dr4018

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

dr4018

Bericht door ADobbe »

Na de zomervakantie weer de hobby opgepakt en begonnen met het aansluiten van de wissels op de Z21 via de DR4018 van digikeijs.
Helaas heb ik (waar ik al bang voor was) eea programmatisch wellicht niet goed gedaan.
Waar ik niet uitkom is waar ik nu de DR4018 kan wijzigen van wissels naar seinen of in het ergste geval kan resetten.
Ik lees dat het loc adres waar de DR4018 naar luistert het decoder adres 9999 is.
Nu de vraag: in welk menu moet ik dat nu toch doen
Je hebt POM waar je wel het adres tot 9999 kan invullen maar
je hebt ook POM toebehoren (wat me het meest logisch lijkt) waar je het adres maar tot 2048 kan invullen.
Kortom waar moet ik nu wat invullen om de DR4018 in te regelen voor wissels en daarna (een andere) DR4018 te gebruiken voor de Ned. seinen



Afbeelding



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: dr4018

Bericht door MJMaverick »

Aangezien ik in de handleiding van Digikeijs lees dat de 4018 als een locomotief moet worden gezien denk ik dat je de POM methode moet doen en niet via 'POM Toebehoren'. Ook omdat je bij POM wel 9999 kan invoeren qua adres. 2e screenshot dus.

Als ik de handleiding van de 4018 goed begrijp kun je in CV47 een aantal presets selecteren. Waarde "0" is de standaard waarde en zet de 4018 in de stand voor 8 wissels, de waarde "7" is voor de Nederlandse seinen. CV47 is volgens de handleiding niet uit te lezen, maar wel te programmeren.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: dr4018

Bericht door ADobbe »

Hoi,
De DR4018 geprogrammeerd in de POM:9999, 47, 0 waarbij de nul staat voor 8 x wissel en 47
Het vreemde doet zich nu echter voor dat wanneer ik wissels ga invoeren via seinpost het toch helemaal niet goed gaat.
wissel 1 aansluiten op poort 1 en bediening gaat prima. Daarna wissel 2 op poort twee en dan gaat het fout. In plaats van wissel 2 gaat poort 2 nu wissel 1 bedienen en doet poort 1 niets meer. zet ik nu wissel 3 op poort 3 idem, via poort 3 ga ik wissel 1 bedienen en poort 1 en 2 doen niets meer.
Kortom ik krijg dus alleen de wissel 1 aan de gang.

Er staat dus ergens iets fout maar waar? Ik heb flink zit rommelen met de POM en de POM TOEBEHOREN dus wellicht heb ik iets totaal vernaggeld.
Kan het zijn dat CV47 niet meer goed ingesteld kan worden opdat ALLE poorten hetzelfde zijn geconfigureerd.



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: dr4018

Bericht door BartenThomas »

Ik heb er geen verstand van, maar is er geen factory- reset? En dan opnieuw beginnen.



Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: dr4018

Bericht door ADobbe »

Geprobeerd te resetten volgens de instructies maar eigenlijk weet ik ook niet of ik het wel in het goede menu doe (cv8 met waarde 8????)
Je hebt drie menu's: POM, POMTOEBEHOREN met in elk menu de mogelijkheid om adres, CV-adres en cv-waarde in te vullen en dan óók nog een programmaspoor waar je alleen cv-adres en cv-waarde kan invullen.
In welk menu moet ik wat doen, ik loop totaal vast en kan ook nergens een duidelijke beschrijving vinden. De DR4018 handleidingen bieden ook geen uitkomst om dat wel beschreven wordt wat je moet doen maar niet in welk menu.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: dr4018

Bericht door Wim Ros »

Je moet een locadres invullen dus 9999 invullen bij POM staat ook in de handleiding
POM toebehoren is hier niet van toepassing.

Groetjes.



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: dr4018

Bericht door MJMaverick »

Zoals Wim zegt, CVs programmeren alleen maar doen via POM. De andere 2 zijn niet van toepassing. Staat ook op pagina 6 van de handleiding.

Inderdaad is CV8 op waarde "8" zetten de manier om alles terug naar fabrieksinstellingen te krijgen.

Na een reset staat de preset-instelling CV47 op "0", 8 wissels, en heeft de 1e poort van de 4018 adres "1", poort 2 adres "2", etc. Als dat een prima reeks is voor jou dan hoeft je verder niets te programmeren (geen CV-waarden via POM, en ook geen startadres door gebruik te maken van de programmeerknop op de 4018). Mocht je wel een andere adresreeks willen dan geldt het volgende:

---
De adressen van de poorten van de 4018 wijs je toe door ALLEEN de eerste poort een adres te geven, zoals beschreven op pagina 7 van de handleiding. Alle andere poorten hebben dat een adres dat 1, 2, etc. hoger is dan het 1e adres. Als poort 1 adres "201" heeft gekregen, dan heeft poort 2 "202", poort 3 "203", etc.
---

De wissels die je aanmaakt in seinpost, welk adres geef je die? Uit jouw verhaal kan ik dat namelijk niet helemaal opmaken (ik zal het niet goed begrijpen). Het lijkt mij onmogelijk dat poort 3 een wissel op poort 1 aanstuurt, aangezien die poorten fysiek gescheiden zijn, andere adressen hebben etc. Adres "3" zou dat wel kunnen doen, wanneer je bij het aansluiten van een volgend wissel op een nieuwe poort steeds opnieuw het startadres (van poort 1 dus, en niet van de poort waar je het volgende wissel aan hebt gehangen) programmeert. Dan zie je dus dat het aansluiten van wissel 3 ervoor zorgt dat wissel 1 adres "3" krijgt, en wissel 3 dus adres "5". Dit hoeft dus niet, en zou verklaren waarom het in seinpost aangemaakte wissel met adres "3" nu poort 1 aanstuurt.

Mocht ik aannames gedaan hebben die niet kloppen en dat daardoor dit verhaal totaal geen hout snijdt, laat het dan weten.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: dr4018

Bericht door ADobbe »

Hoi Maverick,
Wat ik ook doe het lukt gewoon niet om de zaak goed te krijgen (gebruik overigens een tablet voor alles te programmeren)

1e- in POM 9999-8-8 voor fabrieksinstellingen (krijg overigens de melding dan "er is geen CV-waarde voor de geselecteerde loc of het CV-adres te lezen)
2e- in POM 9999-47-0 dus alle poorten hetzelfde ingesteld voor de wissels
3e- via seinpost netjes wissels aangemaakt met adres 1 dan wissel 2 met adres 2 etc (via program knop op de DR4018).
nu gebeurt toch echt wat ik eerder beschrijf. zodra ik de tweede poort koppel met wissel twee doet wissel twee niets maar bedient deze poort de 1e aangemaakte wissel op poort 1 (schiet mij maar lek)
Er is blijkbaar meer aan de hand. Kan het zijn dat de DR4018 compleet verkeerd staat ik lees nl ook in de handleiding dat als (per ongeluk!!) CV1 toch met een adres is geschreven dat de decoder NIET meer geprogrammeerd kan worden met locadres 9999.

Ik voel me echt een onbenul maarrrrr ik probeer van alles maar wellicht heb ik zo dus de boel vernaggeld)

Nu vind ik het programmeren van een wisseladres op P7 niet echt helder.
1-roep het gewenste adres op van het magneetartikel (In POM met 9999?? en wat moet er dan voor CVadres en cv waarde worden ingevuld??)
2-snap ik
3-schakel het gewenste wissel adres met het schakelpaneel.. etc (waar moet ik dat doen? in seinpost?)

Ik mis dus continue in de beschrijving in welk menu ik de stappen moet doen.



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: dr4018

Bericht door MJMaverick »

ADobbe schreef: 27 nov 2022 12:47
3e- via seinpost netjes wissels aangemaakt met adres 1 dan wissel 2 met adres 2 etc (via program knop op de DR4018).
nu gebeurt toch echt wat ik eerder beschrijf. zodra ik de tweede poort koppel met wissel twee doet wissel twee niets maar bedient deze poort de 1e aangemaakte wissel op poort 1 (schiet mij maar lek)
Hier gaat het fout! Wat dikgedrukt staat moet je NIET doen.

Na de reset heeft poort 1 adres "1" gekregen, en poort 2 adres"2", enz. Jij hoeft dus NIETS met de program knop van de 4018 te doen! Omdat je dat nu wel doet, zet je steeds het adres van poort 1 op een andere waarde.

