Advies Centrale

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Advies Centrale

Bericht door Sky »

Hallo,

Grofweg 2 maanden geleden heb ik mijn treintafel grondig afgestoft in de hoop hier iets aan te kunnen doen als vervanger voor mijn statische modelbouw activiteiten. Nu bezig met een grondig uitgedacht plan om hier de komende jaren iets moois van de maken.

Het werkt nu met een multimaus maar ik wil voorsorteren op de toekomst. Probleem is, ik weet wel welke eisen/toekomstbeeld ik heb maar niet zo goed wat daar bij past.

Kan iemand op basis van de volgende wensen een advies geven voor centrales die ik eens nader zou kunnen bekijken en waarom?

1. Ik wil gaan werken met bezetmelders die automatisch seinen ook rood zetten. Als je dan ook op een (non-pc) scherm kan zien waar ongeveer op de baan je treinen rijden is het helemaal prefect.
2. Mijn insteek is zover als mogelijk zelf bedienen anders wordt t misschien minder uitdagend
3. Uiteindelijk wil ik de baan uitbreiden tot ik ruimte heb om met minstens 5 als het even kan 6-8 tegelijk rond te rijden. Heb gelukkig behoorlijk wat ruimte maar is lstig inschatten wat realistisch is.
4. Decoders kunnen programmeren
5. Moet zonder aangehaakte pc kunnen functioneren
6. Seinen en wissels digitaal bedienen

Daarnaast zou t fijn zijn als er wel iets voor geregeld was dat in de toekomst ik evt met een laptop of tablet kan werken of kan automatiseren.

Tot nu toe is het ook een beetje kwestie bomen bos.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Advies Centrale

Bericht door FidOo »

Je wilt wel een scherm maar ook weer niet. Zou een tablet of telefoon met een app dan oké zijn?
Dan zou ik namelijk of de Z21 aanraden of de nieuwe Yamorc centrale die ergens halverwege dit jaar uit komt. Deze kunnen beide met de Z21 App overweg, hierop kun je een Baan overzicht met wissels en seinen tekenen, bezetmelders. Je kunt routes aanmaken die dan de juiste wissels en seinen aansturen. Rijden doe je nog volledig met de hand.
Je kunt die app alvast proberen.

Als dit niks is dan zou een ecos of central station (zelfde apparaat) misschien nog wat kunnen zijn. Al weet ik niet zeker of Eze ook automatisch seinen kan aansturen en dergelijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Advies Centrale

Bericht door WilcoV »

Als je wil voortborduren op de multimouse (en dan kan je ook overstappen op de snoerloze WLan mouse) zou ik opteren voor de zwarte Z21.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

FidOo schreef: 12 feb 2023 08:36 Je wilt wel een scherm maar ook weer niet. Zou een tablet of telefoon met een app dan oké zijn?
Een beetje ongelukkig verwoord van mijn kant. Een scherm is prima zolang het geen pc hoeft te wezen. Of dat dan een tablet is of een touchscreen in de centrale zelf is relatief om het even.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: Advies Centrale

Bericht door MJMaverick »

Belangrijke toevoeging, wat dat maakt de Z21 inderdaad een mogelijke optie. En ook degene die ik persoonlijk zou adviseren. Al vind ik het BiDiB verhaal ook erg interessant, maar daar heb je volgens mij altijd een computer-aansturing voor nodig.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

De Z21 zwart lijkt een aantrekkelijke optie. Mocht ik ooit alsnog een laptop aan t systeem hangen is dat iig niet uitgesloten. Maar ook Yamorc lijkt niet verkeerd. Tijd om in maart maar s naar Houten te gaan denk ik.
MJMaverick schreef: 12 feb 2023 17:55 Belangrijke toevoeging, wat dat maakt de Z21 inderdaad een mogelijke optie. En ook degene die ik persoonlijk zou adviseren. Al vind ik het BiDiB verhaal ook erg interessant, maar daar heb je volgens mij altijd een computer-aansturing voor nodig.
Waar doel je precies op met BiDiB?


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: Advies Centrale

Bericht door MJMaverick »

Op de site van de sponsor kan ik er niet direct informatie over vinden, maar hier staat eea. Komt erop neer dat het twee-weg-communicatie is tussen centrale/interface en de decoders in de baan. Hierdoor is er een beter 'hoe is de situatie nu op de baan'-beeld te creëren waardoor je (onder andere) minder bezetmelders nodig hebt om een goede locatiebepaling van een loc te krijgen.

Overigens komt iedere z/Z21 centrale met een app voor een tablet of telefoon waarmee besturing van de baan mogelijk is.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Advies Centrale

Bericht door FidOo »

Zowel de Z21 als de Yamorc centrale kunnen met de Z21 APP overweg.
Ook hebben de beide centrales die optie om Loconet en Xpressnet (Multimaus) aan te kunnen sluiten. Zelfs de Wlan Multimaus.
Voor verdere verschillen zou ik je willen aanraden om de websites van beide producten eens goed door te nemen.

Voor goed advies wat betreft centrale kun je ook bij Domburg Train Support of onze forumsponsor terecht.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

Dank voor de adviezen. Ik zal eind Maart ook eens in Houten gaan kijken. Hopelijk komen er een paar goede reviews over de Yamorc zodat het makkelijk vergelijken is.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Advies Centrale

Bericht door shoven »

Als je nu een Multimaus hebt is een Z21 een goede optie (de zwarte, de witte z21 is gewoon een Multimaus met een facelift). Goed te gebruiken i.c.m. de Multimaus handbediening, ik doe dat ook.
En als je wilt is ook je oude centrale nog in te zetten als booster.

Ik heb nog even een Digikeijs dr5000 centrale geprobeerd, maar dat vind ik kwalitatief uitermate teleurstellend. Snel weer weggedaan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Advies Centrale

Bericht door BartenThomas »

Hier tevreden gebruikers van de DR5000. Maar ja, wij besturen niet via een PC, mischien maakt dat verschil.
Via z21 app op tablet en telefoons en 3 multimuizen werkt het iig prima.
Gisteren ge-update naar YaMoRC 7001, nieuw printje erin en software update, ging vlekkeloos.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Advies Centrale

Bericht door Hube »

shoven schreef: 17 feb 2023 09:07 Als je nu een Multimaus hebt is een Z21 een goede optie (de zwarte, de witte z21 is gewoon een Multimaus met een facelift). Goed te gebruiken i.c.m. de Multimaus handbediening, ik doe dat ook.
En als je wilt is ook je oude centrale nog in te zetten als booster.

Ik heb nog even een Digikeijs dr5000 centrale geprobeerd, maar dat vind ik kwalitatief uitermate teleurstellend. Snel weer weggedaan.
Ik ben een tevreden gebruiken van de (witte) z21, m.i meer dan een upgrade van de gewone multimaus. Eerder een downgrade van de zwarte.
Het enige verschil wat ik zie is het ontbreken van een apart programmeerspoor aansluiting en een LocoNet aansluiting.
Ik heb een compacte baan met ca. 15 treinen en gebruik iTrain. Dat gaat prima met de “witte”.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

Dank nog voor de aanvullingen. Digikeijs wordt het sws niet.
Hube schreef: 17 feb 2023 16:37 Ik ben een tevreden gebruiken van de (witte) z21, m.i meer dan een upgrade van de gewone multimaus. Eerder een downgrade van de zwarte.
Het enige verschil wat ik zie is het ontbreken van een apart programmeerspoor aansluiting en een LocoNet aansluiting.
Ik heb een compacte baan met ca. 15 treinen en gebruik iTrain. Dat gaat prima met de “witte”.
Groetjes,
Gerard
De witte z21 die jij noemt Gerard is denk ik de beste optie, alhoewel met oog op de baan die ik aan het ontwerpen ben voor de toekomst de zwarte Z21 wel lonkt. Alleen jammer dat je de witte voor een nette prijs in startsets moet zoeken, daar zitten in doorsnee treinen, spoortypen en wagons in die mij niet of weinig boeien. Moet eens kijken wat de kansen zijn om al die extra stuff los te verkopen.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

Nog drie Aanvullende vragen: herkent de z21 rode signalen zodat de treinen ervoor tot stilstand komen als je de seinen via de signal decoder op de z21 aansluit?

