treinen stoppen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

Ik ben een nieuwe N-baan aan het bouwen met nieuwe rails. Ik heb een nieuwe stoomloc en 3x een 2e hands trein digitaal
binnen korte tijd reden er 3 treinen niet meer. Nieuwe stoomloc ook, rijdt 3 mm en stopt weer. (geen spanning) dit gebeurt overal, rails schoongemaakt etc. niets helpt meer.
Wielen schoon gemaakt met wasbenzine, spiritus en loc reiniger

Ik word een beetje moedeloos van deze situatie. 1 loc uit elkaar gehaald om nog verder schoon te maken, helpt niet
ik krijg een V200 diesel niet uit elkaar (weet iemand hoe?)

ik maak ze schoon met wattenstaafjes en ik heb een Tidy track gekocht helpt ook niet

zijn er adressen die treinen schoon maken? Huider wil de nieuwe loc wel bekijken maar de 2e handse niet (ivm tijd gebrek)

Mocht iemand raad weten..... graag


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: treinen stoppen

Bericht door OBBinN »

Ergens kortsluiting waardoor stroom afgeschakeld wordt?


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: treinen stoppen

Bericht door bpieters »

Als schoonmaken niet helpt ligt de oorzaak waarschijnlijk bij kortsluiting.
Locs 1 voor 1 controleren dmv losse stroomtoevoer.
Is dat in orde dan de railaansluiting controleren.
Gebruik je een standaard aansluitrail dan de ontstoringscondensator verwijderen. ,(of aansluitrail verwijderen en draadjes aan de rail solderen)

Als dat het allemaal niet is dan is het de booster of trafo.
Laatst gewijzigd door bpieters op 23 nov 2022 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: treinen stoppen

Bericht door BartenThomas »

Klinkt mij in de oren dat er iets in de stroomtoevoer mis is. Geloof niet dat er 4 loks gelijktijdig de brui aan geven.
Kwestie van spanning op de rails meten, danwel met een multimeter danwel met een 12v lampje.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: treinen stoppen

Bericht door Marksintpancras »

Als de lok opeens niet meer rijdt, en dan opeens meerdere niet dan niet meteen de loks de schuld geven.
Als in de decoder de digitale herkenning aanstaat dan kan ze ook even testen op een analoog test baantje. Ik heb toevallig een digitaal test spoortje los van de baan.

Lok gecheckt en goed, dan de infrastructuur bekijken, dus centrale nakijken of die kortsluiting meld, DCC spanning kan alleen heel moeilijk gemeten worden, maar sommige centrale kan je dat in stellen. Aansluitpunten checken, raillassen kunnen ook losjes zitten en de DCC signaal niet goed doorgeven. Echt dingen gaan uitsluiten.
Meneertje Huidertje zal wel naar de lok kijken, maar als daar niks mis mee is. Is het toch echt infrastructuur en dan kom je richting de mensen die daar de hobbyist goed bijstaan en hulp bieden (kijk eens op de websites, support aan huis is tegen betaling) die geven advies en ondersteunen bij infrastructuur van een modelbaan.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: treinen stoppen

Bericht door FidOo »

Ik zou eens beginnen met een los stukje testspoor, deze als enige aansluiten op je centrale en dan de loks testen. Mij klinkt het namelijk ook niet aannemelijk dat het in de loks zit maar in je baan zelf.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: treinen stoppen

Bericht door Roadman »

Als je in de buurt van Dijk en Waard woont ( Heerhugowaard dus) dan wil ik je wel helpen om te zien wat het probleem is. Ik lees het wel op het forum als je dit aanbod aan neemt. Dan “ contacten” we wel met elkaar even


Groetjes,
Fred



Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

ik zal zeker ook proberen op een enkele rails die los ligt. ik heb geen kortsluiting Z21 gaat niet op STOP
mijn V200 reed eerst heel normaal toen er 3 treinen niet lekker reden, ineens deed deze het ook niet goed meer

Heerhugowaard is niet om de hoek, maar zeker aan te rijden.

ik ben een beginnende N spoor man en ik moet nog heel veel leren....



Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

net geprobeerd op een losse rails. trein zal iets gaan doen als je hem iets opduwt en stopt dan weer 2 a 3 mm gereden(alsof er geen stroom op zit)
trein met geluid, geeft geluid en licht rijdt 2 a 3 mm en stopt, licht uit geluid ook uit
test op een nieuwe flex rails met een nieuwe draad, contacten naar de Z21
de Z21 gaat niet in storing of zo



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: treinen stoppen

Bericht door MJMaverick »

... verwijderd, want als opduwen ervoor zorgt dat de loc weer (eventjes) gaat rijden is het geen CV issue.
Laatst gewijzigd door MJMaverick op 28 nov 2022 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: treinen stoppen

Bericht door MJMaverick »

mrijnvis schreef: 23 nov 2022 21:22
ik krijg een V200 diesel niet uit elkaar (weet iemand hoe?)
Dat is afhankelijk van het merk en de specifieke versie. Heb je een merk en modelnummer van de loc?


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

V200 021 aan de zijkant van de loc is van Minitrix

ik zie nu 4 kleine schroeven aan de onderkant in de hoeken, dank dat ik die ga los draaien



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: treinen stoppen

Bericht door FidOo »

Als het een minitrix lok is waarbij het licht wel blijft werken dan is het een grote kans dat de boosdoener het 3x3 component is. Zoek maar eens op 3x3 en minitrix op het forum of internet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

de V200 is nu uit elkaar
nee alles stopt, licht geluid (indien aanwezig) en beweging, moet hem dan iets opduwen en dan is er weer licht, geluid en beweging



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: treinen stoppen

Bericht door MJMaverick »

Zit het groene stekkertje van de draden dat de Z21 in gaat er goed in? En zitten de draden ook goed in het stekkertje zodat ze continu contact maken?


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: treinen stoppen

Bericht door WimC »

Kan zijn dat de decoder geen goed contact maakt? Is het een loc met een stekkerverbinding voor de decoder? En dan NEM 651 of mtc14? Wat voor decoder zit erin?

Kun je ipv het bedrijfsnummer van de loc het artikelnummer van Minitrix geven? De V200 021 kan ik niet vinden op spurweite-n:
zoekresultaat op minitrix en 021 in het bedrijfsnummer
mrijnvis schreef: 28 nov 2022 11:24 V200 021 aan de zijkant van de loc is van Minitrix

ik zie nu 4 kleine schroeven aan de onderkant in de hoeken, dank dat ik die ga los draaien


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: treinen stoppen

Bericht door MJMaverick »

Wanneer jouw locs allemaal minitrix locs zijn waarbij de decoder achteraf is ingebouwd, is de volgende link wellicht interessant:

NProject uitleg over dubbele overbelastingsbeveiliging bij minitrix locs met achteraf ingebouwde decoders


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

bedankt allemaal voor het meedenken, ik heb net een Proses apparaat ontvangen om de loc vast te zetten en dan er aan te kunnen sleutelen, ik zie nu waar de contacten zijn

ik heb na het schoonmaken van de wielen, binnenkant en de contacten 3 treinen aan het rijden gekregen, de V200 is wat moeilijker om te zien, maar dat ga ik wel uitvinden

is er ook bv een site met tekeningen van de onderdelen in een loc, om ze beter uit elkaar te kunnen halen?

de stoomloc (Fleischman) was nieuw
de V200 en V211 zijn 2e hands en omgebouwd, de V200 is een Minitrix, de V211 is een Fleischmann
ook een elektriche trein (Duits, 2e hands) hele korte neus voor en achter groen met rode leidingen bovenop is een Hobbytrain uit China. Welk merk dat is weet ik niet



Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

@MJMaverick. dank je voor de link, ik zal dit in de gaten houden



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: treinen stoppen

Bericht door MJMaverick »

mrijnvis schreef: 29 nov 2022 23:19 is er ook bv een site met tekeningen van de onderdelen in een loc, om ze beter uit elkaar te kunnen halen?
Nagenoeg alle merken hebben per loc een blad met reserveonderdelen. Dit is een voorbeeld van een Fleishcmann Diesel locomotive class 120, DR

mrijnvis schreef: 29 nov 2022 23:19 ... is een Hobbytrain uit China. Welk merk dat is weet ik niet
Het merk is 'Hobbytrain' ;).


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: treinen stoppen

Bericht door mrijnvis »

ik wist niet dat hobbytrain een merk was...
merk ook rails poetsen en poetsen en..... ook beter contact geeft


Plaats reactie