Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WimC »

Op die site van Groesbeek die ik eerder linkte, zie je ook een railbus in Nijmegen:
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis25.htm.

Een 4-assige umbau is 12,4 cm, als die wel is toegelaten in Nl, zou je een 212 daarmee kunnen laten rijden. Zal overigens niet waarschijnlijk zijn dat het gebeurt is, maar het zou wel kunnen. De vraag is ook hoe realistisch je wilt zIjn. Moet het iets zijn waarvan je zeker weet dat er echt geweest is, of is het voldoende als het had gekund? In Dld. zeggen ze "es gebt nichts was es nicht gebt" (er is niets dat er niet is). Bedenk ook dat er meer niet op foto is gezet als dat wel op foto is gezet.

Op de lijn in Pronsfeld (Eiffel) heeft een aantal jaren een Köf met een bijwagen van een railbus de dienstregeling gereden. Dat zou je zelf ook niet snel bedenken. In Duitsland kwamen soms echt rare/onlogische combinaties voor. Ook wel foto's gezien van een 103 met een goederentrein, dat zou je ook niet verwachten.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Weer dank voor het meedenken.
Die foto van de railbus in Nijmegen heb ik gezien, vindt het een leuke trein, maar blijf het een vreemde eend vinden op een NL baan. Goed om te weten dat ie hier gereden heeft.

Hoeft niet 100% realistisch, “had enigszins gekund” is prima.

Heb een bod gedaan op een 4 assige umbeau periode 3 (maar ben bang dat ie ook te lang “smoelt” en daarom ook op een 2-asser periode 2 (is korter, maar wel erg andere tijd), benieuwd hoe het gaat uitpakken


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door spoor65 »

Naast de al eerder genoemde ETA150, reed ook de VT98 tussen Gronau en Enschede.

In nog eerdere jaren, reed op het al lang niet meer bestaande traject Ahaus-Enschede-Zuid de Wismar railbus, alwaar de MBS in Haaksbergen nog een rijdend exemplaar van heeft. in de onderstaande link, vind je meer informatie over zowel de railbus als het traject waar die werd ingezet, onder het kopje "museaal verleden" staat waar hij vanaf 1968 nog heeft gereden als museum materiaal, op een deel van het traject, waar het type railbus ook van 1933 tot 1940 heeft dienst gedaan.

http://www.nmld.nl/nl/object/1057

De wismar is in schaal N door Arnold in het verleden uitgebracht.

veel extra info over dit traject zou je nog kunnen vinden op de site http://www.zuiderspoor.nl/

of deze modelbaan nog actief te bezichtigen is, kan ik je niet zeggen, Sinds de baan verhuisd is van de kelder van de oude winkel Pijplines, naar Boekelo in een loods van de MBS, ben ik er eigenlijk zelf nog niet weer geweest.

Maar de site is, door Albert, zeer uitgebreid opgezet, inclusief heel veel info over het oude traject, waar hij als kind al aan woonde en werkte.

misschien heb je wat aan de info, omdat er ook veel staat over spooraansluitingen naar industrie en bedrijven.
het geeft mss wel de beste mogelijkheden voor een kleine baan, waarbij je dan dus idd voor goederen de NL locjes zou kunnen gebruiken, en voor personenvervoer, zon wismar.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Lezenswaardige site zuiderspoor, de wismar is een leuke optie.

Inmiddels de 2 Arnold umbau rijtuigen 4-assers binnen, dat smoelt en rijdt prima.

Dank voor alle tips,
Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WimC »

Mooi dat het naar tevredenheid gelukt is :)


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door spoor65 »

maarten,

graag gedaan.

wel 1 punt van aandacht ivm de wismar,
nieuw word die natuurlijk al lang niet meer gemaakt, gebruikt zijn ze nog wel te vinden, maar de tandwieltjes willen nog wel eens slecht zijn.

dat laatste hoeft geen probleem te zijn, maar dan is het wel het beste ze te vervangen, ze zijn nog te verkrijgen, niet bij Hornby/Arnold, wel bij
https://spur-n-teile.de/arnold-vt89/

met een beetje handigheid is het te doen, en anders zijn er altijd wel mensen te vinden die er bij willen helpen, al dan niet tegen een vergoeding, indien het een bedrijfje is.

dan heb je wel een heel tof model.

wilde je dit toch even meegeven als tip, zodat je niet, bij aankoop, misschien achteraf pas merkt dat je er wat extra kosten aan krijgt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WimC »

Dag Maarten,

Hoewel je al iets gevonden hebt, moest ik laatst nog aan je vraag terugdenken toen ik deze foto weer tegenkwam:
IMG_1160p.jpg
IMG_1160p.jpg (121.79 KiB) 260 keer bekeken
Een Köf met een bijwagen van een Schienenbus. Nou weet ik niet of die ook toegelaten waren in NL, paat het wel mooi op je baan. Dergelijke combinaties hebben her en der in Duitsland gereden. Bovenstaande foto is van Pronsfeld, in de Eiffel. Ik weet niet of zoiets ook daadwerkelijk in NL gereden heeft, maar het is wel iets wat zou kunnen. En volgens mij was je ook al op zoek naar een Köf.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Leuk idee Wim, maar of dat in NL heeft gelopen…
Vond wel ergens een foto van een Schienenbus op station Nijmegen.

Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Plaats reactie