koude hobbyruimte

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

koude hobbyruimte

Bericht door bpieters »

In mijn hobbyruimte heb ik ivm de kosten de radiator niet aan.
Ik kom door de kou niet veel aan hobbyen toe.
Koude handen en voeten is niet echt prettig.
Ik neem aan dat meer mensen met dit probleem zitten.
Zou eea zijn bijvoorbeeld weerslag hebben op de modelbaan en het materieel?
Benieuwd hoe anderen dit beleven.



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: koude hobbyruimte

Bericht door thevandijks »

Ja dat is wel minder nu, in de zomer is het vaak te warm op zolder en in de winter te koud.
En verwarming is te duur.

Groet Hans


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: koude hobbyruimte

Bericht door Bjor »

Hoe kouder het in huis is, des te hoger het vochtgehalte van de lucht. Dat kan leiden tot corrosie van rails, contacten e.d.
Het is dus zaak om ook nu voldoende te ventileren. Per dag 10 minuten het raam open om het vocht uit het huis te laten ontsnappen helpt daar al tegen.
Mijn baan staat op de overloop op de zolderverdieping. Daar is het de afgelopen vier dagen 15,5 gr. C. Daar hangt soms ook de was die nu ook moeilijker droogt, dus gaat ieder dag even het raam open.
Mijn radiator staat ook uit, maar van het knutselen wordt ik ook weer warm. Af en toe wat treinen laten rijden vermindert ook de kans op contactproblemen en anders is daar ATF, dat ook nu corrosie voorkomt.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: koude hobbyruimte

Bericht door WimR »

Geen probleem de hobbykamer zit naast de woonkamer en de deur staat open. :lol:


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: koude hobbyruimte

Bericht door EdwinB »

Wat ik in mijn hobbyruimte doe is een ventilator (met warmte....:D ) even aanzetten (1500watt). In 10 minuten is je ruimte warm dan zet ik de ventilator uit en kun je zeker een uurtje in de weer zonder koude handen. Ik heb uitgerekend dat bij mij 20 cent kost aan stroom.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: koude hobbyruimte

Bericht door tv_man »

Ik heb het vermoeden dat schommelingen in de luchtvochtigheid ook effect kunnen hebben op hout, zeg kromtrekken. Nog meer dan temperatuurschommelingen, waar als ik het me niet vergis over gesproken werd toen het afgelopen zomer zo warm was en men zich zorgen ging maken over hoe railstaven zich gedragen wanneer het meer dan veertig graden is op de hobbykamer.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: koude hobbyruimte

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben een klein jaar geleden elektrisch gaan verwarmen in mijn flat. Mijn energie kosten halveerde en ik heb tot nu toe nog zo goed als geen last van hoge energie kosten. Mijn keramische kachels drogen gelijk de lucht zo goed dat ik het minder warm hoef te stoken om het vocht kwijt te raken.

Wel moet ik de mechanische ventilatie die deze zomer geplaatst is met deze temperaturen uitschakelen omdat ik anders hier weg tocht.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: koude hobbyruimte

Bericht door spoor65 »

gewoon de verwarming 1 of 2 graden lager instellen.

waarom zou je een radiator dicht draaien, de ketel zal toch gewoon het water rond pompen, die paar radiatoren meer of minder, waar het langs gaat, kost je de kop niet.

Door ruimtes niet meer te verwarmen, krijg je eerder andere problemen die je niet wilt hebben, en op den duur, ben je er echt niet met even een paar minuten ventileren, vocht is de basis voor schimmel en is zeker ook niet goed voor de modelbaan.

Iets minder warm en een trui aan, of even in korte tijd wat bij verwarmen met een elektrisch kacheltje, werkt prima.
Heb je een moderne airco, kun je die ook als verwarming gebruiken, waarmee je dus ook veel goedkoper je huis kunt verwarmen dan op gas.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: koude hobbyruimte

Bericht door marcopolo273 »

Ja bekend verhaal. Mijn zolder is helemaal niet verwarmd. In 1984 dachten ze dat dat misschien niet nodig was of zo. Heb een vaste trap naar zolder en het is 1 grote open ruimte. Dus inderdaad koud op het moment. Heb wel een elektrisch kacheltje er staan maar ja de warmte loopt zo de trap af naar beneden. Kortom het is stoken voor de KLM. Toch ga ik er wel zitten. En na een klein uurtje heb ik het dan ook wel gezien. Misschien ooit de boel eens aftimmeren dat het een aparte kamer word. Dan is met een electrisch kacheltje de boel zo warm gestookt. Wat rijeigenschappen en werking van het hout merk is eigenlijk niks. Alles werkt zoals het moet werken. Ook staat er al jaren een droger op die zolder dus schommelingen in temperatuur is er wel.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: koude hobbyruimte

Bericht door OBBinN »

Ik zet de cv vaak omlaag als ik op zolder bezig ga. Soms heeft die niet eens aan gestaan, dat gaat een klein simpel elektrisch kacheltje even aan om de kamer op te warmen. Radiator op de hobbykamer staat gewoon vol open. Ik ga niet stoppen met de hobby of koud zitten hebben in mn eigen tijd..

Ja, ik heb (nog) het geluk van een goedkoop vast contract bij de energiemaatschappij! Al stook ik om die reden niet het hele huis op 23 graden om dan op zolder te gaan zitten.. 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: koude hobbyruimte

Bericht door BartenThomas »

Wij hebben het geluk een goed geïsoleerde zolder te hebben. Geen verwarming daar, maar vanuit jet trapgat voldoende aanvoer van warmere lucht. Omdat ik het niet gezelllig vind om veel op de zolder te zitten heb ik al jaren terug een computerkast (met uittrekblad) in de huiskamer ingericht als hobby/ knutselkast. Daar doe ik lekker alle kleinere klusjes als huisjes bouwen, decoders inbouwen, schilderwerkjes, ect. Klaar of bedtijd, blaadje inschuiven, deurtje dicht, stoel weer aan de eettafel en alles is weer netjes.
Je zou zoiets ook met een secretaire kunnen doen als dat beter in je interieur past.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: koude hobbyruimte

Bericht door BenQ »

marcopolo273 schreef: 17 dec 2022 22:32Heb wel een elektrisch kacheltje er staan maar ja de warmte loopt zo de trap af naar beneden.
Ons huis is van 1969 en daar zat een radiator in de zolderkamer.
Is wel een nieuw natuurkundig verschijnsel als de warmte van de trap af naar beneden loopt. :lol: Meestal gaat de warmte naar boven.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: koude hobbyruimte

Bericht door marcopolo273 »

Haha klopt Ben. Warmte stijgt op en kou zakt. Maar met een hoge nok op het dak en alles open, dus open trapgat en geen deur, is het echt niet te doen. Even is het warm maar binnen 5 minuten ook alweer koud. Heb de oplossing gevonden....hard werken aan de baan dan blijf je wel warm. 😂😉


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: koude hobbyruimte

Bericht door jerrytrein »

En warm stoken en weer afkoelen ,en weer warmstoken en afkoelen
Dat is de manier om veel condens (vochtige lucht )te laten ontstaan
ik heb eeb verwarming naar zolder getrokken en die draaid gewoon mee met alles
Goed inregelen ,en het blijft continu rond de 12 tot 18 graden(beetje afhankelijk van buiten temp)
En in huis is geen een deur dicht


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: koude hobbyruimte

Bericht door janiegein »

hallo mannen,
het probleem op onze hobbykamer is vaak te warm in de zomer en te koud in de winter.
met de huidige energieprijzen is stoken in de winter niet echt een optie.

ik heb dat probleem uiteraard ook en heb als oplossing een keramisch ventilator kacheltje aangegschaft bij Coolbleu €59,00

een kwartiertje draaien en aangename temperatuur op de kamer.

kacheltje is geschikt voor ruimten tot 30 M³

Afbeelding

in de zomer alleen ventilator aan geeft ook weer verkoeling.

mischien een idee voor kerstcadaeu????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: koude hobbyruimte

Bericht door Arjuna »

Dit is wel een luxe probleem ,maar van korte duur de temperatuur stijgt al weer.
Oplossing kan ook zijn een trein per jaar minder kopen en zien als investeringskosten voor de winter

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: koude hobbyruimte

Bericht door MaartenOtto »

Schade aan je modeltreinen door te grote temperatuurwisselingen of meer vocht is duurder dan de kachel zacht laen sluimeren.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: koude hobbyruimte

Bericht door bpieters »

Een paar dagen de luchtvochtigheid gemeten en die is rond de 50% en max.55% bij een temperatuur van 17 graden.
Verder geen merkbare schade zelfs niet aan de kartonnen scenery.
Materieel rijdt prima merkte ik vandaag.
Dus onder deze omstandigheid is het alleen voor mijn gevoel onaangenaam.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: koude hobbyruimte

Bericht door Arjuna »

Terechte gedachte ,ik heb tijdens winter tochten met de rugzak ook de bijl en het mes in mijn slaapzak gedaan .
Kwam er later achter dat staal wel heel erg koud moet worden voor het bros wordt .
Zat ook in mijn hoofd .
Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: koude hobbyruimte

Bericht door spoor65 »

Maakt natuurlijk daarbij ook wel een verschil, wat voor type woning je hebt.
of je baan op een tochtige oude en minder goed geïsoleerde zolder staat,
op een kamertje in een huis met die mooie letter F
of in een huis met een B of zelfs A certificaat.

Beetje modern appartement, met alleen voor en achtergevel die buitenlucht contact heeft, zal beter te reguleren zijn, dan een jaren 30 hoekwoning.

mvg.
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: koude hobbyruimte

Bericht door bpieters »

Je hebt gelijk ,Freddy
Ik woon in een appartement uit 1972 en ook F.
Verwarm momenteel alleen woongedeelte.
Maar ik heb kennelijk geluk met de temperatuur en vochtigheid.
Er zijn idd woningen waar ivm vocht de schimmel op de muren zit (ook in dit appartementencomplex).Dat is denk ik funest voor je modelbaan.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: koude hobbyruimte

Bericht door neudalhausenstadbahn »

janiegein schreef: 18 dec 2022 11:51 in de zomer alleen ventilator aan geeft ook weer verkoeling.
Dat werd mij door mijn verwarmingsmonteur afgeraden. Door hem in de zomer alleen als ventilator te gebruiken raken volgens hem de ruimtes tussen de keramische blokjes verstopt met stof waardoor hij in de winter z'n warmte niet normaal af kan geven. ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: koude hobbyruimte

Bericht door janiegein »

michiel;
de achterzijde van dit kacheltje is eenvoudig open te maken om het gehele binnenwerk op vrij simpele manier met een stofzuiger alle ongerechtigheden te kunnen verwijderen.
juist om het door jou genoemde mogelijke probleem te vermijden.
staat ook uitgebreid in instructies beschreven dat dit minimaal 1 x per jaar behoord uitgevoerd te worden..


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: koude hobbyruimte

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dan nog ga ik op het advies van mijn verwarmingsmonteur af, hij zegd dat niet voor niks. Als jij dat zelf anders wil doen prima moet je zelf weten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: koude hobbyruimte

Bericht door bpieters »

Ik heb even gegoogled.
Op verscheidene modelspoorfora is dit al eens besproken.
Daaruit trek ik de conclusie dat een luchtvochtigheid tussen 50 en 60 % ideaal zou zijn.(dus bij mij is dat in orde)
De temperatuur vanaf ca.18 graden.(of wat je prettig vind om te hobbyen)
Niet al te veel temperatuurwisselingen (is niet altijd te voorkomen) en ventilatie is aan te bevelen.
Dat laatste is om condens te voorkomen.


Plaats reactie