Of is hiervoor abc brake of een pc programma in combo met terugmelders vereist.

Als je de z21 hebt met de router, kun je dan met bijvoorbeeld koploper of iTrain je layout over de wifi aansturen? Mijn pc staat namelijk een etage lager dan de layout.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Advies Centrale

Bericht door Modelbouwerke »

@Sky ik heb nog een witte z21 die voor een mooi bedrag de deur uit mag.
Heeft enkel een paar dagen in werking geweest en dan opgeborgen.
Daar ik Dinamo gebruik ligt hij nog steeds opgeborgen.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Advies Centrale

Bericht door Hube »

Sky schreef: 16 mar 2023 12:20 Nog drie Aanvullende vragen: herkent de z21 rode signalen zodat de treinen ervoor tot stilstand komen als je de seinen via de signal decoder op de z21 aansluit?

Of is hiervoor abc brake of een pc programma in combo met terugmelders vereist.

Als je de z21 hebt met de router, kun je dan met bijvoorbeeld koploper of iTrain je layout over de wifi aansturen? Mijn pc staat namelijk een etage lager dan de layout.
1 volgens mij gaat dit niet via een centrale maar via de seindecoder. De z21 “herkend” niet vanzelf een rood sein.
Kan ook zijn dat ik jouw vraag niet goed begrijp. ABC brake heb ik geen ervaring mee. Met iTrain gaat het zeker.

2 over WiFi gaat maar wordt afgeraden vanwege de mindere betrouwbaarheid. Maar gaat ook via ethernet.
Een aandachtspunt is dan wel de wijze waarop de bezetmelders aan de pc gekoppeld worden.
Direct of via de centrale. Voor het laatste heeft de z21 alleen een R-bus. Dan moet je even zoeken naar een 88RB bezetmelder. 1 is voldoende de andere kunnen ook standaard 88 bezetmelders zijn. Ik gebruik hiervoor een DR4088RB CS van Digikeijs maar die schijnen niet meer leverbaar te zijn.
Roco/Fleischmann heeft waarschijnlijk wel een alternatief.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

Hube schreef: 16 mar 2023 15:31 1 volgens mij gaat dit niet via een centrale maar via de seindecoder. De z21 “herkend” niet vanzelf een rood sein.
Kan ook zijn dat ik jouw vraag niet goed begrijp. ABC brake heb ik geen ervaring mee. Met iTrain gaat het zeker.
Dank voor je respons.
In versimpelde vorm is de vraag in feite:

Hoe zorg ik met de z21 dat mijn treinen ook daadwerkelijk stoppen voor een rood signaal.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Advies Centrale

Bericht door Sky »

Modelbouwerke schreef: 16 mar 2023 12:40 @Sky ik heb nog een witte z21 die voor een mooi bedrag de deur uit mag.
Heeft enkel een paar dagen in werking geweest en dan opgeborgen.
Daar ik Dinamo gebruik ligt hij nog steeds opgeborgen.
Dank voor het aanbod. Als ik na Houten voor de z21 gaat zal ik een bericht sturen.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Advies Centrale

Bericht door Modelbouwerke »

Sky schreef: 16 mar 2023 17:03
Modelbouwerke schreef: 16 mar 2023 12:40 @Sky ik heb nog een witte z21 die voor een mooi bedrag de deur uit mag.
Heeft enkel een paar dagen in werking geweest en dan opgeborgen.
Daar ik Dinamo gebruik ligt hij nog steeds opgeborgen.
Dank voor het aanbod. Als ik na Houten voor de z21 gaat zal ik een bericht sturen.
Ik hoor het wel.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Advies Centrale

Bericht door Hube »

Sky schreef: 16 mar 2023 16:14 Hoe zorg ik met de z21 dat mijn treinen ook daadwerkelijk stoppen voor een rood signaal.
Bij mij wordt dat allemaal geregeld door de computer met iTrain.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie