20Hou er ook rekening mee dat sommige fabrikanten grotere wielflensen gebruiken waardoor dit materiaal niet bruikbaar is op code 55
Kan ik zelfs nog verder ontkrachten: de bulk rijd prima op gesoldeerde code 40. Pas bij Micro Engineering code 40 flex (met railstoelen dus) kom je in de klier met veel flenzen van Europees materieel. De bulk van het USA materieel rijdt fluitend over ME code 40.

En ja .... oud Arnold materieel uit het jaar Kruik .... dat gaat mogelijk fout met code 55, maar in hoeverre je daar nog mee moet wille rijden ......


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Plaats reactie