Hoeveel weegt een modelbaan ?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Hallo allemaal,

Nu eindelijk vaststaat in welke ruimte ik volgend jaar mijn grote vaste modelbaan ga realiseren heb ik een vraag over de uitvoerbaarheid van mijn plannen.
Ik wil de baan bouwen volgens de open frame methode. Hij gaat bestaan uit twee lagen, een met schaduwstation, en een met het zichtbare deel.
Mijn ontwerp zal ik binnenkort posten in de rubriek "Baanplannen".
Ik wil het frame opklapbaar maken, gemonteerd op een in 1 richting verplaatsbaar onderstel bestaande uit een aantal kasten.
Mijn vraag is of dit opklappen uitvoerbaar zou zijn, gezien de afmetingen van de baan en het gewicht hiervan. Het totaal oppervlak van de baan is om en nabij 4 m2. Ik heb alleen wat half afgebouwde open frame baantjes hier staan, en het gewicht daarvan is niet groot. Maar scenery is er nauwelijks op aanwezig.
Vandaar mijn vraag aan jullie.
Zie de plaatjes hieronder.

Afbeelding
Bovenaanzicht, afmetingen

Afbeelding
Opklapbare en verrijdbare uitvoering

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door Bjor »

Paul,
Dit kan n.m.m. heel goed werken, maar alles hangt af van de starheid van het frame, het gebruikte materiaal, of je er een plaat op legt of de open raamwerk methode toepast (dat laatste, schrijf je) en het gewicht van de opbouw op m.n. het achterste deel. Het scheelt nogal wat of je daar een landschap met heuvels van gips of van piepschuim maakt.
Gezien de breedte van ca 4 meter lijkt het mij verstandig in het midden nog een extra scharnierpunt toe te voegen. De baan zal anders na verloop van de tijd behoorlijk kunnen doorzakken.
Komen er inklapbare pootjes onder de achterste legger, of rust die op een balk tegen de achterwand, of.......
Denk ook aan een vergrendeling in horizontale en verticale positie.
Gezien het gewicht lijkt het me wel nodig dat je de baan altijd met twee personen op en neer klapt.
Denk er om dat het geheel een behoorlijk gewicht krijgt. De getekende kastjes moeten dan zeer solide zijn (beter hechthout dan spaanplaat). Als je veel dingen in die kastjes bergt, voegt dat een behoorlijk gewicht toe. Daar moet je dus assen en wielen voor hebben die het gewicht kunnen dragen en die op de ondergrond makkelijk kunnen rollen.
Misschien kun je nog iets zeggen over de constructie van het onderste deel.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Ben,

Bedankt voor je antwoord.
In opgeklapte toestand wordt de baan eerst naar voren getrokken, omdat hij anders niet om kan klappen.
In neergeklapte toestand wordt de baan weer naar de muur teruggereden en rust de achterkant op een aantal in hoogte verstelbare steunen die vast aan de achterliggende muur zullen zijn bevestigd. Ik denk aan omgekeerd gemonteerde tafelpootstellers.
De baan wordt gebouwd volgens de open frame methode, maar uitendelijk zal de hele opbouw van 4 m2 het onderliggende schaduwstation volledig afdekken. Nu ben ik niet van plan om de opbouw van 18mm multiplex te maken, maar 6mm met verstijvingslatten om vervorming te verhinderen is al gauw nodig. Er komen weinig tot geen bergen op de baan. Het idee is een groot kopstation en een relatief groot havengebied te bouwen. De horizontale vlakken waar geen rails ligt, met name het water zou ik van schuimplaten willen maken. Dus relatief licht.
De baan kan met behulp van (contra)gewichten uitgebalanceerd worden zodat er nauwelijks kracht nodig is om hem te laten scharnieren. De balk waaraan de scharnieren zitten wordt relatief dik uitgevoerd. Maar een middenscharnier is inderdaad een idee. En stijfheid is inderdaad essentieel gezien de afmetingen.
Vergrendeling komt uiteraard ook im frage, maar het gaat me er nu meer om of het basisidee uitvoerbaar zou zijn.

