Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Hallo,

Ik ben met behulp van de tips op dit forum in staat geweest mijn circa 30-35 jaar oude Fleischmann 7382 loc weer in beweging te krijgen. Schoongemaakt, koolborstels vervangen, antislipbandjes vernieuwd. Echter de verlichting geeft problemen. Zonder verlichting rijdt hij. Met 1 lampje erin (voorkant/rijrichting) rijdt hij ook, vooruit en achteruit, maar brandt lampje niet. Met 1 lampje aan de andere kant erin, dus achterkant, rijdt hij ook vooruit, lampje brandt niet. Maar bij wisselen rijrichting, dus naar achteruit, rijdt loc niet en brand lampje wel. Met twee lampjes erin rijdt hij niet, maar branden beide lampjes wel bij spanning vooruit en brandt alleen de achterlamp bij spanning achteruitrijden. Wat doe ik verkeerd, wat moet ik veranderen ?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Reinier


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door OBBinN »

Rij je analoog of digitaal? Digitaal, welke decoder en centrale heb je? Mogelijk wordt er dan meer gevraagd dan geleverd kan worden en gaat de decoder op zwart. Mogelijk eea wat kortsluiting geeft met lampje.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Het gaat om een analoge loc, allles is nog analoog bij mij.



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Reinier,

Als ik lees dat je zo ongeveer alles los hebt gehaald wat mogelijk is dan vrees ik dat je ook de wielen uit het draaistel hebt gehaald. En beide draaistellen tesamen ook uit het chassis hebt gehad.
Les 1: NOOIT meer doen. Altijd slechts één draaistel per keer los halen en eerst goed kijken hoe de assen in het draaistel zitten.

Uit je “storingsmelding” denk ik te constateren dat de kortsluiting wordt veroorzaakt door de wielen. Dat wordt een heidense zoekerij omdat mogelijk ook het motortje 180° zit gedraaid. Weet niet of dat mogelijk is. Hulp op afstand is lastig, je meldt niet waar je woont.

Om ergens te beginnen. Kijk eerst of de geïsoleerde wielen allemaal per draaistel aan dezelfde zijde zitten. Zo nee, corrigeer dit dan. Leg de beide draaistellen ondersteboven met de koppeling in dezelfde richting en alle isolaties aan dezelfde zijde. Monteer één draaistel en kijk of de loc in de goede richting rijdt. Zo nee, draai het dan – draaistelloze – chassis 180° om en herhaal de test.

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door OBBinN »

Zolderspoor schreef: 11 dec 2022 12:22 Uit je “storingsmelding” denk ik te constateren dat de kortsluiting wordt veroorzaakt door de wielen.
Die zitten mijn inziens goed. De loc rijd gewoon. Het probleem treedt op, zoals ik begrijp, op het moment dat de gloeilampjes in de houders gedaan worden. Ik vermoed ook kortsluiting, maar dan icm de lampjes.

Geen lampjes = rijden
Wel lampjes = niet rijden

Ergens met de bedrading van/naar de lampjes zit iets niet goed, wat sluiting maakt op het moment je de lampje(s) plaatst. Daar moet je het probleem denk ik zoeken.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door BartenThomas »

sluiting in een van de lampjes zelf?



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Zolderspoor »

Waarde Oostenrijkse collega,

Ik ben met je eens dat de boosdoener in de buurt van de lampjes moet worden gezocht maar mijn gedachten gaan meer in de richting van een vals contact in de U-vormige clipjes. De door BartenThomas genoemde vraag over kortsluiting IN de lampjes lijkt mij een uiterst zeldzaam malheur.

Prioriteit 1 is naar mijn mening vast te stellen of de (asjes in de) draaistellen goed zijn gemonteerd. Het feit dat de rijrichting anders is dan het lampje toont is wat mij betreft als probleem voldoende duidelijk. Vandaar dat ik me daar op richtte. Reinier, by the way: Heb je die clipjes ook los gehad en mogelijk verwisseld?

