met horten en stoten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

met horten en stoten

Bericht door jschijvens »

Beste forumleden,

Begin deze week heb ik een kleine verzameling treinen, rails en baan overgenomen. Bij deze verzameling zaten 5 loc's.
Mijn vragen gaan over twee van deze loc's.

De eerste loc is een V100 van Fleischmann. Deze loc rijdt enkele centimeters, stopt, en gaat roken. Wat kan hier het probleem zijn?

De tweede loc is een tender locomotief, ook van Fleischmann. Deze reed eerst niet, na het schoonmaken van de wielen wel. Maar de loc rijdt niet soepel. Af en toe houdt de loc in, doet dit om de zoveel centimeter. Wat kan ik nog doen om de loc helemaal soepel te laten lopen? Ik vind het geen probleem om de loc's open te maken, maar ik wil wel graag weten wat ik nog zou kunnen doen.

Wat heb ik al gedaan?
- wielen schoongemaakt
- nieuwe, schone rails gebruikt
- rails getest met nieuwe loc uit verzameling, geen problemen.

Ik hoor graag van jullie!



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: met horten en stoten

Bericht door BartenThomas »

Ik neem aan dat het analoge loks betreft.
Rook komt dan uit de motor, doorgaans betekend dit dat de windingen aan het doorbranden zijn. Dit is einde oefening. Een kleine mogelijkheid is ook dat de koolborstels vol olie gezogen zijn. Dus kijken waar de rook vandaan komt. Bij het anker vandaan= nieuwe motor, bij de koolborstels vandaan=deze ontvetten/schoonbranden met een soldeerbout, filmpjes op youtube van te vinden.

Andere lok, ook alle stroomcontactpunten op de wielen schoonmaken. Nakijken of alles soepel en zonder overmatige speling draait. Eigenlijk uit elkaar nemen en grondig reinigen, en juist (niet te veel) smeren dus.
Groet Bart



Onderwerp starter
jschijvens
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2021 21:46
Locatie: Tilburg

Re: met horten en stoten

Bericht door jschijvens »

Beste Bart, bedankt voor je antwoord.

Ik zal de contacten met de wielen eens nakijken, daar had ik nog niet aan gedacht. De V100 ga ik wel een dummy van maken.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: met horten en stoten

Bericht door Nijboer »

Hoi,

Even inhakend op dit passende topic onderwerp 'Met horten en stoten'.
Ik merk bij 'nieuwe' locomotieven juist vaak dat die na een tijdje stil staan
met horten en stoten de baan over gaan. Blijven ook vaak stil staan. Dit terwijl
de baan schoon is...
De locs hebben in alle gevallen van die mooie bruine wielen.
Het betreft Fleischmann en Piko locs.
Van de Piko's had ik destijds vlak na aanschaf al gezien dat de wielen enorm afgaven
op een stukje wc papier met wat wasbenzine. Dit was dus al vers uit de fabriek.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=100

Oude locs met blanke (en schone) wielen hebben er geen last van.
Herkennen jullie dit?

Groet,
Collin



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: met horten en stoten

Bericht door BartenThomas »

Coating op de Piko wielen herken ik wel. Echter niet dat deze afgeeft op de rail. Coating eraf geschuurd met polijstpapier (korrrel 2000 of 4000 ofzo).


Plaats reactie