Piko 40280 Hondekop

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Piko 40280 Hondekop

Bericht door wdevaal »

Ik voor mijn N baantje deze Piko 40280 Hondekop nieuw gekocht. Mijn N baan bestaat uitsluitend uit Minitrix rail en wissels, maar daar heeft deze Piko 40280 Hondekop toch problemen mee in de vorm van slecht real contact. Nu heb ik de contact wielen ongeveer 1 milimeter verder uit elkaar gezet en dit verbeterd het rail contact goed, echter op de Engelsman wissel waarvan ik er twee in mijn baan heb liggen blijft deze Piko 40280 Hondekop stoppen en dan met namen als hij moet afslaan. Rijd hij rechtdoor op deze Engelsman wissel gaat het wel goed, mijn overige locomotieven hebben geel van alle een probleem met beide Engelsman wissel, ik weet nu niet meer wat de oorzaak is, en heb al van alles geprobeerd. Ben benieuwd of meerdere hiermee een probleem hebben en eventueel de oplossing weten.

Afbeelding

Groetjes Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door piksov »

Hoi,

de meest simpele oplossing is misschien wel om de decoder in dit treinstel te voorzien van een stroombuffer.

Als je b.v. een ZIMO Staco zou toevoegen blijft de trein waarschijnlijk een paar centimeter doorrijden op stroomloze stukken.

zie b.v.



Volgens mij heb ik zee-en van ruimte in dit model.

Guus


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door WilcoV »

Dit is bekend van dit type, de stroomafname is niet optimaal. Hoewel niet specifiek bedoeld voor dit probleem heeft Phildie een mogelijke oplossing. Toepassing van een buffer is ook een optie.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door Ad_M »

WilcoV schreef: 22 feb 2023 07:54 Dit is bekend van dit type, de stroomafname is niet optimaal. Hoewel niet specifiek bedoeld voor dit probleem heeft Phildie een mogelijke oplossing. Toepassing van een buffer is ook een optie.
Hoi Wilco, hoewel bijna alles mogelijk is als je maar wilt, vandaar je het ook oppert :D

Is dit helaas niet zo makkelijk om hier een extra stroom opname punt van te maken als, de print plaat laat dit niet toe
Zeker niet bij digitaal, deze oplossing is puur bedoeld voor detectie zodat je trein op de juiste plek kan stoppen en niet door je stootblok heen rijd :lol:

Wil je toch aan de slag om hiermee een extra stroom opname punt van te maken, dan moet je draden doortrekken tot in de andere bak
De toch al zo grote connector tussen de bakken zit helaas al vol

Gewoon even ter info, doe er je voordeel mee of niet (zonde om het wiel 2x uit te vinden)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door Hube »

Bij mij loopt de hondekop prima op Roco, Minitrix en Peco rails. Op wissels ook geen probleem.
Maar bij R1 bochten en dus ook op wissels die een R1 bocht hebben, zoals de binnenbocht van de meegebogen wissels, houdt het op.
Het probleem kan ook in de stekker zitten die tussen de 2 delen zit. Slecht kontact of een kabelbreuk?
Dat soort dingen zou ik eerst uitsluiten voordat je in het model gaat solderen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door wdevaal »

Ik ga er vandaag eens goed naar kijken, het probleem doet zich alleen maar voor op de Engelsman (Kruis) wissel. Ik heb een 14 tal normale linkse en rechtse wissen op mijn baan liggen allemaal R1 types en daar heeft hij geen probleem mee. Dus de wagen waarin de stroom afnemers zitten gaat vandaag helemaal open en zoals vele zeggen "meten is weten". Ik wil nu duidelijkheid hebben waar precies de spanning van de wielen weg vallen. Deze wagon heeft twee wiel stellen met stroom afnemers en het kan niet zo maar zijn dat deze gelijk tijdig geen spanning krijgen. Maar goed nu ik weet dat dit bij dit type een algemeen bekent verhaal is weet ik iets meer en iedereen bedankt voor het mee denken.

Gtr. Willy...

P.S. Mocht ik het probleem oplossen laar ik dit hier nog even weten.


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door Raymond »

Hallo Willy,
Heb je de Engelsman al na gekeken?
Ik had een roco/Fleisschmann daar had ik ook problemen mee en die heb ik vervangen voor een Minitrix en toen was het probleem verholpen!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door wdevaal »

Zoals gezegd even een terug melding van mijn probleem dat ik inmiddels heb opgelost. Ik vond het al vreemd al alleen de Hondekop een probleem had met die Engelsman wissel en verder alle andere locomotieven niet. Wie deze Engelman wissel op zijn baan heeft liggen en deze eens goed bekijkt ziet dat als er een trein stel overheen gaat deze precies in het midden punt even stroomloos is, maar dit wordt opgevangen door dat het tweede wielstel nog wel stroom heeft. De Engelsman werkt dus goed een daar moet ik het probleem dus niet in gaan zoeken. Ik heb dus de het tweede gedeelte van de Hondenkop geheel opengemaakt een ben dus begonnen eerst alle bedradingen die van de twee wielstellen af komen te gaan doormeten met een multimeter. In het voorste wielstel meet ik geen foute, maar in het achterste wielstel meet ik geen spanning op de massa van beide wielen. Wat blijkt de zwarte kabel die van de decoder naar het wielstel ging was niet aan de spanning lipjes gesoldeerd maar hing er los bij. Even een soldeerbout erbij genomen en dat draadje aan het lipje gesoldeerd en zie het probleem is opgelost omdat nu beide wielstellen goed spanning maken is de Engelsman ook geen probleem meer. Probleem dus opgelost.

Afbeelding

Grt. Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door yah »

Fijn dat het opgelost is en dank voor het delen van de informatie!

Groetjes,

- Wil



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door Raymond »

Mooi dat je het probleem hebt gevonden👍🏻
Wel een beetje slordig, mag eigenlijk niet gebeuren!
Veel plezier nog met de nu goede Hondekop!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door wdevaal »

yah schreef: 22 feb 2023 17:16 Fijn dat het opgelost is en dank voor het delen van de informatie!
Ik vind het zelf ook fijn als gebruikers iets terug melden bij problemen, daar leer je alleen maar van.

Grt. Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door wdevaal »

Raymond schreef: 22 feb 2023 18:16 Wel een beetje slordig, mag eigenlijk niet gebeuren!
Nee eigenlijk niet, en zeker niet als deze Loc pas enkele weken oud is.
Nu had ik wel naar de winkel terug kunnen gaan, maar dan ben je hem voor langere tijd kwijt want deze sturen hem terug naar de fabrikant.
En je verwacht niet dat een nieuwe Loc naar enkele weken al gebreken heeft waardoor je het probleem niet snel in de Loc zelf zoekt maar kijkt wat er met die bewuste Engelsman aan de hand is, en er dan achter komt dat de wissel niet het probleem was.

Grt. Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door Raymond »

Helemaal mee eens Willy!
En ik had hem ook zelf gesoldeerd 👍🏻

Groet,
Raymond



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Piko 40280 Hondekop

Bericht door piksov »

goed gevonden en goed opgelost!

Wel raar trouwens dat niet van alle assen de stroom wordt afgenomen, daar zijn dit soort treinen volgens mij juist perfect voor!

Ik heb 2 duits treinstellen van piko, een br440 en een br442 talent2, daar wordt volgens mij stroom afgenomen op alle assen -en- is er een electrische verbinding tussen alle bakken, resultaat ... een geweldig goed rijdende trein en geen knipperende (binnen) verlichting

Guus


Plaats reactie