rails op isolatie bevestigen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

rails op isolatie bevestigen

Bericht door Hendrikje »

Afbeelding

goedendag, daar ben ik weer eens.
met uiteraard een vraag.
zoals jullie kunnen zien staat mijn helix daar lekker te staan. Rails is gespijkerd.
de baan komt op dat mooie blauwe isolatie materiaal, dit ligt los op het multiplex.
Zou dus redelijk goed moeten isoleren qua geluid.
Ik had namelijk even een test rondje gelegd op het multiplex, en met 1 treintje en 6 wagons was het al redelijk lawaai, wordt dus veel herrie met 6 treinen en misschien 30 wagons ofzo.
Dus lekker isolatieplaat er op gelegd.
Maar nu mijn kleine probleem/vraag.
hoe zet je nu de rails vast aan die isolatieplaat.
Ik heb al met een stuk flex-rails van 777mm een bocht gemaakt, en deze met spijkertjes vast gezet.
Maar dit is niet zo'n succes.
Als bocht te scherp wordt, vliegen de spijkers er zo uit.
Vast lijmen?
Denk beetje probleem als je misschien baan wilt veranderen.
Tweezijdig plakband/kleefband?
Geen idee of dat werkt, rechte stukken wel denk ik, maar hoe gaat dat in z'n werk in bochten?
Met bouwkit?
Denk zelfde probleem als lijmen, maar misschien bij kit mogelijk maar op paar plekken kit doen?
Wat is jullie ervaring of idee hier over?
Alvast bedankt voor de hulp.

groeten Erik


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: rails op isolatie bevestigen

Bericht door spoor65 »

Een onderwerp wat al veelvuldig is besproken,

het uiteindelijke resultaat van isolatie tussen rail en ondergrond is eigenlijk altijd verwaarloosbaar, c.q. minimaal, simpelweg omdat het bevestigen van alles, het geluid reducerend vermogen bijna geheel teniet doet.

waarom jouw spijkertjes dit doen? heel simpel, geluid word veroorzaakt door contact, door een spijker in jouw rail te tikken, door het schuim (of kurk, wat dan nog beter is dan dat blauwe spul) in de houten onderplaat, maak je dus weer contact tussen rail en hout en verdwijnt het geluid reducerend effect.

een minimaal effect kun je krijgen, door gebruik te maken van flexibel blijvende lijm, want hard wordende lijm, veroorzaakt weer een vaste verbinding.

en dat laatste is dus wat je niet wilt, geluid kun je alleen reduceren / isoleren, door als het waren, een zwevende verbinding te maken.

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: rails op isolatie bevestigen

Bericht door Mack »

rails vast maken met houtlijm of dubbelzijdig plakband of montagekit .

.zonder spijkertjes of schroefjes een idee ? .


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

Re: rails op isolatie bevestigen

Bericht door Hendrikje »

Hoi Freddy, Mack,
Ja, dat begrijp ik, over weinig effect als het alsnog aan houten ondergrond vast zit.
Mijn spijkertjes zitten alleen in de isolatie plaat. De isolatieplaat ligt los op de houten ondergrond. Isolatieplaat is 20mm dik, spijkertjes maar ongeveer 7mm lang.
Dus géén contact met hout.
Gaat niet om de helix, dat is gewoon een lawaai geval.

Ik had als test een baantje uitgelegd, op de multiplex platen, die onder de isolatieplaten zitten. Was best lawaaiig.
Toen, had isolatieplaten nog niet, even een groot badlaken onder de helft van de baan geschoven, en een groot verschil in geluid.
Ik denk dat het toch dubbelzijdig plakband of tape wordt, dat kan je later, denk ik, makkelijker verwijderen dan kit of lijm.
Nog voorbeelden of merken van goede tape?


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: rails op isolatie bevestigen

Bericht door maarten »

Dubbelzijdig plakband verduurt na verloop van tijd (wordt hard). Beste optie is boekbinderslijm, dat blijft enigszins flexibel als het droog is. Houtlijm wordt keihard, dan kun je net zo goed spijkeren.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: rails op isolatie bevestigen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik gebruik ook boekbinderslijn. Verdunnen met water, zodat het goed onder de rails vloeit. Plakt ruim genoeg. Er is maar heel weinig kleefkracht nodig. Er is veel hechtingsoppervlak. Ik hebben verschillende rails weer goed los kunnen halen. (Met een scherp mes onder de rails)
De lijm wordt niet echt hard, en met warm water is de lijm weer flexibel, zodat de rails weer goed schoon te krijgen zijn.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

CGdeBrabander
Berichten: 142
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: rails op isolatie bevestigen

Bericht door CGdeBrabander »

Ik gebruik dubbel zijdigplak band van de action 10 meter kost 39 cent per rol een plakt uitstekend.
En het zit al 6 jaar onder mijn rail is weer makkelijk los te halen en de lijm resten haal je er met wasbenzine er weer af
Met vr gr Ron


Plaats reactie