Loc verlichting bij rangeren

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Loc verlichting bij rangeren

Bericht door deBult »

Hmm de zoekfunctie helpt me nog niet want ze laat veelvoorkomende termen (zoals “loc”) weg ….

Vast al eerder gestelde beginners vraag: Hoe hoort op een NL baan de loc verlichting te werken bij rangeren?

Normaal voor-uit rijden is wit (3 leds) en dan is aan de achterkant de verlichting met 2 rode leds dacht ik.

Staat me bij dat dit bij rangeren anders is: een wit licht rechts voor en achter?

En maakt het ook nog uit of je bij het rangeren een (on)bewaakte overgang passeert?

EN dat sommige loc’s ook nog verlichting aan de zijkant hebben bij het rangeren?

Weet iemand hoe dit in elkaar zit cq een link naar nadere info?

Zijn er loc’s die e.e.a. kunnen instellen.

Merci,
Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Loc verlichting bij rangeren

Bericht door WilcoV »

Volgens voorschrift (ik ben machinist en examinator machinisten) zijn er twee goede antwoorden. Bij het rangeren waarbij een rangeerdeel in principe twee kanten op zou kunnen rijden hoort voor en achter één witte lamp te worden gevoerd. Bij het afrangeren of voortrekken van een rangeerdeel na afloop of voor aanvang van de dienst/rit mogen echter ook drie witte lampen voor en twee rode lampen dan wel afsluitboren (goederen vroeger) achter worden gevoerd. Deze regels gelden al zolang ik bij de spoorwegen werk en dat is meer dan 30 jaar.

Het maakt hierbij niets uit of je een (on)bewaakte overgang passeert. Een witte lamp voor en achter betekend voor een ieder die langs het spoor werkt dat het rangeerdeel twee kanten op kan rangeren (dit doe je bijvoorbeeld als je rangeert met twee machinisten, één aan elke kant van het rangeerdeel of als je een rangeerder aan de ene kant en een machinist aan de andere kant hebt en je dus tijdens het rangeren beide kanten op kan rijden, welke kant op welk moment nodig is). Drie witte voor en twee rode achter betekend dat alleen gereden/gerangeerd wordt in de richting van de drie witte lampen aan de voorzijde van het rangeerdeel.

Er worden bij het rangeren zelf geen lichten aan de zijkanten gevoerd. Bij werktreinen kan dit wel voorkomen maar dan is het hulpverlichting voor personeel aan het werk naast het rangeerdeel. Op raccordementen wordt wel nog een zwaailicht of knipperlichten gevoerd. Vroeger blauw, later rood/oranje.

Of je dit kan instellen is afhankelijk van twee zaken, 1) of er een aparte led voor het "midden frontsein" is gemonteerd (dat is een voorwaarde) en 2) of er een decoder in zit die hiervoor een aparte aansluiting heeft. Maar ja ze zijn er wel.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Loc verlichting bij rangeren

Bericht door deBult »

Dank, leerzaam!

Graag een tip voor een rangeer loc met de juiste verlichtingsmogelijkheden die OOK een FLM profi koppeling kan dragen (NEM schacht).


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Plaats reactie