ballast kleur/merk

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

ballast kleur/merk

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo allen,

Even een vraag. Ik worstel nogal met de ballastkleur die ik wil gaan toepassen.
Ik bouw een nederlandse baan in het tijdperk IV.
Welke kleur/merk ballast gebruiken jullie?

m.v.g.

Jeroen


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: ballast kleur/merk

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ballast heeft in het echt ook vele verschillende kleuren afhankelijk van steensoort en veroudering. Dus welke tint het precies heeft is in z'n geheel niet echt boeiend. Maak je een ballastbed wat er al 10 jaar( of langer) ligt dan kan je gewoon ophoogzand gebruiken gelijmd met verdunde bruine verf. Ook daar is de precieze tint weer niet echt boeiend zolang het de indruk wekt overeen te komen met wat je in werkelijkheid ziet :geek: .

Modelbouw is geen raket wetenschap en dat moet je er ook niet van willen maken |:( _o_ .

Oohja en loop gewoon even naar een spoorlijn in de buurt en kijk daar eens goed rond ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ballast kleur/merk

Bericht door WilcoV »

De meest gebruikte ballast in Tijdperk IV was nog kiezel en dat had verschillende kleuren. Gedurende Tp IV kwam steeds meer het huidig gebruikte grijze ballast in gebruik wat je onder andere qua kleur bij Kato/Noch goed kan vinden. Daarnaast raakte ballast redelijk snel vervuild door de treinen die passeerden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie