koude hobbyruimte

Vraag maar raak!

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: koude hobbyruimte

Bericht door Raymond (UK) »

Bert,

Ik woon in Engeland en wij hebben de hoogste energie prijzen in de wereld op het moment. Ja echt, Google maar. Ik als Nederlander vind dat niks. Ik heb Artritis en Raynaud's (toepasselijk wel met mijn naam) maar niet aangenaam.

Ik werk van huis voor mezelf in een houtbewerkings workshop en met -2ºC, blauwe handen is dat moeilijk te doen. Een 2.2kw elektrisch kacheltje kost zo'n £2.30 per uur en over de kerst periode (Aug-April) werk ik 10-12 uur per day 7-dagen dus best een duur geintje.

Ik heb net voor de kerst een diesel heater geïnstalleerd en nu is de workshop zo'n 15ºC voor £0.19 per uur. Soms zet ik dat ding lager als het te warm wordt. Zit nu te denken om er nog twee aan te schaffen. Één voor de woonkamer en één voor de huiskamer. Deze dingen lopen op normale diesel wat ook nog eens goedkoper is in Nederland. Ik gebruik rode diesel om de kosten te drukken. Misschien overgaan naar kerosine om nog meer te besparen.

Misschien een idee Bert

Ray


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: koude hobbyruimte

Bericht door thevandijks »

Zo'n diesel heater lijkt mij niets echt in huis, stinkt dat niet naar diesel? Ik heb jaren lang met een diesel busje gereden en als ik thuis kwam rook ik zelf (en anderen) ook de diesel lucht in mijn kleren of zo. Ik heb wel een Youtube filmpje gezien waar ze zo'n ding buiten hadden staan met slangen naar binnen voor de warmte. Is wel goedkoop stoken natuurlijk :-)

Groet Hans



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: koude hobbyruimte

Bericht door kanarie »

advies voor een beter binnen klimaat is een gaskachel die lucht aanzuigt van buiten voor zn verbranding en zijn afvalucht weer afvoert naar buiten dubbele buis dus .we hebben zelf zon ding aan de muur en loopt op flessen gas werkt perfect .
groet kees



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: koude hobbyruimte

Bericht door Raymond (UK) »

thevandijks schreef: 05 feb 2023 16:00 Zo'n diesel heater lijkt mij niets echt in huis, stinkt dat niet naar diesel? Ik heb jaren lang met een diesel busje gereden en als ik thuis kwam rook ik zelf (en anderen) ook de diesel lucht in mijn kleren of zo. Ik heb wel een Youtube filmpje gezien waar ze zo'n ding buiten hadden staan met slangen naar binnen voor de warmte. Is wel goedkoop stoken natuurlijk :-)

Groet Hans
Hi Hans,

De diesel unit staat buiten en de hete lucht gaat door de muur naar binnen. Geen diesel stank binnen.

Was dat diesel busje okay? Ik heb diverse diesel oto's gehad (nu ook) en nooit diesel geroken aan mijn kleren :o

Ik zal morgen een foto maken van dat ding buiten.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: koude hobbyruimte

Bericht door Albert »

Ik heb op mijn treinenkamer een infrarood paneel geinstalleerd. Dat werkt tot volle tevredenheid. Moet wel zeggen dat we zelf op ons huis ruimvoldoende zonnepanelen hebben.

Nog even over de luchtvochtigheid, onder de 50% wordt als ongezond gezien voor mensen (misschien wel gied voor je treinen etc., maar toch….

Ook is het nog zo dat warme lucht veel meer vocht gevat dan koude lucht.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: koude hobbyruimte

Bericht door bpieters »

Aangezien ik in een appartement woon is vrijwel alle buitenapparatuur uitgesloten.
Het meest voor de hand liggende (en waarschijnlijk de goedkoopste) oplossing is de luchtvochtigheid controleren met een hygrometer.
Die geeft vaak ook de temperatuur aan.
Wordt het te vochtig (dus bijv. meer dan 60%) of te koud dan toch maar even ventileren en /of de verwarming aan.
Een luchtontvochtiger is misschien dan ook een optie.
Ik hou voor mezelf 50% en 18 graden aan.
In mijn geval heb ik de keus tussen de cv-radiator of een electrische kachel.


Plaats reactie