Welk type schakelrelais ??

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Welk type schakelrelais ??

Bericht door Ongeveer »

Suffe vraag van nitwit op elektra gebied, wel met het risico te uitgebreid de vraag te stellen.

Welk bistabiel relais(dat denk ik dan weer wel te weten) moet ik aanschaffen om het volgende te bewerkstelligen?

Treintje komt aan op een spoor van het schaduwstation en een Reedcontact geeft een impuls. Door de impuls aan de zelfdenkende Fleischmann wissels wordt de stroom nu afgeschakeld. De trein staat nu dus op een stroomloos stukje. Deze impuls moet ook een "spoor bezet" lampje "doen laten branden.
Bij het activeren van de wissels bij het uitrijden wordt er weer stroom gezet op het baanvak, treintje tuft weg en moet het "bezet" lampje weer uit gaan. Dit laatste proces kan ik, denk ik althans, activeren door dezelfde drukknop te gebruiken die ik ook voor de wissels gebruik.

Zo heb ik het in elk geval bedacht, in mijn simpele leken benadering.
Er zijn dus twee triggermomenten,
voor proces 1, een Reed contact voor de wissels, stroom af en het lampje aan en
voor proces 2, het drukknopje als retourtrigger voor de wissels, stroom aan, en het lampje uit.
NB het Reed contact en de functie van de wissels(stroom af/aan) werkt, beproefd, perfect, nu het lampje nog 7(8)7

Ik lees dingen over 2 spoelen, dingen die bi-stabiel maar dan toch eigenlijk weer mono-stabiel zijn, 2 kanalen, printrelais( nee, ik HEB geen printplaat !!, 'k ben een analoge sufferd).
Het zegt me allemaal geen moer en zoals een reclame ooit al eens zei "ik heb meer verstand van verzekeren" :D
Wie kan deze elektrabeet adviseren welk type relais ik moet gebruiken (lees" en waar kopen")voor m'n analoge baan om dit scenario te bewerkstelligen?
Of zijn er nog andere simpele oplossingen zonder al te veel poespas voor dit scenario?
k hoor graag ., b.v.d.


M.v.g. Bob

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Welk type schakelrelais ??

Bericht door Arjuna »

Hi Rob

Ik ben hier ook mee bezig ,we gaan het wiel opnieuw uitvinden .
Met een relais schakelen is niet zo
Ingewikkeld je het aan en uit ,of contact of geen contact
Ik koop bij ome Alie mag je wel twee maanden wachten ,en voor 1.50 meer 2 dagen
Kijk is een op het circuit online forum en kijk wat je kan vinden

Arjuna

Ps
Ik doe tot nu aan oldschool trein baan bouw ,maar met in de geest nog in de fles om eens met Arduino besturing de baan aan te sturen
Dus aansturen van Relais wordt altijd 5 volt en dan met12 volt schakelen bv wissels


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Welk type schakelrelais ??

Bericht door Ongeveer »

Dank je Arjuna
Ik laat horen


M.v.g. Bob
Plaats reactie