Geloof me.
  1. Doe een reset zoals je in stap 1 beschrijft (stap 2 is niet nodig omdat "0" de waarde van CV47 is na een reset). Dit is de enige stap waarbij je de programmeerknop nodig hebt! Het klopt dat je de melding krijgt dat CV47 niet uitgelezen kan worden, dat staat ook in de handleiding van de 4018 op pagina 10: je kunt waarden van geen enkele CV met RailCom uitlezen, dus ook niet van CV47
  2. Raak hierna de programmeerknop NOOIT aan
  3. Sluit op de poorten waarop je een wissel wilt hebben die wissels aan. Fysiek draadjes vastschroeven bedoel ik hiermee. Allemaal tegelijkertijd als je wilt, of 1 voor 1 als je dat prettiger vindt
  4. Raak de programmeerknop NOOIT aan
  5. Maak in seinpost een wissel aan met adres "1"
  6. Raak de programmeerknop NOOIT aan
  7. Schakel het aangemaakte wissel in seinpost of besturing en het wissel op poort 1 schakelt (zoals je al meegemaakt hebt)
  8. Raak de programmeerknop NOOIT aan
  9. Maak in seinpost een wissel aan met adres "2"
  10. Raak de programmeerknop NOOIT aan
  11. Schakel het aangemaakte wissel in seinpost of besturing en het wissel op poort 2 schakelt
Het staat wellicht een beetje vervelend, maar het gedrag dat je beschrijft komt echt omdat je ervan uitgaat dat je de programmeerknop nodig hebt bij het aansluiten van een nieuw wissel. Dat is dus niet zo! De programmeerknop is enkel en alleen nodig wanneer je de reeks van adressen voor de poorten met een andere waarde wilt laten beginnen dan met "1", en voor het aanpassen van CV waarden.
Laatst gewijzigd door MJMaverick op 28 nov 2022 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: dr4018

Bericht door MJMaverick »

ADobbe schreef: 27 nov 2022 12:47
Nu vind ik het programmeren van een wisseladres op P7 niet echt helder.
1-roep het gewenste adres op van het magneetartikel (In POM met 9999?? en wat moet er dan voor CVadres en cv waarde worden ingevuld??)
2-snap ik
3-schakel het gewenste wissel adres met het schakelpaneel.. etc (waar moet ik dat doen? in seinpost?)

Ik mis dus continue in de beschrijving in welk menu ik de stappen moet doen.
  1. Eens dat dit een beetje onduidelijk beschreven staat. Wat hier bedoeld wordt (denk ik...) is: "Bedenk met welk adres je wilt dat de reeks van wisseladressen begint. Zorg dat de manier waarop je de baan aanstuurt klaar staat om een schakelactie te doen op dat adres."
  2. Top
  3. Schakelen het wissel kan in seinpost of in besturing. Zolang het wissel dat je schakelt maar het adres heeft waarmee je wilt dat de reeks wisseladressen begint.
Omdat de handleiding op pagina 7 nog generiek is voor alle manieren waarop een spoorbaan digitaal aangestuurd wordt staan er geen specifieke instructies voor hoe dit in de Z21 app te doen. Op pagina 15 staat dit wel beschreven. Excuses dat ik in 1e instantie naar P7 verwees, ik had je meteen op P15 moeten wijzen. (overigens is het voorbeeld op pagina 15 nog gebaseerd op de oude Z21 app, de screenshots komen qua layout dus niet overeen met wat jij in jouw app ziet)

Nogmaals: de actie op P15 hoef je echt alleen uit te voeren als je de reeks adressen met een andere waarde wilt laten beginnen dan met "1". Als je gewoon bij "1" wilt beginnen hoef je na een reset NIETS meer met de programmeerknop te doen.

Pas wanneer je CV-waarden van de 4018 op een andere waarde wilt zetten (bijvoorbeeld de preset in CV47 omdat je er seinen mee wilt aansturen) is de programmeerknop weer nodig.
Laatst gewijzigd door MJMaverick op 28 nov 2022 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
ADobbe
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2022 12:12

Re: dr4018

Bericht door ADobbe »

Hoi Maverick,

Bedankt voor de heldere uitleg. Hier ging ik dus iedere keer in de fout. Heb de programmeer knop niet meer aangeraakt en het werkt nu naar behoren.
Dat zoiets zo simpel kan zijn (voel me een beetje een boomer).
Moet nog wel een keer de DR4018 instellen voor de seinen (nederlands) maar dat gaat nu wel lukken.
Nogmaals bedankt.



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: dr4018

Bericht door MJMaverick »

ADobbe schreef: 27 nov 2022 14:11 Hoi Maverick,

Bedankt voor de heldere uitleg. Hier ging ik dus iedere keer in de fout. Heb de programmeer knop niet meer aangeraakt en het werkt nu naar behoren.
Dat zoiets zo simpel kan zijn (voel me een beetje een boomer).
Moet nog wel een keer de DR4018 instellen voor de seinen (nederlands) maar dat gaat nu wel lukken.
Nogmaals bedankt.
Superfijn dat het nu werkt!

Wanneer je de andere decoder wilt aanpassen om seinen te schakelen moeten er (denk ik, want ik het dit zelf nog niet gedaan...) 2 dingen gebeuren. Doe deze stappen met (tijdelijk) ALLEEN de 'nieuwe' decoder aangesloten:
  1. Het beginadres van de adressenreeks voor de 2e decoder moet aangepast worden.
    1. Een (spook)wissel aanmaken in seinpost met het beginadres van de nieuwe reeks ("9" wanneer je wilt dat de adressen doorlopen vanaf de adressen van de wissels, "101" of iets anders onderscheidends wanneer je wissels en seinen makkelijk wilt kunnen onderscheiden op basis van adres)
    2. De programmeerknop van de 'nieuwe' 4018 indrukken
    3. Het spookwissel schakelen in seinpost of besturing
  2. CV47 van de 'nieuwe' de waarde 7 geven
    1. In de Z21 app naar POM programmeren gaan. Loc adres 9999, CV47, 7 klaarzetten
    2. Programmeerknop van de 'nieuwe' 4018 indrukken
    3. In de Z21 app op Program(eer) drukken zodat de waarde naar de 4018 wordt geschreven
    4. Nogmaals op de programmeerknop drukken
    Wanneer de 2e 4018 is geprogrammeerd kun je de volgende stappen doen om zowel de wissels als de seinen aan te sturen:
    1. De eerste (wissel)decoder weer aansluiten op de baan en de 'nieuwe' ook
    2. Seinen vastmaken aan de 2e 4018
    3. Sein(en) aanmaken in seinpost, met de adressen (afhankelijk van het type sein en het aantal lampen op het sein is/zijn er 1 of 2 adressen nodig) waarop het sein is aangesloten op de 4018
Laatst gewijzigd door MJMaverick op 28 nov 2022 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: dr4018

Bericht door PaulRoman »

Hallo Marnix,

Gelukkig heb je ADobbe uitstekend kunnen helpen !
Nog even twee aanvullingen mijnerzijds die aan jouw verhaal niets af doen.
MJMaverick schreef: 27 nov 2022 13:10
[*]...Het klopt dat je de melding krijgt dat CV47 niet uitgelezen kan worden, dat staat ook in de handleiding van de 4018 op pagina 10: je kunt waarden van geen enkele CV met RailCom uitlezen, dus ook niet van CV47...
CV47 kun je nooit uitlezen. Het is eigenlijk geen echte CV. Door hem op een waarde te zetten wordt intern een hele reeks andere CV's gezet.
Door bv CV47=7 te programmeren worden alle outputs zo gezet dat ze permanent aan blijven wanneer ze worden geschakeld. Dat is nodig voor lichtseinen.
MJMaverick schreef: 27 nov 2022 15:06
...Wanneer je de andere decoder wilt aanpassen om seinen te schakelen moeten er (denk ik, want ik het dit zelf nog niet gedaan...) 2 dingen gebeuren. Doe deze stappen met (tijdelijk) ALLEEN de 'nieuwe' decoder aangesloten: ...
Strikt genomen hoef je de andere decoders niet los te halen. Alleen de decoder waarbij op de programmeerknop wordt gedrukt luistert naar adres 9999. De rest niet. Maar beter safe dan sorry.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: dr4018

Bericht door MJMaverick »

PaulRoman schreef: 28 nov 2022 10:28
Strikt genomen hoef je de andere decoders niet los te halen. Alleen de decoder waarbij op de programmeerknop wordt gedrukt luistert naar adres 9999. De rest niet. Maar beter safe dan sorry.
Dat klinkt inderdaad logisch, dank voor de toelichting.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
Plaats reactie