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Aanvulling: Als onderbouw had ik gedacht aan de serie Malm slaapkamer (nacht)kastjes van onze Zweedse vriend. Vast gemonteerd op een balkenframe. Wielen eronder die maar in 1 richting kunnen rollen. Anders wordt het moeilijk om vrij van de zijmuren te manoevreren. Ik wil wel een flinke hoeveelheid wielen monteren om doorbuigen te voorkomen. In het plaatje is het idee slechts schematisch uitgewerkt.
De vloer zelf is van laminaat, dus weinig rolweerstand.

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door BenQ »

IK heb een verrijdbare en opklapbare baan gemaakt van 3x1 meter.
Klik op "Neuffen 4" onder mijn onderschrift.
Ik heb onder elk kastje 4 wielen geschroefd die alle richtingen op kunnen.
Ben met de baan gestopt door te weinig tijd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Jammer dat je gestopt bent, Ben.
Maar ik moet ook nog maar zien of ik voldoende tijd heb om mijn plan te realiseren.
Kon je jouw baan destijds makkelijk verrijden en opklappen, of werd het geheel al snel te zwaar ?

Paul


Schäßburg an der Kokel

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door roba »

Paul, welke framehoogte had je in gedachten? Op de tekening lijkt het maar om 5cm te gaan. Dat lijkt me wel sterk genoeg maar de stijfheid lijkt me wat weinig. Vooral die rechter poot zal wat gaan zwabberen ondanks de diagonalen. Als je in plaats van latjes van 5x2 cm uitgaat van multiplex stroken van 10cm hoog en minimaal 12mm dik neemt het gewicht nauwelijks toe maar de stijfheid neemt toe met ongeveer een factor 2. En als het toch te zwaar wordt kun je eventueel openingen maken in het frame in de vorm van liggende ovalen.

Groetjes, Rob


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door Bjor »

De lange liggers kun je evt. ook stijver maken door er een aluminium "L" profiel op te schroeven.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door Arjuna »

De keuze van multiplex lijkt mij een hele goede.
Of je kan dit nog lichter en sterker maken door latjes (5\0.8) met glas en Epoxy te verlijmen .
Voordeel het glas tussen het hout gaat dan dragen
Voordeel is dat de hoek verbindingen dan inelkaar over lopen

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door bpieters »

Een van mijn vorige banen was vastgemonteerd op soortgelijke kastjes.
Door het gewicht bogen de zijwanden krom en moesten met hout verstevigd worden.
Uiteindelijk was het dus standaard poten met kasten ertussen.
De kasten van de zweedse firma zijn niet berekend op dat gewicht.
De optie is de kasten zelfmaken met echt hout ipv spaanplaat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Heren,

Alvast bedankt voor jullie input.
In de tekening is inderdaad gebruik gemaakt van balkjes van 50*20 mm. Omdat ik hiermee vroeger zonder problemen een uitklapbaar frame heb gemaakt van 2100*750 mm is dat er automatisch ingeslopen. Zie plaatje.

Afbeelding

Ik vind de suggestie van Rob wel een goede. Multiplex van 100 mm hoog en 12 mm dik, met gaten rond de neutrale lijn. Die moeten er toch al in voor het doorvoeren van de draden. En dan een extra balk op de plek waar de scharnieren worden gemonteerd. Werken met epoxy en glasvezel gaat me teveel miserie opleveren ben ik bang.
Bert, bedankt dat je jouw problemen memoreert. Ik had verwacht dat de kastjes sterk genoeg zouden zijn om niet te vervormen. Ik had ze nog niet geinspecteerd, laat staan gekocht. Maar als ze uit simpel spaanplaat bestaan gaat het inderdaad waarschijnlijk niet werken.
Al met al bekruipen mij twijfels of de hele constructie niet te zwaar wordt om voor en achteruit te kunnen rollen. Ik moet er nog eens serieus aan gaan rekenen.
Heeft iemand nog een schatting hoeveel een modelbaan, gebouwd volgens de open frame methode, zonder gips, maar met veel schuimplaat, zou wegen per m2 ?

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door BenQ »

Deze ligger is gemaakt van 2 platen die je uit één plaat zaagt.
Zorgt voor gewichtsbesparing en grotere sterkte.
Hij is wat moeilijker te maken, de lengte is onbeperkt.
Door aan de onderkant een lat te lijmen wordt deze nog sterker en is het gevaar van plooien ook een stuk kleiner.

Afbeelding

Voor voorbeelden zie deze link: https://www.google.nl/search?q=stalen+l ... 4&dpr=1.25


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door bpieters »

Spaanplaat,mdf,hdf en aanverwante plaatmateriaal is vrij zwaar.
Multiplex,triplex en hout zijn relatief ligt en sterk.
Ik zou adviseren daar sowieso de kasten van te maken.Zal dan wrs. wel zelfbouw worden.
En gewichtsbesparende opties zoals Ben al aangaf.
Randliggers van de treinplaat kun je maken met een T-vorm met evt. nog een extra horizontale onderregel.
En multiplex als bovenplaat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Mooi idee, Ben. Maar wel erg bewerkelijk. En bij de stalen liggers worden de beide helften wel aan elkaar gelast. Zou dat dan in hout uitgevoerd gelijmd worden ?
Wat de onderbouw betreft weet ik het nog niet. Misschien worden het wel gewoon houten staanders met kastjes ertussen. Als die kastjes niet te zwaar zijn.
Nu heb ik ooit wel zelf ladenkasten gebouwd, maar ik wil nu niet teveel tijd kwijt zijn aan de onderbouw.
Ik ga eens goed rekenen en tekenen.


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Mijn gedacht baanplan is 50 centimeter korter, maar de twee poten zijn langer en breder. Dus redelijk vergelijkbaar. Ik kom voor mijn baan uit op een totaal gewicht van 70 tot 80kg. Het hangt zeer af van de gekozen materialen, wat ga je op de baan zetten ook als rijdend materiaal. Vergis je niet in dat laatste, het telt leuk op. Dergelijke banen moet je vast opstellen, kantelen is niet bevorderlijk voor de stabiliteit, helemaal niet als er ook bovenleiding wordt toegepast.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door BenQ »

PaulRoman schreef: 14 okt 2022 18:22 Mooi idee, Ben. Maar wel erg bewerkelijk. En bij de stalen liggers worden de beide helften wel aan elkaar gelast. Zou dat dan in hout uitgevoerd gelijmd worden ?
Zat te denken inderdaad aan lijmen en dan aan beide zijden bij de uiteinden over de naad een latje.
in het midden is er geen dwarskracht, daar zou alleen een latje nuttig zijn om het omslaan tegen te houden.
Het is inderdaad een boel werk maar dat is de baan ook.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door bpieters »

dan zou je voor het gemak ook rechthoekige sparingen kunnen maken ipv zeshoekig.
(zeshoekig is voor een eenvoudige thuisklusser niet te doen.)
Raatliggers in staal worden machinaal gesneden en gelast.
Dat wordt in hout lastig.
Of als je een hele plaat gebruikt maak dan ronde gaten.
Maar een H-profiel op zijn kant zoals een stalen balk lijkt me gemaakt met 3 latten makkelijker.
Heb ik zelf ook en die heb je in mum van tijd gemaakt.
Zijn sterk en wegen bijna niks.
Stalen balken hebben niet voor niks dat profiel.
Kijk op youtube what’s inside ikea en je ziet meteen waarom het niet geschikt is : dunne plaatjes met karton binnenwerk.



frans59
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2022 22:47

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door frans59 »

Hallo,

Ook mijn baan is 4.00 x 2.50 cm op wielen en weegt vele kilo's.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Hoeveel weegt een modelbaan ?

Bericht door PaulRoman »

Hoi Frans,

Dat is wel een grote baan zeg, 10 m2. Is het geheel makkelijk te verrijden ? Of heb je daar toch wel twee personen voor nodig ?
Het onderstel bestaat zo te zien uit balken met schoren. Op de foto zie ik geen wielen. Je gebruikt XPS platen ?

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie