Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik zit een beetje te dubben over hoe hoog ik de directe omgeving van het station en het spoor maak en hoe diep ik het spoor in die omgeving "laat zakken".

Als je naar oude Zwitserse foto's kijkt, dan verdwijnen de bielsen vaak zowat onder de ballast. Bij stationnetjes lijkt de ballast ook meer op fijn grind of zand.
De perrons lijken ook niet meer te zijn dan zo'n 20 a 30 cm hoog en iedereen loopt maar wat over de sporen heen en weer.

Kortom heel ander dan nu bij ons.

Maar hoe maak ik dat?
Mijn minitrix spoor heeft bielsen van 2mm hoog met spoorstaven van nog eens 2 mm hoog.
Nu heb ik nog een rol kurk van 2mm dik. Zal ik daar eerst eens de stations omgeving, tot aan de bielsen, mee ophogen en daarna het spoor instrooien met fijne ballast. En dan het kurk afsmeren met een of andere struktuur pasta en fijn zand? Of zal de pasta en een beetje zand genoeg zijn om de bielsen mee in te graven?


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Bericht door Ad_M »

Maak gewoon eens een paar proefstukjes Folkert?

Ik zou adviseren om alleen te strooien :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hallo Folkert,
Het is een dilemma. Als je de hoogte deelt door 160 kom je uit op iets van de kartondikte van allerlei voorbedrukte wegen ed. De vraag wordt dan of dat "smoelt". Antwoord zeer waarschijnlijk nee. Wat je dan kunt doen is een rijtje bakstenen in lengterichting neerleggen en de ontstane ruimt tussen die strippen opvullen met iets wat lijkt op ballast, wellicht fijner van structuur. Vroeger was het ook niet veel anders. Die rijtjes bakstenen zijn geloof ik ook al kant en klaar te koop, even her en der shoppen. Omgerekend naar de werkelijkheid waarschijnlijk te hoog, maar er zijn meer zaken op 1:160 aangedikt omdat het er anders niet uit ziet of compleet verdwijnt. En dan is de beleving weg. De foto's die je hebt zijn een goed uitgangspunt,wij denken al veel te luxe.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Bericht door traiNiac »

Hallo Folkert,

De 2 mm kurklaag overbrugt toch de bielshoogte? Dus ik zou een paar millimeter tussen bielzen en kurk openhouden. Ballast dan tussen en naast de bielzen en het kurk inlijmen met half verdunde houtlijm en afstrooien met een dunne laagzand of veel fijner ballast. Daar waar de perrons komen moet de bovenkant inderdaad zo'n 20 cm boven de bovenkant van de spoorstaaf liggen. Dus ik zou de perrons van een tweede laag kurk maken en ook weer afstrooien, zodat de bovenkant net iets boven de spoorstaaf uitkomt. Nu kun je vervolgens twee dingen doen. Ofwel de perronranden maken van bielzen of steentjes van 2 mm hoog, ofwel het perron door laten lopen tot aan de spoorstaaf. Dat laatste kan alleen als de bovenkant perron net iets onder bovenkant spoorstaaf komt. Je moet de rails immers nog kunnen reinigen.

Zie mijn perron in Dittwar, dat loopt aan 1 zijde door tot aan de spoorstaaf en aan de ander zijde niet. Geheel volgens het grote voorbeeld in tijdperk 2 op nevenlijnstations.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja zoals op jou Dittwar baan is het effect wat ik zoek, dat is een mooi voorbeeld. Dank je wel. De perrons zijn inmiddels van 5mm xps, uiteindelijk een mm hoger dan wat jij aangeeft, maar dat vind ik niet zo'n drama. Wel ga ik de rest van de omgeving tot vlak voor de bielsen ophogen met die kurklaag. Voor het zand/gravel effect gebruik ik tot nu toe Ammo acryl pasta zand. Maar ik moet nog even zien hoe en of dat samen gaat met de ballast.
Dus dat word idd een keertje uitproberen...


Dank heren, voor de tips en het meedenken! 🧐



erwin1z
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Periode ll, Spoor hoogte, ballast en omgeving.

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Ik heb een potje van Anita Decor gekocht speciaal voor n spoor.
Rij zelf ook met tijdperk 1 en 2

Mvg Erwin


Plaats reactie