Laten we eerst even afwachten wat Reinier heeft te melden over de her-montage en controle van de draaistellen. Om de woorden van Jan de Wit (Geinbaan) aan te halen: Wordt Vervolgd.

Groetend,
Rob



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Goedemiddag,

Hartelijk dank voor het meedenken en jullie tips.
Ik woon in Langweer (een van de vragen).
Ik heb de klipjes waar de lampjes tegenaan zitten niet los gehad.
De draaistellen en assen wel. Kan er in de montage van de assen nog steeds een probleem zitten als de trein rijdt zonder lampjes, zowel vooruit als achteruit ?
Het is inderdaad zo dat uitsluitend bij plaatsen van de lampjes tegen het klipje, in de houder, de problemen ontstaan.
Waarbij wanneer het lampje in de vooruit richting wordt geplaatst hij nog steeds rijdt, maar geen licht geeft en hetzelfde bij plaatsing van 1 lampje in achteruitrijrichting. Bij plaatsen van twee lampjes rijdt hij niet meer, maar geeft wel licht.
Ik ga de draaistellen los halen en assen controleren zoals aangegeven.

Kortsluiting in de lampjes lijkt me niet aan de orde, ze branden wel, afhankelijk van spanning in bepaalde rijrichting. Lampjes van een andere loc geven exact hetzelfde probleem.

Het enige wat wellicht anders is als toe ik hem uit elkaar haalde is de volgorde en montagewijze van de assen. Gelukkig zijn het er maar 6 :))

Wordt inderdaad vervolgd.



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Wellicht een domme vraag, maar klopt het dat de aandrijfassen aan beide zijden gelijk zijn ?
Daar zie ik geen verschil.
Bij de middelste as zie ik wel verschil.



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Raymond (UK) »

Ik heb twee van die dingen hier als je foto’s wil hebben van de draaistellen etc.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Ja, graag, dat helpt altijd!



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Reinier,

Ik heb een van mijn oeroude Fleischmann 151’s even los gehad en ik denk dat je 2 problemen hebt. Beginnen we met de motor. Als je er aan één zijde een lampje in zet, correspondeert dan de rijrichting volgens de trafo met lampje? Zo nee, dan heb je waarschijnlijk de motor in de lengterichting 180° graden gedraaid. Oplossing: motor los halen en omdraaien (dus de onderzijde omhoog en de bovenzijde naar onderen) en weer monteren. Daarna zou de verlichting moeten kloppen met de rijrichting.
Het tweede probleem komt bij Fleischmann vandaan. Deze 151’s hebben vrij lange contactlipjes om de lampjes te voeden. Check of de lipjes geen vals contact maken. Dat verwacht ik eigenlijk wel omdat je in de ene richting in beide richtingen een brandend lampje hebt. En dat komt weer door een gesneuvelde selenium cel. Dat is iets diode-achtigs. En werkt als het ware als een trechtertje. Laat in de ene richting de stroom wel door, in de andere niet.
Daar is voorlopig niets aan te doen, tenzij je heel fijn kunt solderen om die cel te overbruggen met een mini-diode. Maar dat valt buiten dit bestek.
Eerst gaan we zien of de rijrichting van de loc mét de juiste frontverlichting kunnen laten rijden. Dat de loc in de andere richting beiderzijds licht voert, valt vooralsnog niet te verhelpen.


Verschil in assen: In ieder draaistel zitten drie assen. De middelste doet eigenlijk niets, stuurt alleen de rijstroom door. De twee andere zijn met wél en niet een groef voor de anti slip-bandjes. De laatsten zorgen voor trekkracht maar hebben nauwelijks elektrisch contact.

Tot slot: Domme vragen bestaan niet. Gewoon stellen hoor!

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door OBBinN »

Weinig aan toe te voegen aan het bovenstaande. Dat eens goed nalopen en dan nog eens proberen. Motor zal inderdaad verkeer om zitten als je vooruit rijd en achter gaat verlichting branden.

Succes! ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Voor wat betreft het verschil in de assen: ik bedoelde hoe zie je het verschil tussen geïsoleerde en niet geïsoleerde kant.
Ik zie bij de middelste as verschil tissen de beide wielen. Bij de aandrijfassen zie ik geen verschil tussen de wielen (wel tussen de assen idd, 1 met groeven en antislipbandjes en 1 zonder).
Maakt het verschil hoe je de assen erin zet ? Niet in welke volgorde, die staat vast volgens handleiding, binnen antislip, midden zonder aandrijving en buitenkant aandrijving zonder antislip. Maar maakt het verschil zeg maar welk wiel je aan welke kant monteert ?



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Ik ga er vanavond weer mee aan de slag



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Zou het helpen als ik aan de onderkant van de lipjes waar de lampjes tegenaan komen een stukje isolatietape plak ? Ze lijken idd erg lang.



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door BartenThomas »

Als dat het probleem is dan gaat dat zeker helpen



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Reinier,

18:30 Ik weet niet of deze assen eenzijdig zijn geïsoleerd maar omdat de draaistellen en de wielen van een plastic kunststof zijn, zou dat weinig verschil maken. Ik zal morgen in de loop van de dag een draaistel uit elkaar halen om daar zekerheid over te verschaffen.
18:33 een stukje tape zal niet helpen. Als er een lampje in wordt gedrukt zal het verende deel van het lipje naar verwachting verder geen contact maken.



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Dank voor alle reacties.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd, maar ben er nog niet uit.
Ik ben er nu achter dan de loc (zonder lampjes) alleen loopt als een of beide van de lipjes van de lampjes contact maakt met het metalen deel waar de lampjes in gelegd worden, het frame.
Als ik er een lampje inzet, brandt het lampje wel, maar rijdt de loc niet meer, omdat het lipje alleen nog de achterkant van het lampje raakt en geen contact meer maakt met het metalen frame.

Kan het zijn dat de manier waarop de klemmetjes waarmee de printplaat vastgezet wordt een rol speelt ?
Deze klemmetjes hebben twee uitsparingen, een smalle en een brede.
De uitsparingen corresponderen met de “uitstulpingen” op het metalen frame.
Deze loc lijkt alleen te lopen als de klemmetjes verkeerd om zitten, dus smalle uitsparing aan kant van grote uitstulping en brede uitsparing bij smalle uitstulping, wel beide klemmetjes opmdezelfde wijze gemonteerd.



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Reinier,

Van het begin af aan heb ik bij mijn verdachtmakingen de U-vormige clips voor ogen gehad. Niet zonder redenen heeft Fleischmann deze clips met onderscheidene uitsparingen geconstrueerd. Met het verwisselen van de klemmetjes zit je op een totaal verkeerd spoor en raak je van de drup nog meer in de regen c.q. donkerbruine substantie achter de koe.
We zullen de beide clips moeten gaan isoleren van het chassis. Waarschijnlijk maken ze aan de onderzijde contact met het chassis, mogelijk ook dat ze een tikkie scheef zitten en zijdelings contact met het chassis maken. Het zit in ieder geval niet goed.

Verwijder de beide clips, knip heel smalle papieren strookjes ter grootte van de “ruimte” die aan de onderzijde van het chassis zit en vouw die zodanig dat het gehele chassis wordt afgeschermd. Dus links, onder en rechts. Plaats nu de u-clips weer in de oorspronkelijk door de fabrikant bedoelde plaats. Na montage van het motortje, pertinax plaatje en de beide lampjes zijn de beide draaistellen aan de beurt.
En dan wordt het tijd voor proefrijden. Rijdt de loc in de goede richting mét de juiste frontverlichting? Zo ja prima. Zo nee, dan heb je een scala aan tests uit te voeren. Als eerste het verwisselen van de draaistellen, waarna proef rijden. Geen succes: draaistellen terug zetten en het motortje 180° draaien, waarna proef rijden. Geen succes: draaistellen verwisselen, daarna proef rijden.
’t Is een hele klus maar uiteindelijk moet je de goede vorm vinden.

Succes er mee . En het houdt je van de straat moet je maar denken. :D

Rob



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Goedemiddag Rob,
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide reactie, ik ga er mee aan het werk.
Nog wel 1 vraag: hoe kan het dat de loc “gewoon” rijdt als de u-vormige clipjes, wanneer er geen lampjes zijn gemonteerd, wel contact maken met het chassis ? Zowel vooruit als achteruit, in de goede richting corresponderend met richting die de trafo aangeeft.
Groeten, Reinier



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Reinier,

Goede Vraag.
Maar eerst nog even over het geïsoleerd zijn van de wielen ten opzichte het chassis. Het zijn inderdaad plastic wielen die aan beide zijden gemeenschappelijk in het plaatje naar het slepertje zitten. Kortsluiting in de draaistellen behoort daarmee tot de Onmogelijkheid.

De wegen van elektriciteit zijn – in ieder geval voor mij – ondoorgrondelijk. En niet alleen voor mij. Tig fora staan minstens voor de helft vol met vragen van digitale rijders…..

De U-clipjes zijn links en rechts verbonden met het pertinax plaatje en daardoor ontstaat een elektrische verbinding van rail via wielen naar links dan wel rechts op het plaatje. Dat plaatje is op haar beurt verbonden met allerlei elektrische componenten, waaronder ook het motortje. Het slepertje aan de andere kant in het draaistel is direct verbonden met het chassis en vormt de weg voor de retourstroom.

In Jip en Janneke-taal: rechtse rail is plus. Stroom loopt via wielen en slepertjes naar de geïsoleerde U-clip en vandaar via het plaatje bovenop naar het motortje. De “afgewerkte” stroom gaat naar het chassis, maakt daar op het waarschijnlijk koperkleurige rondje de sprong naar het linker slepertje en vervolgens linkse wielen om daar de weg naar de uitgang ( de rails) te treffen.

Dus wat er gebeurt als je beide draaistellen andersom monteert kan je zelf beredeneren: Loc loopt anders om. En als je vervolgens het motortje omdraait lijkt het allemaal weer goed te zitten. Nou, mooi niet want er zitten op dat plaatje allerlei componenten die qua functie iets belangrijks doen.
En als jij dan ook nog de U-clips omdraait schieten de + en de – vol in de stress.

Ik weet niet hoe het allemaal werkt, mijn werkzame leven speelde zich af in de wereld van debet en credit, maar wellicht zijn er onder de andere gebruikers van dit forum meer technisch geschoolden die dit wel kunnen verklaren. Dus collegae: Laat van je horen!

Tot slot. Als de contactlipjes voor de lampjes toestaan dat ze probleemloos in beroering mogen/kunnen komen met het chassis, duidt dit er al op dat er iets fundamenteels fout zit.

Groetend,
Rob



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Hoi Rob,

Wederom bedankt, dat van debet en credit zegt mij ook veel meer dan electrotechniek, ben al sinds mijn 18e werkzaam in financiën, maar wat je schrijft is indrukwekkend wat mij betreft.
Ik ga ermee aan het werk !

Groeten,
Reinier



Onderwerp starter
ReinierSteen
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2022 20:02

Re: Revisie Fleischmann 7382 probleem met lampjes

Bericht door ReinierSteen »

Hoi Rob,

Ik heb inmiddels alle varianten gehad, maar het probleem blijft zich voordoen. Ook “isoleren” van de u-vormige contactlipjes met papier of isolatietape geeft niet het gewenste resultaat. Zou het kunnen dat er in het pertinax plaatje door bijvoorbeeld ouderdom iets kapot gaat ?
Ik heb een Fleischmann 7332 tot leven gewekt, ook 30-35 jaar oud, die heeft dezelfde problematiek met de lampjes.
Daarentegen bij een Fleischmann 7230 en Fleischmann 7363, ook 30-35 jaar oud en helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd heb ik dat probleem niet, die lopen weer als vanouds.
Overigens loopt het nieuwe spul, met vliegwiel, wel weer een stuk mooier dan het oude.

Groeten, Reinier


Plaats reactie