Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Hallo,

Weer een adviesvraag: ik heb een klein baantje 120*60, rangeer idee, met een klein dorpje en een industrie/rangeer deel.
Nederlandse Markenburg bebouwing is het plan.

Nu moet er natuurlijk een beperkte dienstregeling van het dorpje naar het industrie terrein gereden worden om personeel te vervoeren. Ik zoek nu een idee voor een ENIGSZINS realistisch personenrijtuig wat op een lokaal dieselspoortje gereden zou kunnen hebben. Jaren 60-90. Een Duitse of Zwitserse railbus (zonder extra rijtuig) vindt ik niet erg passen in een NL landschap, maar geeft wel het goede idee van het formaat.

Tips welkom!

Merci, Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

UMM
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 dec 2010 14:37

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door UMM »

Hoi,

In schaal N is het antwoord op jouw vraag heel overzichtelijk.

Locomotieven 2200 of 2400 van Piko, stokoude rijtuigen plan E van Minitrix en treinstel wadloper van Fleischmann.
Daarnaast hier en daar nog wat groentewagens en VAM wagens van Roco (nu Fleischmann), binnenkort wat bollenwagens van de forumsponsor en verschillende vernederlandse goederenwagens.

Dat is het wel zo'n beetje.


Groet^n,
Jeroen.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WimC »

Tussen Nijmegen en Kleef reed in de jaren 80/90 een 218 met een Silberling stuurstand. Soms overigens met een gewoon rijtuig, waardoor er omgelopen moest worden. Zie b.v.
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis9b.htm

Kennelijk soms met een 212 (wat mooi uitkomt, want die heb je al):
https://www.geschiedenisgroesbeek.nl/ni ... enis9g.htm


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door fenix »

Hallo Maarten,

Je kunt voor je personenvervoer ook denken aan een DE1 van Bisschop.

gr. Fenna


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door Sibbesuisje »

Je kan ook een aantal minitrix plan e wagons nemen met een DB BR216. Dit heeft zo rond 1980 gereden. Zowel die wagons als loks zijn ruim beschikbaar, en makkelijker samen te stellen dan de klompen trein (plan e met een 2200 zowel voor als achter)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door u43hvs »



Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Dank voor alle input : ik heb een kleine baan en dus deels R1 rails: dus de de-1 (gaaf ding), de wadloper en de plan e wagons zijn LANG en gaan niet echt mooi door de bochten. Heb mijn hoop op iets korters voor passagiers wat niet helemaal een misaanpassing is.

Die Groesbeek site is erg leuk om te lezen !

Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Maarten,
Als de plan E wagons te lang zijn dan word het lastig. De enige andere NL optie er dan overblijft zijn plan D wagons van Arnold. Die zijn er alleen 2e hands, worden weinig aangeboden en kosten een godsvermogen.
Ik vrees dat je ergens concessies zal moeten maken…. Success met de verdere zoektocht.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Sibbesuisje schreef: 11 dec 2022 13:38 Als de plan E wagons te lang zijn dan word het lastig. De enige andere NL optie er dan overblijft zijn plan D wagons van Arnold. Die zijn er alleen 2e hands, worden weinig aangeboden en kosten een godsvermogen.
Vond een 2e-hands Arnold D set, 4 stuks, maar auw aan de prijs, ik heb er maar eentje nodig, dus dat gaat hem niet worden.

Compromis: Tram rijtuigen, maar zijn eigenlijk ook geen gezicht ….

Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door u43hvs »

Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door u43hvs »

Anders voor een schienenbus gaan https://www.dm-toys.de/de/produktdetail ... 27004.html die is klein, maar niet voor Nederland. Alleen verkrijgbaar via betreffende site


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WimC »

Een 212 met 2 drie-assige umbauers zou misschien kunnen voor grensoverschrijdend verkeer.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

u43hvs schreef: 11 dec 2022 14:50 Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix
OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door Hube »

deBult schreef: 11 dec 2022 17:44
u43hvs schreef: 11 dec 2022 14:50 Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix
OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)
Euh, mijn DE1, kap van Shapeways, is ruim 16 cm. Een plan e rijtuig van Minitrix is bij mij 14 cm.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

WimC schreef: 11 dec 2022 15:13 Een 212 met 2 drie-assige umbauers zou misschien kunnen voor grensoverschrijdend verkeer.
Wim, dank, dat klinkt als een betaalbaar plan.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door Ipharra »

u43hvs schreef: ↑11 dec 2022 14:50
Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix

OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)
Die vlieger gaat niet helemaal op, een plan E heeft een lengte van 145 mm en een DE1 heeft een lengte van 170 mm, verder hebben beide ook wel enige moeite om door een R1 bocht te gaan. Die moet je echt vergeten die R1 bochten, is hier als vloeken in de kerk.

Afbeelding

Aan de linkerkant staan ze gelijk, de DE1 echt wel wat langer.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door BartenThomas »

Posttrein ombouwen?
(raampjes erin)



Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Ipharra schreef: 11 dec 2022 18:45 Die moet je echt vergeten die R1 bochten, is hier als vloeken in de kerk.
Tja, zoals geschreven: ik heb ruimte voor 120*60, en z-spoor vond ik net te klein, iets met roeien en riemen dus.
Jammer dat dat hier blijkbaar niet in het forum gezelschap past.

Maarten
Laatst gewijzigd door deBult op 11 dec 2022 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door u43hvs »

Ipharra schreef: 11 dec 2022 18:45
u43hvs schreef: ↑11 dec 2022 14:50
Die de-1 van Rob bisschop ik kleiner dan een plan e rijtuig van minitrix

OK, dank, ga daar eens naar kijken (toch nog een keer naar Houten denk ik?)
Die vlieger gaat niet helemaal op, een plan E heeft een lengte van 145 mm en een DE1 heeft een lengte van 170 mm, verder hebben beide ook wel enige moeite om door een R1 bocht te gaan. Die moet je echt vergeten die R1 bochten, is hier als vloeken in de kerk.

Afbeelding

Aan de linkerkant staan ze gelijk, de DE1 echt wel wat langer.
mijn geheugen is stuk.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WilcoV »

Je zou kunnen kiezen voor een museumbaantje met korte kleine rijtuigen


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

WilcoV schreef: 11 dec 2022 20:16 Je zou kunnen kiezen voor een museumbaantje met korte kleine rijtuigen
Veel nieuwe termen voor een nieuwkomer: wat is een “museumbaantje”?


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een museumlijn als thema voor je modelbaan.

Als het om korte treinen met Duits materieel in Nederland gaat kan er wel wat ETA150/BR515 kwam zowel in Maastricht als Enschede. Railbussen VT95/Br795 kwamen in het begin in Nijmegen. Zoalss gemeld reden de pendel treinen Nijmegen-Kleve de laatste jaren met een Br212 of Br215 en een silberling stuurstandrijtuig BDnf735( karlsruhe kop) of 738( hasenkasten). Br218( en de Br215 030 t/m 032) reden planmatig alleen D treinen met electrische treinverwarming waar de pendeltreinen in de laatste jaren met rijtuigen met stoomverwarming reden en daarom dus met een Br212 of serie Br215.

Wat umbau rijtuigen betreft, de 4assers kwamen wel in Nederland( met strandtreinen), de 3assers waren volgens mij alleen in Duitsland toegelaten.

@Maarten/deBult, je schrijft over zwitserse railbussen en tramrijtuigen?, Zwitserse railbussen bestaan zover ik weet niet dus ik denk dat je iets anders bedoelt. Waar vind jij Nederlandse tramrijtuigen?, die heb ik in model nog niet gezien.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 11 dec 2022 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door WilcoV »

Inderdaad een museumlijn als thema. Vaak kan je hier kiezen stoom- en diesel locomotieven die korte rijtuigen op twee assen trekken en oudere twee- assige goederenwagens. Kan ook een heel leuk thema zijn op een kleinere baan en je kan eigenlijk allerlei materieel kiezen wat je zelf leukt vind. Jij bent immers je eigen museumdirecteur. Zoek met Google bijvoorbeeld maar eens op afbeeldingen van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door deBult »

Merci, michel.
Bijna een setje 3 ass umbau gekocht op MP… , maar als die niet hier gereden hebben, verder zoeken dus.

De silberlingen heb ik bekeken, maar hebben ook een grote lengte voor mijn baantje.

Veel is nieuw, de trams : https://n-tram.de/de/produkte/n


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Adviesvraag: lokaal NL personenvervoer diesel

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat zijn treinen geen trams ;) en ja dat reed nog vorrbij München dus niet in( de buurt) van Nederland.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie